دبیر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اگر می خواهیم از آسیب های زندگی دوم در امان باشیم باید بنیان خانواده را تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر مهدی نوید ادهم در همایش تخصصی زندگی دوم با اشاره به لزوم آموزش مهارت های لازم به خانواده ها افزود: در نظام آموزشی کشور باید مکانیزمی را طراحی کنیم که سواد رسانه ای خانواده ها گسترش و تقویت یابد تا والدین بتوانند فرزندان خود را در مواجه با فناوری های نوین ارتباطی کنترل کنند.

وی با اشاره به نقش اثر گذار رسانه و خانواده در کاهش آسیب های زندگی دوم ادامه داد: اگر نهاد آموزش و پرورش و رسانه ها در یک راستا و مکمل همدیگر قدم بردارند و برنامه های خود را در یک راستا تدوین کنند می توانیم در زندگی دوم به آرامش دست یابیم.

دبیر شورای عالی آموزش و پروش با اشاره به این که فناوری های ارتباطی، فناوری نسل جوان است گفت: یکی از مهم ترین مشکلات ما این است که فرزندان جلوتر از والدین هستند، بر همین اساس آماده کردن دانش آموزان برای زندگی فناورانه یکی از برنامه های پیش روی نظام آموزش و پرورش است که در سند تحول نیز به این مساله توجه شایانی شده است.

وی با بیان این که در آموزش و پرورش محدودیت سازی وجود ندارد بلکه مصونیت آفرینی مورد توجه است، افزود: ما می خواهیم یک باور شناختن را تقویت کنیم که دانش آموزان آزادانه و آگاهانه به سمت فناوری ها روی بیاورند و یا از آن استفاده نکنند.

ادهم با اشاره به لزوم گسترش سواد رسانه ای دانش آموزان ادامه داد: دانش آموزان در ارتباط با فناوری های نوین ارتباطی می بایست از مهارت های هوشمندانه برخورد با این فناوری ها برخوردار شوند که این موضوع در آموزش و پرورش وجود نداشت در حال حاضر باید سواد رسانه ای دانش آموزان را نیز ارتقاء دهیم.

وی کسب هویت شایستگی را از جمله وظایف آموزش و پرورش دانست و اظهار داشت: در حال حاضر تعریف تعلیم و تربیت نسبت به گذشته نیز دچار تغییر شده است و امروزه فرآیند تعالی جویانه، تعاملی و تدریجی را مصداق تعلیم و تربیت می دانند.

ادهم با بیان این که تغییر هویت یکی از چالش های جدی در دنیای سایبری است، گفت: رسالت آموزش و پرورش به اقتضای شرایط زمانی و مکانی، تکوین و تعالی هویت است و باید به سمتي پیش برویم که هویت مشترک و اختصاصی در افراد شکل بگیرد.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در پایان از خود بیگانگی را یکی دیگر از آسیب های زندگی دوم عنوان و خاطر نشان کرد: رسالت اصلی آموزش و پرورش در حال حاضر دستیابی دانش آموزان به حیات طیبه و فراهم کردن شرایط لازم برای رسیدن به آن است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار