کرسي‌هاي آزاد انديشي بحثي است که در آستانه انتخابات رياست جمهوري يازدهم بايد مورد توجه مسئولان دانشگاهي قرار گيرد.

کرسي‌هاي آزاد انديشي مقوله‌اي است که بارها از سوي مقام معظم رهبري مورد تاکيد قرار گرفته است، اهميت اين موضوع خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران را بر آن داشته تا پيرامون اين مسئله با مسئولان دانشگاهي و فعالان دانشجويي به گفتگو بنشيند، نوشته زير حاصل بخشي از اين گفتگوهاست.

عضو شوراي مركزي كانون دانشگاهيان : عدم موفقيت در برگزاري كرسي‌هاي آزاد انديشي تا حدودي به فرهنگ سياسي ما بر مي‌گردد و افراد در مناظره‌هايي كه انجام مي‌شود به دنبال هياهو و جنجال هستند.

مرندي افزود: بنده در چندين كرسي آزادانديشي شركت كردم و متوجه اين نکته شدم كه بسياري از دانشجويان، بخصوص در مقطع كارشناسي به دنبال كسب اطلاعات نيستند زيرا از قبل نتيجه خود را گرفته‌اند و شروع به سر و صدا مي‌كنند و اصلا كاري به استدلال‌هاي طرفين ندارند.

عضو شوراي مركزي كانون دانشگاهيان با بيان اينکه در دانشگاه، همه چيز سياسي شده است؛ افزود: هر استدلالي كه اقامه مي‌شود به عنوان انگيزه و سياستي تلقي مي‌شود و براساس آن قضاوت مي‌شود.

مرندي ادامه داد: مشكل بعدي،‌ نگاه سياه و سپيد مردم به قضاياست؛ يعني فكر مي‌كنند يك سياست، يك طرف، يك برنامه و يا يك شخص يا كاملا درست و موجه است يا نادرست و غيرموجه، ميانه و حد و وسط در برداشت‌ها وجود ندارد و همين عامل موجب درگيري و تشنج مناظرات مي‌شود.

وي گفت:شواهد و قرائن موجود نشان مي‌دهد ‌تشنج ايجاد شده نتيجه عدم مدارا و نگاه افراط و تفريطي به موضوعات است.

مرندي به فرامين بر زمين مانده مقام معظم رهبري در خصوص كرسي‌هاي آزادانديشي اشاره و تصريح کرد: بيشترين مشكل در برگزاري اين كرسي‌ها متوجه مخاطبان است تا برگزاركنندگان، ولي برگزار كنندگان اين كرسي‌ها نيز بايد برخورد فراگيري داشته باشند.

مرندي اظهار داشت: در مناظره‌ها بايد حرمت‌ها حفظ شود و به مقدسات و امور مورد احترام طرفين بي‌احترامي نشود اما اين امر به اين معنا نيست كه بحث علمي نكنند و اگر لازم باشد به نسبت موضوع بايد وارد برخي خطوط قرمز شوند.


دبير كرسي‌ آزادانديشي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميركبير: دانشگاه‌ها بايد با نگاه بازتري با دانشجويان همكاري كنند تا بتوانيم شاهد رونق فضاي آزادانديشي، آزاد فكري در دانشگاه‌ها باشيم.

وي با بيان اينکه مشكلات عديده‌اي براي هماهنگي و گرفتن مجوز براي كرسي وجود دارد، گفت:‌ دانشگاه‌ها بايد به دانشجويان براي برگزاري كرسي‌هاي آزاد انديشي اعتماد كنند. چرا كه اگر كرسي‌هاي آزاد انديشي به شكل مطلوب آن انجام شود، تاثيرات مثبت خود را به جاي خواهد گذاشت.

قاسمي با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) در خصوص تاثيرات عمده گسترش فضاي آزاد انديشي در دانشگاه‌ها خاطرنشان كرد: شاهد پيگيري‌هاي فراواني از سوي نهاد مقام معظم رهبري (مدظله العالي) براي برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي بوده‌ايم كه اين اقدام مي‌تواند به عنوان الگويي براي ديگر نهادهاي مسئول، موجب ترغيب دانشجويان براي اقدام برگزاري كرسي‌هاي آزاد انديشي شود.

عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشگاه اميركبير به برگزاري مدل‌هاي گوناگون در نحوه برگزاري كرسي آزادانديشي در يك ساله اخير اشاره كرد و گفت: برنامه ريزي‌هايي را کرده‌ايم و اميدواريم شوراي مركزي تعيين شده بتواند با تلاش خود گامي نو در جهت تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري (مدظله العالي) داشته باشد.

دبيرکل تشکيلات انجمن اسلامي دانشجويان مستقل: با وجود ظرفيت دانشگاه‌ها براي تحقق بيانات مقام معظم رهبري در ايجاد کرسي‌هاي آزاد انديشي اين امر تا کنون به نحو احسن محقق نشده که نياز به تلاش مضاعف دارد.

اين فعال دانشجويي تاکيد داشت: دانشجويان با در نظر گرفتن فضاي کنوني و کارکرد دانشگاه‌ها بايد فعاليت بيشتر و تخصصي‌تري را براي آينده نظام جمهوري اسلامي در اين زمينه داشته باشند و با دوري از موضوعات کليشه‌اي و دستيابي به مباحث اساسي و آينده ساز براي کشور به بهترين شکل عمل کنند.

اين فعال دانشجويي تأکيد کرد: نقد و بررسي مکاتب مختلف همچون ليبراليسم، دنياگرايي و بررسي گفتمان انقلاب اسلامي با توجه به گسترش و بسط بيداري اسلامي، از جمله مباحث آزاد انديشي مطرح شده از سوي دانشجويان است که براي آينده کشور مفيد خواهد بود.

وي با بيان اينکه حرکت کرسي‌ها در مسير صحيح براي آينده نظام جمهوري اسلامي مفيد خواهد بود گفت: اگر کرسي‌هاي آزادانديشي بعد از گذر از نقد و نظر اوليه از سوي دانشجويان به نظريه پردازي توسط اساتيد برجسته و متخصصين امر تبديل شود قطعا آينده روشن‌تري را براي ايران اسلامي شاهد خواهيم بود.

دبيرکل تشکيلات انجمن اسلامي دانشجويان مستقل خاطرنشان کرد: تسهيل در امر برگزاري کرسي‌ها، تأمين امنيت رواني حاکم بر کرسي‌ها و کمک اساتيد در کنار فعاليت دانشجويان که از اين طريق مباحث را عمقي‌تر مورد بررسي قرار مي‌دهند در رسيدن به اهداف اصيل و والاي کرسي‌هاي آزاد انديشي مؤثر است.


مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها: طبق آيين‌نامه‌اي که شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي مصوب کرده، تشکل‌هاي دانشجويي مي‌توانند به فعاليت‌هاي فرهنگي و دانشجويي در قالب کرسي‌هاي آزاد انديشي بپردازند و در اين باره با مانع قانوني روبرو نيستند.

وي ادامه داد: وظيفه ما حمايت از تشکل‌هاي دانشجويي براي فعاليت‌هاي دانشجويي در دانشگاه‌هاست و اگر تشکلي با مانع يا اعمال سليقه‌هاي شخصي روساي دانشگاهي در مورد فعاليت‌هاي دانشجويي مواجه شود، مي‌تواند به هيأت نظارت مراجعه کرده و رسيدگي به مشکل‌هاي خود را به دست مسئولان مربوطه بسپارد.

محمديان با بيان اينکه تاکنون گزارشي مبني بر اينکه مسئولان مانع برگزاري کرسي‌هاي آزاد انديشي هستند،‌ به دستشان نرسيده است، خاطرنشان کرد: وظيفه پيگيري و برگزاري کرسي‌هاي آزادانديشي بر عهده دانشجويان است اما اگر دانشجويان در دانشگاهي از سوي مسئولان بدون دلايل قانوني متقن با مانع  روبرو شوند قطعا با آن مسئول برخورد خواهيم کرد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار