دست‌اندرکاران تولید برنامه‌های تلویزیونی، در نشستی به تبیین بایدها و نبایدهای ساخت برنامه‌های یازدهمین انتخاب رئیس قوه مجریه پرداختند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط‌عمومی سیما؛ در این جلسه که با حضور معاون سیما، مدیران شبکه‌ها، مدیران گروه‌های تولیدی و جمعی از برنامه‌سازان تلویزیونی تشکیل شد؛ دکتر علی دارابی معاون سیما در سخنانی به تشریح سیاست‌های برنامه‌سازی در جریان انتخابات پیش‌رو پرداخت.
دکتر داربی در این نشست نمایش رقابت آزاد، سالم و سازنده از مهمترین وظایف سیما دانست و با بیان ضرورت‌های برگزاری انتخابات پرشور و پرشکوه، از برنامه‌سازان خواست در تولید ویژه‌برنامه‌های انتخاباتی به اصول و ضوابط طرح شده از سوی معاونت سیما توجه نمایند.
معاون سیما توجه به رای مردم را از برکات نظام مقدس اسلامی دانست و گفت:  در برنامه‌سازی‌های خود در طول انتخابات، قانون اساسی را مهمترین میثاق اداره کشور در نظر گیرید و در تبیین آن برای آحاد مردم همت گمارید.
وی جمهوری اسلامی را مترقی‌ترین نظام سیاسی در جهان دانست و افزود: باید قانون اساسی در برنامه‌های تلویزیونی به صورتی شفاف برای آحاد مردم تبیین و تشریح شود تا مردم با حوزه فعالیت‌های قوه‌مجریه آشنا شوند. همچنین انتخابات شوراها نیز در کنار انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌‌شود و مردم باید بدانند حوزه فعالیت این شوراها در چه حدی است.
وی تبیین اهمیت و جایگاه رای مردم  را در نظام جمهوری اسلامی از مهمترین وظایف برنامه‌سازان سیما خواند و گفت: بیان جایگاه انتخابات و اهمیت آن و نقش رئیس جمهوربه عنوان رئیس قوه مجریه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید به آن در ساخت برنامه‌ها توجهی ویژه داشته باشید.
استیفای حقوق شهروندی و بهره‌مندی آحاد مردم از این حقوق، موضوع دیگری بود که معاون سیما برآن تاکید کرد و اضافه کرد: در برنامه‌ها نه تنها باید مردم با این نکات آشنا شوند، بلکه باید یادآوری شود که شرکت در انتخابات وظیفه‌ای ملی و تکلیفی دینی است.
وی مردم‌سالاری دینی را مترقی‌ترین روش اداره کشور توصیف کرد و گفت: امام (ره) به عنوان معمار بزرگ انقلاب اسلامی میزان را رای‌ مردم می‌دانستند و همین سیره و روش را نیز در کلام و نگاه مقام معظم رهبری مشاهده می‌کنیم، بنابراین باید در برنامه‌ها بر این مردم‌سالاری دینی تاکید شود.
وی حضور گسترده و باشکوه مردم ایران را در انتخابات‌های گذشته نمایش اقتدار مردم در برابر زیاده‌خواهی دشمنان دانست و افزود: برگزاری انتخاباتی پرشور علاوه برنمایش اقتدار و عزت‌ملی، نمایانگر وحدت مردم ما در برابر تهدیدات و تحریم‌ها بوده و نشاندهنده عزم‌ملی در ایستادگی‌ برآرمان‌های ارزشمند امام و شهدا خواهد بود.
دکتر دارابی همچنین پاسداری و صیانت از ارکان نظام را از برکات برگزاری انتخابات پرشور توصیف کرد و مشارکت سیاسی و حق تعیین سرنوشت را از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست.
معاون سیمادر ادامه به نقش رسانه ملی در هرچه باشکو‌ه‌تر برگزار شدن انتخابات سال آینده اشاره کرد و گفت: شما برنامه‌سازان باید اقتدار مردم و حضور میلیونی آنها را در انتخابات به دشمنان اسلام و ایران نشان دهید.
وی بر حفظ بی‌طرفی رسانه‌ملی در انتخابات تاکید کرد و افزود: مهمترین وظیفه برنامه‌سازان فراهم کردن حضور گسترده مردم در انتخابات و نمایش رقابت آزاد، سالم و سازنده میان جریانات موثر سیاسی در کشور است.
معاون سیما در ادامه بر ایجا فضای شادی و نشاط در کشور تاکید کرده و گفت: باید برای مردم از پیامدهای حضورشان در انتخابات بگویید و در این راه از نقش گروه‌های مرجع و نخبگان جامعه غافل نباشید. همچنین به یاد داشته باشید هم‌اکنون نسل سوم و چهارم انقلاب دارند مدیریت کشور را برعهده می گیرند و باید گفتمان حاکم در این نسل را بشناسید و نقش‌آفرینی دانشجویان و دانش‌آموزان را از یاد نبرید.
وی به برنامه‌سازان و مجریان  توصیه کرد؛ در تمامی زمینه‌های مربوط به انتخابات، اطلاعات خود را افزایش دهند تا برنامه‌ای جذاب و تماشایی به مخاطب ارائه شود.
دکتر دارابی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان بایدها و نبایدهای تولید برنامه‌ برای انتخابات اشاره کرد و گفت: پرهیز از ورود به اختلافات و کشمکش‌های جناحی و عدم توجه به حاشیه‌ها و هیجانات کاذب سیاسی مهمترین سیاست برنامه‌سازی در سیماست.
دکتر دارابی افشای ابعاد پیچیده حرکت‌های دشمن را از اولویت‌های برنامه‌سازی دانست و اضافه کرد: افزایش روحیه امید وشادی باید اولویت شما در تولید برنامه باشد.
معاون سیما در ادامه سخنان خود مدل‌هایی از تولید برنامه‌ای را پیشنهاد کرد از جمله بهره‌گیری از تریبون آزاد و تولید فیلم‌های کوتاه و مناسب، تهیه انیمیشن، میان برنامه و وله‌های مناسب، استفاده از موسیقی‌های حماسی و نماهنگ‌، سفرنامه‌های استانی و گزارش از اقصی نقاط کشور، بهره‌گیری از زیرنویس‌های پرمحتوا و آموزنده از روش‌هایی است که برنامه‌سازان را در این راه یاری می‌کند.
دکتر دارابی در پایان از برنامه‌سازان خواست به رای اولی‌ها توجه ویژه شود و برای آن ها ازاهمیت انتخابات و حضور گسترده درآن و نتایجی که این حضور خواهد داشت ، سخن گفته شود.
در ادامه این نشست دکتر رستم‌وندی مدیر شبکه چهارسیما به تشریح اهداف، سیاست‌ها و راهکارهای تولید برنامه‌های تلویزیونی برای انتخابات سال 92 پرداخت و با برنامه‌سازان و مدیران شبکه‌ها در زمینه افزایش حضور گسترده مردم در انتخابات بحث و تبادل نظر کرد. همچنین در خاتمه اشکالات برنامه‌سازی در انتخابات گذشته از سوی حاضران مطرح و پیشنهادهایی در مورد هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن انتخابات یازدهم ارائه شد.
گفتني است؛  این نشست عصر روز چهارشنبه 2 اسفند 91 در تالار اجتماعات معاونت سیما برگزار شد./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار