پانزدهمین شورای سیاستگذاری سلامت معاونت صدا باحضورجمعی ازمتخصصان به تبیین راهکار های کاهش حوادث چهارشنبه سوری پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی صدا،پانزدهمین جلسه ی شورای سیاستگذاری سلامت معاونت صدا باموضوع چهارشنبه سوری و حضور،دکترکرامت اله ترابی،جراح سوختگی وترمیمی،عضوهیئت علمی بیمارستان شهید مطهری،دکترعلی اصغرپیوندی،استاد دانشگاه و متخصص گوش وحلق­وبینی،دکترناصروافی،متخصص چشم،مدیران و نمایندگان شبکه های رادیویی ومدیران گروه های برنامه ساز رادیو سلامت­وجمعی ازمشاوران این شبکه در سالن کنفرانس معاونت صدا ساختمان شهدای رادیو،برگزار شد.

دکترعلیرضابهفر،مدیرشبکه ی رادیویی سلامت دراین نشست بابیان این که بسیاری از صدمات ناشی از استفاده ی نادرست از مواد محترقه و رعایت نکردن نکات ایمنی،جبران ناپذیراست ،تصریح کرد:ما باید بتوانیم با آگاه سازی به موقع ازبروز بسیاری از حوادث و آسیب های ناشی ازچهارشنبه سوری پیشگیری کنیم.

وی با اشاره به اهداف چشم انداز 1404لزوم توجه بیشتر به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی ودادن آموزش های لازم به افراد را از مهمترین اهداف و رویکردی مناسب برای رسانه های دیداری و شنیداری برشمرد واظهارداشت: وجودحتی یک مورد صدمه هم زیاداست .

درادامه دکترپیوندی متخصص گوش،حلق وبینی با اشاره به این که صدای بلند آثار نامطلوبی براعصاب و روان،فشارخون،وضعیت روحی و روانی،قلب و سایراعضای بدن می گذارد گفت:کسانی که به طور مداوم در معرض صداهای بلند قرارمی گیرند دچار آسیب های جدی کانال ها و عصب گوش می شوند.

وی درادامه سه راه حل رابرای افرادی که در معرض این گونه صداهاقرار می گیرند پیشنهادکرداول این که افراد در معرض چنین صداهایی قرار نگیرند،دوم اینکه ،مدت تماس با صدای بلند را کاهش دهند و سومین راه حل اینکه،افراد وقتی در تماس با صداهای بلند قرارمی گیرند کارهایی انجام دهندکه اثر و شدت آن صداها را کاهش دهد.

این استاددانشگاه با بیان این که مهمترین علائم نشان دهنده ی بروزآسیب به گوش، کاهش شنوایی،وزوز گوش،گرفتگی گوش و سردرد است گفت : شنوایی اولین حسی است که در جنین بوجود می آید و آخرین حسی است که از بدن جدا می شود،ودراین بین زنان باردار،سالمندان و بچه هابیشترین افرادی هستند که در معرض آسیب های جدی گوش قراردارند.

درادامه دکترکرامت اله ترابی عضوهیئت علمی بیمارستان شهید مطهری با بیان اینکه بسیاری ازمراجعه کنندگان به مرکز سوانح و سوختگی در اثر سهل انگاری و بی تجربگی و استفاده ی نادرست از وسایل گرمازا دچار حوادث ناگوارو بعضاً مرگ شده اندگفت:افرادباید بدانند که سوختگی عمیق درمان نداردوبهترین درمان پیشگیری است.

وی با اشاره به این که قشرهای ضعیف و کم درآمدجامعه آسیب پذیری بیشتری قشردربرابراین گونه حوادث دارند برلزوم توجه بیشتررسانه هابه آموزش های لازم درباره نحوه ی استفاده ازوسایل گرمازا،استفاده نکردن از مواد محترقه،استفاده ی درست از مواد شوینده ی خطرناک،قرارندادن موادمحترقه دردسترس کودکان،نحوه ی کمک رسانی به فردآسیب دیده ورعایت نکاتی از این دست تاکیدکرد.

درپایان این نشست دکتر وافی فوق تخصص چشم به انواع ضایعات چشمی ناشی ازحوادث چهارشنبه سوری اشاره کرد وعنوان داشت:آمارها نشان می دهد بسیاری از حوادث چشمی،گریبانگیر کسانی می شود که بعضاً به طور مستقیم درمحل حادثه قرارنداشته اندو امواج صوتی ناشی ازانفجارهای مهیب ممکن است موجب پارگی و صدمه به شبکیه شود و بیشترین آسیب ها دراثرپرتاب اجسام از طریق خاک و دود ناشی ازامواج صوت صورت می گیرد./ي2

برچسب ها: چهارشنبه ، سوره ، رادیو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار