اسفند كه می شود، مفهوم اش این است كه كم كم باید فرش قرمز را برای دل ربایی های بهار گسترانیده باشید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

ماهی های قرمز از پشت زلال تنگ های تنگ، بچه ها را برای رسیدن نوروز ندا می دهند و نوروز در آستانه روز نو، در شهر به دل مردم سرك می كشد.

این روزها كه دم نوروز است، اصفهان بدون آب، پر است از تبلیغات گز بلداجی و شهركرد، مركز بالا بلند نشین ایران، خالی از تبلیغات گز بلداجی است.

هوای سرد تالابی را پرندگان مهاجر، در تمام وجودشان دارند حس می كنند، اما كمی آن طرف تر، شهری در ایران زودتر از همه ایرانیان به نوروز سلام داده است.

بلداجی، شهر شیرین ایران به یك باره جنب و جوشی نوروزی به خود گرفته است و در هر كوچه و خیابان، سپیده های گز، نام نوروز را ضرب سكه های شیرین می كند.

گز بلداجی، این روز ها آنقدر شهره عام و خاص شده است كه در شهر دبی امارات متحده عربی، در كنار شكلات های معروف سوئیسی، نام گز ایرانی نیز می درخشد.

تجار عرب، اگر چه گز بلداجی را با نام كوچك اصفهانی صدا می كنند، اما پسوند همیشگی این شیرینی نوروزی، با نام بلداجی استان چهارمحال و بختیاری شناسنامه شده است.

گز، یكی از تنقلات شیرین معروف و سنتی ایران است كه در مناطق مركزی ایران به ویژه اصفهان، چهار محال و بختیاری، یزد و فارس پخت می‌شود ، اما معروف ترین برند گز در جهان را اكنون بلداجی، به خود اختصاص داده است.

گز از شكر، سفیده تخم مرغ، بادكا، مغز بادام و پسته و هل و گلاب تولید می‌شود و گزانگیبن كوه های چهارمحال و بختیاری، باعث مرغوبیت این شیرینی خوش كام ایرانی شده است.

نوع اصیل این شیرینی كه هنوز هم به صورت سفارشی ساخته می‌شود، دارای درصد كمی از عصاره گران بهای، انگبین است و گز انگبین دار، بین 20 تا  30 دلار ارزش افزوده بین المللی دارد.

اما در آستانه فرا رسیدن پیدایش دوباره بهار و لبخند نوروز باستانی، شهر بلداجی به عنوان شیرین ترین شهر ایران خود را برای شیرین كامی مردم سرزمین های پارسی زبان آماده كرده است.

ریئس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری گفت: در آستانه عید نوروز 40 هزار كیلو گرم انواع گز در بلداجی، تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی شده است و گزسازان بلداجی با افزایش دو برابری تولیدات خود به استقبال نوروز و شیرینی كام مردم كشور رفته اند.

رحمان كرمی افزود: تولید كننندگان گز بلداجی هم اكنون 40 هزار كیلوگرم انواع گزهای سكه‌ای، لقمه‌ای، شكلاتی، رژیمی، زعفرانی و آردی را تولید و روانه بازار مصرف كرده اند، كه این مقدار گز بیش از هفت هزار و 300 میلیارد ریال درآمد زایی داشته است.

وی، با اشاره به تدوام تولید گز در این شهر تا پایان اسفندماه اظهار داشت: گز بلداجی به دلیل كیفیت بالا و مرغوبیت آن بهترین گز ایران است كه علاوه بر تامین نیاز داخلی كشور به كشورهای عربی و اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

كرمی، صادرات 40درصدی گز بلداجی به خارج از كشور را یادآور شد و گفت:‌ گزسازان بلداجی با تولید با كیفیت، مرغوب و بهره مندی از گز انگبین و عسل طبیعی در تولیدات گز تاكنون نشان های كیفیت بین‌المللی و دو نشان برتر كیفیت كشورهای آلمان و سوئیس را كسب كرده‌اند.

وی، با اشاره به رشد دو برابری تولید گز در این منطقه در آستانه سال نو افزود: روزانه 25 كیلو گرم گز در كارگاه‌های این شهر تولید می‌شود.

ریئس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: 75 كارگاه بزرگ تولید گز در این شهر فعال است و این تعداد كارگاه زمینه اشتغال افزون بر دو هزار نفر را به طور مستقیم فراهم كرده است.

شهر بلداجی در شهرستان بروجن، در 55 كیلومتری مركز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و در كنار تالاب بین المللی چغاخور قرار گرفته است كه به عنوان یك منطقه نمونه گردشگری در ایران شناخته می شود./س

برچسب ها: شیرین ترین ، شهر ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.