کمتر از یک روز مانده به آغاز دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5، به نظر می‌رسد اعضای این گروه هنوز به جمع‌بندی روشنی درباره سناریوی مذاکراتی خود دست نیافته‌اند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، پیش از مذاکرات، برخی منابع غربی اعلام کردند که گروه 1+5 تصمیم دارد در این دور از گفتگوها بسته جدیدی به ایران ارائه کند که کاهش آمادگی فردو را در ازای لغو تحریم تجارت طلا و فلزات گرانبها به ایران پیشنهاد می‌کند.

بلافاصله پس از این خبر، برخی دیگر از منابع غربی اعلام کردند که در واقع پیشنهاد جدیدی در کار نیست و گروه 1+5 تصمیم دارد بسته‌ای با تاکید بر برخی عناصر خاص پیشنهاد 2008 به ایران ارائه کند.

"ايران هسته‌اي" نوشت: قبلا هم برخی از رسانه‌های غربی گفته بودند که پیشنهاد آلماتی، همان پیشنهاد بغداد با اندکی اصلاحات است.

این در حالی است که ایران در مسکو پیشنهادی به گروه 1+5 ارائه داد که خواهان لغو همه تحریم‌ها در ازای همکاری بيشتر با آژانس و بحث درباره غنی‌سازی 20 درصد می‌شد.

پیشنهاد مسکو هنوز پاسخی رسمی از سوی گروه 1+5 دریافت نکرده است.

با این حال، یک روز مانده به مذاکرات و در حالی که تیم‌های ایران و گروه 1+5 وارد شهر آلماتی شده‌اند، علائم متناقضی از سوی غرب ارسال می‌شود.

روزنامه واشینگتن پست، صبح امروز از قول یک دیپلمات آمریکایی نوشته است "این گروه صرفا توقع دارد که درباره برخی اصول در مذاکرات آلماتی توافق شود".

این اظهارات با سخنان قبلی منابع غربی که گفته بودند یک پیشنهاد دارای جزئیات و مهم به ایران داده خواهد شد، منافات دارد.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که این کشور قصد دارد در آلماتی نیز پیشنهاد خود درباره مذاکره مستقیم با ایران را تکرار کند.

برخی کارشناسان، اصرار آمریکا به این کار را در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی روز شنبه (28 بهمن) خود تکلیف مسئله مذاکره دو جانبه با آمریکا را کاملا روشن کرده‌اند، علامتی از تلاش آمریکا برای به راه انداختن بازی‌های رسانه‌ای و ایجاد حاشیه در مذاکرات می‌دانند که خود به نوعی حاکی از عدم جدیت این کشور در مذاکرات است.

انتهاي پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار