سد مخزنی رودبال فارس امروز با حضور رئیس جمهور آبگیری می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، این سد با اهداف تنظیم و کنترل سیلابهای رودخانه رودبال، بهبود سطح زیر کشت بخشی از زمینهای دشت مرکزی داراب، جلوگیری از آبهای هرز رونده و افزایش پتانسیل منابع سطحی، تامین قسمتی از آب آشامیدنی شهرستان های منطقه، تامین بخشی از آب صنایع منطقه و تولید نیروی برقابی احداث شده است.

سد رودبال از نوع خاکی ، سنگریزه ای با هسته رسی مایل است و طول تاج آن 485 متر عرض تاج 10 متر و ارتفاع آن از روی پی 82 متر می باشد.

حجم مخزن این سد در ترازحداکثر 95 میلیون متر مکعب است.

سد رودبال در کیلومتر 25 جاده داراب ، استهبان واقع شده و از طرف شمال به شهرستان های نی ریز و استهبان ، از طرف غرب شهرستان های فسا و جهرم و از طرف جنوب به شهرستان داراب منتهی می شود.

مدیر عامل سازمان آب منطقه ای فارس گفت : تنظیم و کنترل جریانهای نابهنگام و سیلابهای مهم رودخانه رودبال با ساخت سد مخزنی رودبال و جلوگیری ازآبهای هرز رونده حوزه و افزایش پتانسیل منابع آب سطحی قابل استحصال دشت داراب از طریق تامین میانگین حدود 104 میلیون متر مکعب در سال از دیگر اهداف این سد است .

حمید رضا دهقانی افزود: تقویت سفره های آب زیر زمینی ، زیر پوشش قرار دادن حدود پنج هزار و 300 هکتار از زمینهای دشت داراب هم از دیگر مزایای این طرح است.

وی اضافه کرد: بهبود وضعیت زیست محیطی و تغییر وضعیت اقلیمی منطقه توسط تبخیر از سطح دریاچه به وسعت 270 هکتار وپرورش گیاهان وآبزیان و ایجاد محیط تفریحی هم از اهداف بعدی احداث سد مخزنی رودبال است./س

برچسب ها: سد ، رودبال ، رییس ، جمهور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.