يکي از مسئولين مي‌گويد: به شخصه به راه اندازی ایمیل یا جستجوگر ملی اعتقادی ندارم شما اگر در دنیا یک نمونه ایمیل یا جستجوگر ملی پیدا کردید به ما بگویید تا ما دومین آن ها باشیم.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، تا همین چند ماه پیش لغت شورای عالی مجازی برای خیلی ها واژه ای جدید بود و کسی از آن اطلاع چندانی نداشت.

مسئولان این شورا با اظهار نظرهایی درباره ممنوع نبودن فعالیت در شبکه های اجتماعی و صحت درباره سایت های فیلتر شده وی پی ان ها و... حرکت جدیدی را آغا ز کردند و به جای رسم معمول سکوت ، راه اطلاع رسانی را در پیش گرفتند.

مهدی اخوان بهابادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در گفتگویی با ایستا درباره کاهش یافتن سایت های فیلتر شده ساماندهی فیلتر شکن ها، نقش نداشتن مقامات بالا در کاهش سرعت اینترنت و... صحبت های جالبی کرده است، بخش هایی از صحبت های این مقام مسئول را می خوانید.

*پس از تدوین ساختارهای شورای عالی مجازی، بحث شروع به کار خدمت باند پهن در داخل کشور به عنوان شاه کلید ما خواهد بود و این که در داخل کشور خدمات حوزه فناوری اطلاعات را به صورت تصویری، صوتی، متنی در اختیار کاربران قرار دهیم. مقدمه هر تحولی در زمینه فناوری اطلاعات خواهد بود که در این زمینه صدا و سیما،‌وزارتخانه های ارشاد ارتباطات، دستگاههای امنیتی و... هر یک نظراتی داشته اند و این مورد موضوعی بوده که اگر چه طی چندین سال در کشور قفل بود اما شورای عالی فضای مجازی در دی ماه امسال اولین پروانه برای فعالیت رسمی در این بخش را واگذار خواهد کرد.

*مراکز مختلف و به تازگی اپراتور سوم ارتباطات در زمینه انتشار صوت و تصویر به این بهانه که انتشار این موارد در انحصار صدا و سیماست از این کار بازماند.

برنامه های شورا در این باره چیست:«در ارتباط با اپراتور سوم در پروانه رایتل این موضوعات به طور دقیق مشخص شده است که به عنوان مثال چه نوع تصاویر و چه نوع فیلم هایی از چه طریق و با چه مجوزی می توانند در این بخش پخش شوند اما در کل در زمینه تصویر در حال حاضر تفکیکی که صورت گرفته در دو سرویس خارجی بوده است.

در این میان یکی از این سرویس ها شبیه شبکه فیلم های خانگی فعلی اقدام می کنند و نوعی بانک فیلم محسوب می شود که کاربر می تواند انتخاب کند چه فیلمی را در قالب آن ببیند.

بخش دیگر بخشی است که اصلاحا دارای کنداکتور است و به آن در اصطلاح شبکه رادیو تلویزیونی اطلاق می شود، به عنوان مثال شما می دانید ساعت 21 اخبار پخش می شود یا در یک ساعت خاص یک سریال پخش می شود و یک برنامه زمانی دارد و از بانک فیلم متفاوت است. متولی این دو بخش هم در کشور متفاوت است و در حالی که مجوز فیلم های شبکه نمای خانگی را وزارت ارشاد صادر می کند.

در زمینه پخش شبکه های رادیو و تلویزیون صدا و سیماست که تصمیم می گیرد در این میان گاه برداشت‌ها اشتباهی در ارتباط با حیطه انحصار صدا و سیما و این که این انحصار به چه شکل می تواند باشد ایجاد می شود و در نهایت نظر نهایی را شورای نگهبان اعلام خواهد کرد که در این زمینه نظر خود را هم گفته است شخص رئیس سازمان صدا و سیما معتقد نیست هر نوع صوت و تصویری در انحصار صدا و سیماست بلکه بر این باور هستند که شبکه‌های رادیو وتلویزیون در اختیار صدا و سیما باشند که این هم حرف درستی است و ما هم قبول داریم اما فراتر از آن قابل تعریف است.

*اکنون ما خیل عظیمی از کاربران فضای مجازی را داریم که می‌خواهند استفاده عادی خود را داشته باشند اما بعضا به دلیل اشتباهاتی که در زمینه اجرای پالایش صورت گرفته با مشکلات متعدد مواجه می شوند در این میان ما باید تدبیری بیاندیشیم در عین این که فضا برای استفاده کاربر سالم باشد .

*یک بار از قول من این موضوع را بنویسید تا موضوع تمام شود خود من نیز چندی پیش در مصاحبه‌ای که به نقل از یکی از مسئولان کشور منتشر شده بود دیدم که گفته شده بود ما متولی سرعت اینترنت نیستیم و فرد دیگری به ما گفته که سرعت اینترنت را کاهش دهیم اما این موضوع کذب محض است.

*در زمینه پهنای باند قطعا توسعه کافی صورت نگرفته و ما در فضای فناوری اطلاعات به طور قطع وضعیت مناسبی نداریم شاید برخی این گونه توجیه کنند که از بالا گفته شده که نگذاریم مردم با سرعت بالا به پهنای باند کافی دسترسی داشته باشند اما آیا از بالا گفته شده که مردم حتی از امکان مداوای الکترونیکی خود و هم چنین امکانات بهداشتی الکترونیک و پزشک از راه دور بی‌بهره باشند؟ آیا از بالا گفته شده است که از چنین سرویسی استفاده نشود؟ این سرویس ممکن است پهنای باند بالایی نیاز داشته باشد اما آیا کسی گفته که این کار را نکنید؟

*به طور قطع ما اسم این شبکه را شبکه ملی اطلاعات نخواهیم گذاشت چرا که شبکه ملی اطلاعات تکلیفی است که با تفاهم مجلس به برنامه آمده و بر دوش وزارت ارتباطات قرار گرفته است حال اگر این موضوع به معنای آن باشد که دولت می‌خواهد شبکه ملی ایجاد کند ما مخالف هستیم اما اگر منظور این است که همان بخش خصوصی توسعه پیدا کند و ظرفیت های خود را گسترش دهد منظور ما هم همین است .

*به شخصه به راه اندازی ایمیل یا جستجوگر ملی اعتقادی ندارم شما اگر در دنیا یک نمونه ایمیل یا جستجوگر ملی پیدا کردید به ما بگویید تا ما دومین آن ها باشیم در زمینه اینترنت هم که کلا خود واژه اینترنت ملی اشتباه است من حداقل از جایگاه دبیر شورای عالی می گویم که هیچ‌گونه تصمیمی برای ایجاد اینترنت ملی نداریم آن چه ایجاد می شود همان اینترنت است اما تاکنون اینترنت در داخل کشور توسعه پیدا نکرده و کار زیر ساختی قوی روی آن صورت نگرفته که ما می‌خواهیم این کار زیر ساختی را انجام دهیم.

*زمانی که بدون اطلاع قبلی جی میل در داخل کشور قطع می شود به همان اندازه که مردم عصبانی می شود ما هم عصبانی می شویم و وقتی پیگیری می کنیم با همان جمله همیشگی مواجه می شویم و همین مسئولان می گویند از بالا گفته اند می رویم با بالا صحبت می کنیم می گویند ما کی گفتیم؟ ما گفتیم فیلمی که توهین به حضرت رسول (ص) کرده صحیح نیست بگذارید داخل کشور پخش شود این چه ربطی به ایمیل دارد ؟ بد می پرسیم چرا ایمیل را قطع کردید توجیهاتی می‌آورند و مثلا می گویند ما از نظر فنی توانایی نداشتیم تفکیک کنیم همه را قطع کردیم و در نهایت به رده های پایین که می رسیم می بینیم یک کارشناس است که می‌نیشیند و درباره موضوعات شخصا تصمیم گیری می کند و بعد هم که از او می پرسیم می گوید بالا

*در حال حاضر سایت پیوندها چهارمین رتبه پربازدید کشور را دارد اما این روند اصلاح خواهد شد و حجم سایت های پالایش شده کاهش خواهد یافت اکنون محتواهای ناسالمی وجود دارد که متاسفانه بعضا به آن ها دسترسی وجود دارد محتواهایی که از نظر عموم مردم سالم نیستند از سوی دیگر محتواهای سالم متعددی وجود دارد که دسترسی به آن ها امکان ندارد.

*برخی  VPNها به عنوان فیلتر شکن استفاده می شود که متاسفانه به طور عمومی این اتفاق صورت می گیرد و دلیل این اتفاق هم این است که در حوزه پالایش یا فیلترینگ دقت لازم را نکرده‌ایم و به دست خودمان مردم را به استفاده از  VPN و انواع فیلتر شکن سوق داده ایم در حالی که در دنیا این گونه نیست لذا معتقدیم باید نوعی بازنگری در سیاست های فیلترینگ صورت بگیرد و به دنبال کاهش سایت های فیلتر شده با کاهش میزان استفاده از فیلتر شکن ها باشیم علاوه بر این باید به صورت عمومی هم نوعی بازنگری و ساماندهی در کاربردهای عمومی VPN صورت بگیرد.

منبع: هفت صبح

انتهاي پيام/

برچسب ها: اینترنت ، ملی ، مجازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.