امضای تفاهم نامه همکاری بین رادیو قرآن و مرکزاسناد و کتابخانه ملی ، دوشنبه ، هفتم اسفندماه؛ با حضور اسحاق صلاحی، محمد حسین محمدزاده، آذردشتی، مرزبان، و دیگر عوامل این شبکه رادیویی صورت گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وبه نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛ در دیدار رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و جمعی از مسئولین این سازمان از شبکه رادیویی قرآن،  تفاهم نامه ای بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی و رادیو قرآن به امضا رسید.
محمدحسین محمد زاده مدیر شبکه رادیویی قرآن در ابتدای این نشست،  با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در این شبکه رادیویی گفت: ضبط تلاوت اصیل اسلامی برای بهره برداریدر برنامه ها، امکانات خاصی را طلب می کرد که استودیویی تخصصی برای این امر اختصاص داده شده است و شاهکارهای تلاوت و بهترین تلاوت های قاریان برجسته جهان اسلام در آن ضبط می شود.
وی در خصوص برنامه سازی در این شبکه رادیویی گفت: در مجموعه گروه های برنامه ساز اقداماتی صورت گرفته که تهیه کنندگان هم اکنون می توانند به صورت دیجیتال قطعات مورد نظر خویش  اعم از تلاوت، کارشناسی، ابتهال  و تواشیح را در اختیار داشته باشند.
مدیر شبکه رادیویی قرآن با بیان اینکه بیست هزار قطعه تلاوت قابل پخش در دست داریم که بخش زیادی از آن از تولیدات رادیو قرآن است، عنوان کرد: 75 درصد این تلاوت ها؛ از قاریان مصری است وبرای  افزایش تلاوت های ایرانی نیز هرهفته تلاوت های زیبایی را ضبط می کنیم.

وی افزود: ما سعی کرده ایم همه تلاوت های جهان اسلام را جمع آوری کنیم هرچند آرشیو رادیو قرآن غنی ترین آرشیو تلاوت جهان است و اگر تلاوت هایی خارج از این محدوده وجود داشته باشد؛ با آن کشورها و مجموعه دارها  وارد گفتگو می شویم تا به مجموعه تلاوت هایمان اضافه کنیم.
محمد زاده در ادامه گفت: گنجینه صوتی قرآن به همراه آموزش تفسیر معارف نیز آماده شده است که رادیو قرآن در این زمینه مجموعه با ارزشی را در اختیار دارد، آن بخش که جنبه ماندگاری و قابلیت ثبت در نسل های بعد را داشته باشد؛ مورد بررسی و کارشناسی قرار می گیرد که در این تفاهم نامه آن را به ثبت می رسانیم و  امیدوار هستم این تفاهم نامه منشأ خدمات بیشتری به جامعه فرهنگی قرآنی باشد.
در ادامه نیز اسحاق صلاحی، رئیس  مرکز اسناد و کتابخانه ملی  بیان داشت: معرفی قرآن و فرهنگ سازی در این عرصه هنوز با وجود سابقه ای  30 ساله جای کار دارد اما تا به همین جا نیز فعالیت های ارزنده ای صورت گرفته است که من از شما متشکر هستم.
وی با اشاره به دو نکته مهم سخنان خود را اینگونه ادامه داد: دشمنان ما که با شبکه جهانی ارتباط دارند؛ تلاش کرده اند قرآن شیعه و اهل سنت را برای دیگران متفاوت جا بیندازند و این دیدگاه در کشورهای عربی ملموس است مگر برای کسانی که با ایران و ایرانیان در ارتباط بوده و یا اهل تحقیق و مطالعه هستند. 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی  با اشاره به فعالیت های پیاده نظام استکبار تصریح کرد: فعالیت های وهابیون به عنوان پیاده نظام و مزدوران بی مزد و مواجب استکبار  نیز در این راستا بسیار موثر واقع شده است وامروز ما  باید اقداماتی را در عرصه قرآن دنبال کنیم  که این دیدگاه غلط را خنثی و از بین ببرد.
صلاحی به فعالیت های صورت گرفته در حوزه معرفی قرآن، اشاره کرد و افزود: در ماه رمضان سالی که رو به پایان است ما قرآن های خطی را اسکن کرده و اسکن را برای کشور تونس فرستادیم و رایزن  فرهنگی جمهوری اسلامی  در تونس با توجه به تفاهم نامه موجود بین کتابخانه ملی و تونس،  نمایشگاهی را برپا کرد  که پاسخی برای رد شبهه موجود در کشورها بود و نشانگر این بود که قرآنی که نزد شیعه و اهل سنت است؛ یکی است.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به نکته دوم صحبت هایش بیان کرد: یکی از مشکلات جامعه امروز ما  زمینی  کردن مطالب انتزاعی دینی است.
