نشست خبری وزیران امور خارجه ایران و سوریه با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی در وزارت امور خارجه ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، نشست خبری "علی اکبر صالحی" وزیر امورخارجه کشورمان با ولید معلم وزیر خارجه سوریه در وزارت امور خارجه کشورمان با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد و دو طرف به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.  
 
ولید معلم در پاسخ به این سوال که در نشستی که در رم معارضین و آمریکایی‌ها به همراه دیگر متحدینش حضور داشتند، 60 میلیون دلار به تروریست‌های سوری کمک شد چگونه می‌توان به پایان بحران در سوریه امید داشت؟ اظهار داشت: هر کس که خواهان راه حل سیاسی است سوریه آمادگی پذیرش آنرا دارد و ما آماده‌ایم و آغوش خود را برای راه حل سیاسی باز گذاشته‌ایم.
 
وی تصریح کرد: ملت سوریه برای راه حل سیاسی کسی را مجازات نمی‌کنند ؛ مگر کمک 60 میلیون دلاری می‌تواند برای تسلیحات غیرکشنده باشد، مگر تسلیحات غیرکشنده وجود دارد به همین خاطر باید بپرسیم آمریکا به چه کسی می‌خندد.
 
وزیر امور خارجه سوريه گفت: آمریکا اگر بخواهد کشتار در سوریه متوقف می‌شود چرا که قدرت توقف خونریزی در کشورمان را دارد.  
 
صالحی در پاسخ به همین سوال گفت:‌ اگر کسانی که در نشست رم حاضر بودند از پیشنهاد معاذ الخطیب برای نشست با حکومت سوریه و گفتگو حمایت می‌کردند به تامین خواسته ملت سوریه پرداخته بودند؛ سریعتر جلوی این کشتار را می‌گرفتند.
 
وی تاکید کرد: معیارهای دشمنان سوریه دوگانه است و این امر بحران سوریه را طولانی کرده چرا که اتفاقات سوریه باعث کشته شدن هر چه بیشتر خواهران و برادران سوری است و این نشست اگر خالصانه برگزار شده بود در جهت برگزاری گفتگو میان دولت و معارضین انجام می‌شد نه برای اهدافی دیگر.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود:‌ امیدواریم دشمنان سوریه پس از دو سال درگیری در این کشور به این حقیقت رسیده باشند که راه حل بحران سوریه کشتار نیست، بلکه توقف خشونت و گفتگو با حکومت است و هم‌اکنون وزیر امور خارجه سوریه آمادگی حکومت کشورش را برای گفتگو اعلام کرده و هر کس که مانع گفتگو شود مسئول خون کشته‌شدگان است.  
 
صالحی ادامه داد: چرا برخی کشورها با گفتگو مخالفت می‌کنند، وقتی که معاذ الخطیب این پیشنهاد را داد ایران، روسیه، آمریکا و انگلیس از آن استقبال کردند اما گفتگوها انجام نمی‌شود ؛ ما می‌دانیم که در پشت پرده قضایایی است که باعث شده معارضین سوری از گفتگو منصرف شوند.  
 
وی اظهار داشت: اگر کشورهای غربی مصلحت سوریه را می‌خواهند باید معارضان را به گفتگو وادار کنند.
 
ولید معلم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر با راه حل سیاسی کمک‌ها به معارضین متوقف می‌شود چگونه انتظار دارید آمریکا، قطر و ترکیه فشار نیاورند و چگونه تلاش می‌کنید مسلح کردن معارضین متوقف شود، گفت: در ابتدا تمام کسانی که خواهان راه حل سیاسی بوده، می‌گوییم اگر مخلص هستند و در هر نقشی که فعالیت می‌کنند در کمتر کردن فشارها فعالیت کنند.  
 
وی تاکید کرد: ارتش عربی سوریه نقش خود را براساس قانون اساسی ایفا می‌کند و براساس مقررات به نابودی تروریست‌ها می‌پردازد.  
 
وزیر امور خارجه سوریه اظهار داشت: ملت و ارتش سوریه در مقام پاکسازی تروریست در کشورمان هستند.  
 
صالحی در پاسخ به این سوال که با توجه به فعالیت‌های بین‌المللی بحث کنفرانس ژنو مطرح می‌شود و نقش ایران در آن موثر ارزیابی شده‌،‌ آیا انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سوریه در کنفرانس ژنو B محقق می‌شود گفت: سوریه کشوری قدرتمند و دارای نقش مهم در سوریه است و تمام هم و غم ایران برقراری صلح در خاورمیانه بوده تا مردم منطقه در شرایط آرام و صلح‌آمیزی زندگی کنند به همین خاطر هر کجا که در جهت تحقق این اهداف باشد ایران وارد می‌شود.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: ما در کنفرانس ژنو 1 و 2 حاضر نبودیم اما پیشنهادی از سوی ایران برای برون رفت بحران سوریه در 6 بند  ارائه شد که آن مبتنی بر پیشنهادهای پیشین بود لذا با هر قدمی که در حل بحران سوریه باشد همکاری می‌کنیم به همین خاطر از طرح 6 ماده کوفی‌ عنان حمایت و از فعالیت‌های گسترده اخضر ابراهیمی هم حمایت می‌کنیم؛ ضمنا در نشست چهارجانبه که به پیشنهاد رئیس‌جمهوری مصر برگزار شد ایران به عنوان یک عضو فعال همکاری می‌کند.
 
وی ادامه داد: هر جمعی که بخواهد با ایران در جهت حل بحران سوریه همکاری کند ایران آماده همکاری با آن است و آماده‌ایم که با کمک دیگران که ارتباطات قوی با معارضان دارند این مسئله را به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل کنیم.  
 
ولید معلم در پاسخ به این سوال که خطوط قرمز سوریه برای مذاکره چیست گفت: به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که حاکمیت ملی سوریه را خدشه‌دار کند و هیچگاه القائات دیگران را نمی‌پذیریم چون تصمیمات را به صورت مستقل می‌گیریم.  
 
وی تصریح کرد: خشونت و دخالت خارجی را مردود می‌دانیم چرا که ملت‌ ما به تنهایی تصمیم‌گیرنده آینده بر سرنوشت خود است و در تعیین رهبران خود از طریق ساده‌ترین راه دموکراسی که همان صندوق رای است عمل می‌کنیم.
 
وزیر امور خارجه سوریه در ادامه تاکید کرد: به هیچ عنوان عنوان نمی‌پذیریم که سوریه در دستان جامعه بین‌الملل به عنوان یک صفحه شطرنج باشد چرا که ملت سوریه می‌تواند بحران بوجود آمده را حل و فصل کند و ما چشم امید به آینده برای ساختن سوریه نوین دوخته‌ایم.  
 
ولید معلم در پاسخ به این سوال که آمریکا اعلام کرده که دیدگاه روسیه در قبال سوریه تغییر می‌کند آیا این اتفاق می‌افتد و چگونه دیدگاه ایران را در برابر دولت بشار اسد ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: کشور ما روابط تاریخی با روسیه دارد و موضع این کشور نسبت به ما پایدار است چرا که براساس حقوق بین‌الملل و منشور ملل عمل نموده و براساس عدم توسل به زور اتخاذ شده است.
 
وزیر امور خارجه سوریه گفت: ملت‌ها صاحب‌ اختیار سرنوشت خود هستند و دوستان روسی همچون برادران ایرانی تلاش بسیاری برای گفتگوی ملی سوریه مبذول داشته‌اند.  
 
صالحی در پاسخ به همین سوال گفت:‌ سوریه از طریق انتخابات اسد را انتخاب کرده و این مردم سوریه هستند که رئیس‌جمهوری کشورشان مانند دیگر کشورها انتخاب می‌کنند بنابراین تا انتخابات بعدی بشار اسد زمام دولت را در اختیار دارد.  
 
وی اظهار داشت: در انتخابات بعدی کشور سوریه این مردم سوریه هستند که تصمیم می‌گیرند به چه کسی رای دهند و تا آن زمان بشار اسد رئیس‌جمهوری این کشور است، در دوره بعد نیز بشار اسد هم شرکت می‌کند و این همان نظر ایران است.

انتهای پیام/  

برچسب ها: معلم ، ولی ، صالحی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار