استاندار خراسان رضوی از کاهش 55 درصدی آب رودخانه های استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، محمدحسین فروزان مهر در مراسم سرمایه گذاری بخش خصوصی در تاسیسات فاضلاب شهري که برای نخستین بار در کاشمربرگزار می شود، با اشاره به ويژگي هاي استان اظهار کرد: خراسان رضوی به عنوان یکی از پهناورترین استان های کشور جایگاه تعیین کننده در تقسیم کار ملی و سهم تولید ناخالص داخلی دارد.

وی افزود: این استان با دارا بودن بیش از شش هزار واحد صنعتی ومعدنی و وجود حدود 323هزار بهره بردار در دو میلیون از اراضی کشاورزی به یکی از قطب های تولید کشور در بخش های مختلف صنعت ومعدن تبدیل شده است .

استاندار خراسان رضوی گفت: به منظور شتاب گرفتن هرچه بیشتر روند توسعه در استان باید نسبت به تامین زیر ساخت ها , تجهیز امکانات و فراهم آوردن نهاده های تولید بیش از پیش تلاش شود .

فروزان مهر از آب به عنوان یکی از مهمترین نهاده های تولید نام برد وتاکید کرد: تامین آب نقش مهمی در توسعه بخش کشاورزی و همچنین صنعت به ويژه در برخی مناطق استان به لحاظ استقرار صنایع فولاد وفرآوری در حوزه آهن دارد .

وی با اشاره به وضعیت منابع آبی استان افزود: از مجموع 41 دشت بحرانی کشور 12 دشت در خراسان رضوی واقع شده است که برای استفاده بهینه از منابع آبی، مطالعات توسعه منابع آب با نگرش بلند مدت در جهت حفظ منابع پایدار حوزه هاي آبريز یک ضرورت اجتناب ناپذیر است .

استاندار خراسان رضوی با اشاره به مصرف 89 درصدی آب در بخش کشاورزی،بر لزوم اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری ،شبكه هاي آبياري و زهكشي و استفاده از روش هاي نوين آبياري به منظور توسعه این بخش، افزایش سطح زیرکشت، ارتقای میزان تولیدات باغی و زراعی و استفاده بهینه از منابع آبی استان تاکید کرد .

فروزان مهر باز چرخانی آب ، تصفیه فاضلاب و پساب های شهري و صنعتی را از جمله راهکارهای موثر در صرفه جویی مصرف آب بر شمرد و گفت: از آبهاي استحصال شده از اين طريق ، می توان در بخش کشاورزی و برخی مصارف صنعتی استفاده نمود .

وی اجرای شبکه های فاضلاب را یکی دیگر از مواردی دانست که در صرفه جویی از مصرف آب نقش مهمی دارد و گفت: باتوجه به پایین بودن شاخص سرانه پوشش فاضلاب نسبت به جمعیت شهرهای استان که 50 درصد میانگین کشوری است، شرکت آبفای خراسان رضوی میبایست از طریق مشارکت با بخش خصوصی در یک بازه زمانی مناسب ، این عقب ماندگی را جبران و شاخص استان را براي رسيدن به ميانگين كشوري تا دو برابر افزايش دهد.

استاندار خراسان رضوي به پيامدهاي خشكسالي هاي اخير و اثرات منفي كاهش سطح آبهاي زير زميني اشاره كرد و گفت: حجم آب رودخانه ها به ميزان 55 درصد كاهش يافته و برداشت بي رويه از سفره هاي زير زميني علاوه بر عوارضي همچون فرو چاله ها و فرونشست زمين تغيير كيفيت و شوري نسبي آب را نيز به دنبال داشته است.

فروزان مهر در ادامه به ابلاغ سیاست های کلی اصل 44قانون اساسی از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: به فرموده معظم له دولت باید از تصدی گری های غیر حاکمیتی اجتناب نموده وآن را به بخش خصوصی واگذار نماید .

استاندار خراسان رضوي قرارداد اجرای نخستین و بزرگترین طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی در کاشمر را در راستای اصل 44 قانون اساسی بر شمرد وگفت: علاوه بر اين اجرای پروژه هایی از این دست مي تواند حمایت از تولید ملی، کار وسرمایه ایرانی را نيز محقق سازد .
فروزان مهر افزود: طول شبكه جمع آوري فاضلاب در اين طرح 322 كيلومتر و طول خط انتقال 5.5 كيلومتر مي باشد
.

وي تصريح كرد: اعتبار پيش بيني شده براي اجراي اين پروژه هزار و 768 ميليارد ريال است كه 39 درصد آن توسط شركت آب و فاضلاب و 61 درصد آن توسط سرمايه گذار بخش خصوصي به صورت بيع متقابل تامين مي شود.

استاندار خراسان رضوي با بيان اين كه زمان اجراي پروژه پنج سال پيش بيني شده خاطرنشان كرد: مدت مالكيت پساب و بهره برداري از تاسيسات براي سرمايه گذار بخش خصوصي 40 سال مي باشد.

فروزان مهر با تاکید بر استفاده ازمنابع وامکانات داخلی و بخش خصوصی گفت: صرفه جویی از مصرف آب وهمچنین فواید اثر بخش آن بر حفظ محیط زیست از طريق دفع بهداشتی فاضلاب ، از جمله اثرات مطلوب اجرای این طرح مي باشد.

استاندار خراسان رضوی در پايان اهتمام دولت نهم و دهم در کنترل آب های مرزی، احداث سد و اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری را قابل تقدیر دانست و گفت: طی این مدت اقدامات خوبی در زمینه تامین منابع آبی ، جلوگیری از خروج آب های مرزی و مدیریت و هدایت سیلاب ها وروان آبها در کشور صورت گرفته است/س  

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.