وی افزود:  در قرآن و احادیث نکته های خوبی است اما چگونگی ورود این نکات به عرصه زندگی  مساله ای است که باید با دقت بیشتری به آن توجه کرد، اگر ما به این قائل باشیم که دین مبتنی بر فطرت و قرآن، قانونی بر بیداری فطرت باشد برای اجرایی کردن مفاهیم بلند قرآنی باید اقداماتی را انجام بدهیم.
صلاحی خاطر نشان کرد: مشکل دیگری که باید با کمک رادیو قرآن و همکاری علما حل شود این است که اندیشه ای در جامعه دینی تحت عنوان تقدس انگاری شکل گرفته و ما قرآن را مقدس می دانیم  و این تفکر نسبت به هیچ چیز دیگری در زندگی اینگونه نیست  تقدس انگاری در حوزه قرآنی سبب شده است تا از ورود اندیشمندان در این عرصه جلوگیری شود  چون هراس از آن داریم که ورود در این عرصه موجب  تفسیر به رأی شود اگر قرار است مفاهیم قرآن انتزاعی شده و به اذهان وارد شود و از آنجا به مفاهیم اجرایی ختم شود باید به بحث و نقد گذارده شود اما زمانیکه میان علوم تجربی با مفاهیم قرآنی تعارض ایجاد گردد این مسیر بسته می شود.
صلاحی راه حل این مشکل را اینگونه عنوان کرد: ما نیازمند افراد با تجربه هستیم که دینی بودنشان مبهم نباشد؛ و اجازه ورود به مبانی نظری قرآن را پیدا کنند تا بتوان چالش ها و تقابل های فکری و دینی را اصلاح کرده و برای آنها راهکاری پیدا کرد و خوشبختانه  رادیو قرآن با ورود به مباحث سبک زندگی اسلامی تا کنون به خوبی به این بخش پرداخته است.
وی به وظیفه اش در سازمان کتابخانه ملی اشاره کرده و گفت: گرد آوری منابع تحقیق و پژوهش در سازمان است؛ تولید سند؛ اطلاع رسانی اسناد و صیانت از میراث مکتوب ملت از جمله این وظائف است و  خروجی های رادیو قرآن برای نسل امروز ارزشمند است و باید برای نسل های آتی نیز محافظت شود پس  هر اندازه که بتوانیم به مراجعین این عرصه پاسخ دهیم به پژوهش در این عرصه کمک شایانی کرده ایم. 
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی برای همکاری با رادیو قرآن اعلام آمادگی کرده و عنوان کرد: ما قرآن ها، تفاسیر، کتب به قلم بزرگان و آثار ارزشمند قرآنی داریم که برای پژوهشگران به جهت  تولید محتوای غنی مفید است و می توانیم در تولید محتوای غنی و اطلاع رسانی برای خروجی  برنامه های رادیویی همکاری داشته باشیم .
وی در پایان گفت: تولیدات رادیویی نیاز به عرضه دارند و کتابخانه ملی با توجه به ارتباطات گسترده ای که دارد می تواند تولیدات رادیو قرآن را برای علاقمندان و پژوهشگران عرضه کند چرا که اولین مرجع هر پژوهشگر برای  تحقیق و پژوهش کتابخانه ملی است.
محمدزاده در راستای پاسخ به برخی از سخنان مدیر سازمان کتابخانه ملی گفت: آنچه که در گستره قرآن می تواند به مخاطبین قابل انتقال باشد براساس گروه های برنام ساز و تحقیقی پایه ریزی می شود، تفسیر قرآن، بیان شبهات، معارف، خانواده، سبک زندگی و... از جمله مواردی است که در گروه های برنامه سازی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه ما در رادیو قرآن بیش از 2 هزار شبهه قرآنی را مطرح و به آن ها پاسخ کامل داده ایم؛ اضافه کرد: یکی از ویژگی های این بخش این است که در همان برهه زمانی پاسخگویی صورت می گیرد و در کوتاه ترین زمان موجود، جوانان می توانند در مقابل شبهه های مطرح شده؛ اقناع گردند.  ما بعنوان یکی از مراکز قرآنی کشور در دنیا مطرح هستیم. کشورهای اسلامی باید ما را معتقد به قرآنی بدانند که دست همه مسلمانان جهان موجود است، بخش تلاوت قاریان مصری و عربی قدمی در راستای حل این شبهه بوده و وحدت قرآن میان شیعه و اهل سنت را بیان می کند.
مدیر شبکه رادیویی قرآن در پایان صحبت های خویش در بحث شبهه شناسی؛ به نکته مد نظر مقام معظم رهبری اشاره کرده و گفت: مقام معظم رهبری در بحث شبهه شناسی فرمودند: «شبهه را باید محکم و مستحکم پاسخ داده شود تا اشخاصی که در سنین پایین و جوانی این مطالب را می شنوند؛ در صورت افزایش اطلاعات  نگویند پاسخ ها سست بوده  و باعث دلزدگی شان شده و باور پذیری شان کاهش یابد پس از همان ابتدا باید پاسخ های محکمی بیان شود»
وی افزود : در بخش تولیدات بین المللی نیز با توجه به تشکیل اتحادیه بین المللی رادیوهای قرآنی – اسلامی  برای ماه مبارک رمضان جهت رادیوهای قرآنی سایر کشورها بسته های برنامه ای 6 زبانه در 30 قسمت در حال تولید است که با همکاری سازمان ها و مراجع علمی همچون جامعه المصطفی تا کنون بخش هایی از این برنامه ها تولید شده است.
مدیر شبکه رادیویی قرآن در خصوص  این بسته های تولیدی گفت: تولیدات رادیویی بسته های ماه مبارک رمضان به زبان های انگلیسی, ترکی استانبولی، اسپانیایی، آلمانی، عربی و فرانسوی است و تاکنون با شناخت  200 رادیو قرآنی و اسلامی درسراسر جهان و ارتباط با 80 رادیو نیاز سنجی شده و برای هرکدام برنامه هایی تولید شده است.
محمدزاده در ادامه تصریح کرد: قرآن زبان بین مسلمین است و رادیو قرآن تنها شبکه فارسی زبان قرآنی درجهان است که بسیاری از  قاریان و قرآن دوستان جهان برنامه های این شبکه را دنبال می کنند و با توجه به اینکه به طور متوسط 20 مرتبه در روز راس هر ساعت از این شبکه تلاوت پخش می شود با استفاده از زبان قرآن و متن این کتاب الهی به طور نرم شبهه تفاوت قرآنی بین اهل سنت و شیعیان  پاسخ داده می شود.
پس از پایان سخنان  با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط استاد احمد ابوالقاسمی  تفاهم نامه همکاری بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران وشبکه  رادیویی قرآن به امضای طرفین رسید.
این تفاهم نامه به منظور همکاری در تبادل و اشتراک منابع اطلاعاتی بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی  به مدیریت اسحاق صلاحی   و رادیو قرآن با مدیریت محمدحسین محمدزاده منعقد شده است و براساس این تفاهم نامه طرفین از منابع اطلاعاتی، ظرفیت ها و فرصت های پژوهشی، مطالعاتی و تخصصی یکدیگر بهره مند می شودند.
همکاری در معرفی آثار منتشره جدید در حوزه قرآن، برگزاری نمایشگاه ها و همایش های مشترک، برگزاری جلسات تخصصی و همکاری رادیو قرآن و سازمان اسناد و کتابخانه ملی در زمینه شناسایی و گردآوری آثار نفیس قرآن و ادعیه جهت ایجاد  نسخه فاکسیمیله و یا پیگیری مباحث خرید، همچنین عضویت افتخاری مدیران و کارکنان رادیو قرآن در کتابخانه ملی از جمله محورهای همکاری مطرح شده در این تفاهم نامه است.
پس از امضای این تفاهم نامه، بیان نظرات و بررسی دیدگاه های افراد حاضر در جلسه؛ از استودیوی اختصاصی ضبط تلاوت بازدید به عمل آمد واسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور در استودیوی ضبط برنامه  از دستاوردهای این تفاهم نامه و برنامه های ویژه  سازمان اسناد برای شنوندگان رادیو قرآن مطالبی را بیان کرد پس از این گفتگوی رادیویی جمع مدیران و مسئولان سازمان اسناد با حضور در گروه تلاوت  با نوع تولیدات این گروه برنامه ساز آشنا شدند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.