يك وكيل دادگستري گفت: بر اساس ماده 339 قانون مجازات اسلامي هرگاه فردي در معابر عام يا هرجاي ديگري كه در آن تصرف مجاز نباشد، چاهي بكند يا سنگ يا شي لغزنده‌اي بر سر راه عابران قرار دهد كه آسيب يا خسارت آنها را به دنبال داشته باشد، مرتكب جرم شده و بايد پاسخگو باشد.

"محسن بزرگي در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران به اين سؤال كه اگر كسي در معابر عمومي حفره يا چاهي بكند و موجب صدمه عابران شود، از چه راهي مي‌توان اقدام و خسارت وارده را دريافت كرد، اظهارداشت: اين‌گونه اقدامات اغلب از سوي اشخاص حقوقي مانند شهرداري، شركت گاز و... صورت مي‌گيرد.

وي افزود: اين موضوع در عين مهم و حساس بودن بسيار كم‌ رنگ پيگيري‌ مي‌شود و شايد به همين دليل است كه تعداد پرونده‌هايي كه در اين زمينه در دادگستري تشكيل مي‌شود بسيار محدود است.

بزرگي ادامه داد: در اين موارد فرد زيان ديده با شكايت در دادسرا موضوع دعوي خود را مطرح كرده و اگر فرد بر اثر حفر چاله فوت كرده باشد توسط ورّاث يا اولياي دم در دادسرا اعلام شكايت كنند و پس از آن به دليل اينكه جنبه كيفري داشته در دادگاه جزايي حكم صادر مي‌شود.

وي افزود: پس از ارجاع پرونده به دادسرا، كارشناسان پرونده ميزان تقصير عابر و مقصر را سنجيده و بر مبناي آن ميزان خسارت و ديه پرداخت مي‌شود اما اگر در بررسي انجام شده مقصر خود عابر بوده و حفر كننده چاه از علايم هشدار دهنده استفاده كرده باشد مقصر نبوده و فرد مقصر شناخته مي‌شود.

 اين وكيل دادگستري خاطرنشان كرد: بر اساس ماده 339 قانون مجازات اسلامي هرگاه فردي در معابر عام يا هرجاي ديگري كه در آن تصرف مجاز نباشد، چاهي بكند يا سنگ يا شي لغزنده‌اي بر سر راه عابران قرار دهد كه آسيب يا خسارت آنها را به دنبال داشته باشد، مرتكب جرم شده و بايد پاسخگو باشد.

 انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار