ماشين لباسشويي و ظرفشويي آشپزخانه يكي از فضاهاي حياتي منزل است و لوازم موجود در آن هر چه بهتر عمل كنند، به افزايش راحتي و آسان شدن كار افراد خانه نيز كمك مي‌كنند.

 

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس در اين بخش به دو وسيله مهم آشپزخانه يعني ماشين ظرفشويي و لباسشويي و نكاتي براي خريد بهتر آنها اشاره مي‌كنيم.
ماشين‌هاي ظرف‌شويي‌
يكي از تسهيلات مدرن و رايج امروزي، ظرف‌شويي‌ها هستند. اين ماشين‌ها اندازه‌هاي استانداردي دارند و عموما هم با توجه به عمق كابينت‌هاي ديواري طراحي مي‌شوند تا ظاهري همگن را به وجود آورند. براي خريد ماشين ظرفشويي به نكات زير دقت كنيد:
هنگام خريد ماشين ظرف‌شويي بايد به تعداد نفرات خانواده‌تان توجه كنيد. به عنوان مثال يك ماشين 4 نفره براي خانواده 2 تا 4 نفره مناسب است.

اكثر ظرف‌شويي‌ها جاي زيادي را اشغال مي‌كنند، پس اگر تنها زندگي مي‌كنيد با تفكر زيست‌محيطي پيش برويد و مدل‌هاي كوچك‌تري انتخاب كنيد.

بعضي از ماشين‌هاي ظرفشويي پوشش‌ دارند، اما اگر پوشش موردنظر خود را نيافتيد مي‌توانيد آن را در پس پانلي همانند كابينت‌هاي خود قرار دهيد. در اين صورت دقت كنيد كه قرار دادن و خارج كردن ظرف‌ها در آن امكان‌پذير و آسان باشد.

امروزه ظرف‌شويي‌هاي دوكشويي و همچنين داخل سينك نيز به بازار آمده كه در زمان مورد نياز مي‌توانيد آن را داخل سينك نصب كنيد. اين مدل‌ها براي آشپزخانه‌هايي كه كوچك و تنگ هستند بسيار مناسب است.

به مخزن و قفسه‌هاي ماشين ظرف‌شويي دقت كنيد. بعضي از ماشين‌هاي ظرف‌شويي، مخزني پلاستيكي دارند و مدل‌هايي هم از جنس فولاد ضدزنگ هستند. جنس استیل از زنگ‌زدگی، رسوب و لک‌شدگی جلوگیری می‌کند. در استفاده از مدل‌هایی با مخزن استیل، از مواد شوینده سفیدکننده استفاده نکنید.

اندازه قفسه‌ها با بشقاب‌ها، عمق قابلمه و ساير ظروف بايد هماهنگ باشد. بعضی از ماشین‌های ظرف‌شویی سه قفسه دارند که ممکن است شما را با محدوديت جاگيري ظروف مواجه كند. اکثر ماشین‌ها دو طبقه قفسه دارند و ارتفاع بعضي از آنها نيز قابل تنظيم است.

بعضي ماشين‌ها آسيابي دارند كه خرده‌هاي غذا را آسياب مي‌كند و همراه آب بيرون مي‌فرستند، اما بعضي ديگر اين قابليت را ندارند و بايد حتما ظروف را تميز كنيد و در آن قرار دهيد.

بعضي از ماشين‌هاي ظرفشويي‌ حسگرهايي دارند كه با عبور شعاع نور از ميان آب و اندازه‌گيري شفافيت آن، ميزان كثيفي آب را تشخيص مي‌دهند و زمان خالي شدن و تعويض آب را مشخص مي‌كنند.

برخي ديگر از ماشين‌هاي ظرفشويي سيستم گرم‌كننده دارند و ظروف را با آب داغ شسته و با آب سرد آب‌کشی می‌کنند تا در مصرف برق نیز صرفه‌جویی شود. اما بعضي ديگر اين ويژگي را ندارند و بايد با آب گرم پر شوند. اين ويژگي بستگي به ميزان پولي كه هزينه مي‌كنيد، دارد.

بازوهای شوینده‌ای که در دستگاه هستند، منافذي دارند كه آب را با فشار از آن خارج مي‌كند. يادتان باشد منافذ ریزتر کار شست‌وشو را بهتر انجام می‌دهند.

هنگام خريد به برنامه‌هاي شست‌وشوي ظروف دقت كنيد. اكثر ماشين‌هاي ظرفشويي برنامه‌هاي سه‌گانه شست‌وشو دارند.

ماشین‌های ظرف‌شویی آب زیادی مصرف می‌کنند، اما نوعي ديگر از اين ماشين‌ها توليد شده‌اند كه برنامه شست‌وشو با نصف ظرفيت دارند. در اين صورت در مصرف آب و برق نيز صرفه‌جويي مي‌شود.

تميز كردن فيلتر دستگاه و پاك كردن ظروف از غذاي باقيمانده از كارهايي است كه عمر اين كالا را افزايش مي‌دهد.

براي انتخاب مارك مناسب، مجله‌هاي كارخانه‌هاي مختلف را مطالعه كنيد و عواملي مانند صدا، سرعت و كارآيي را در مدل‌ها مقايسه كنيد.
ماشين‌هاي لباسشويي و خشك‌كن‌ها
در حالت ايده‌آل، اين ماشين‌ها نبايد در آشپزخانه‌ باشند. حتي اگر كاملا هم بي‌صدا طراحي شده باشند، باز هم صداهاي ناهنجاري توليد مي‌كنند. اما اگر جاي ديگري نداريد، آنها را در كابينت‌ آشپزخانه‌ يا در جايي كه كاملا از مركز فعاليت به دور باشد، پوشش دهيد.
قبل از خريد، ميزان توليد صداي آن را كنترل كنيد. به خصوص اگر قرار است آن را در آشپزخانه جاي دهيد.

گاهي سر و صداي ماشين‌هاي لباسشويي غيرقابل تحمل مي‌شود؛ به تازگي لباسشويي‌هايي طراحي شده‌ كه با سيستم بدون تسمه كار مي‌كنند. اين سيستم علاوه بر از بين بردن سر و صدا، لرزش را هم كاهش مي‌دهند.

اگر توان خريد ماشين‌هاي بدون تسمه را نداريد، با گذاشتن يك لايه فوم يا پلاستيك در زير آن ميزان صدا و لغزش كم مي‌شود.

اگر جاي كافي براي دو ماشين نداريد،‌ ماشين‌هايي را انتخاب كنيد كه هم شوينده و هم خشك‌كن هستند. اما به خاطر داشته باشيد كه ظرفيت شست‌وشوي اين ماشين‌ها بسيار كمتر از ماشين‌هاي استاندارد است.

تلاش كنيد تا انواع دوستدار محيط زيستي آنها را انتخاب كنيد. مدل‌هايي را بخريد كه ميزان مصرف انرژي آنها مشخص شده است و در صورتي كه اين اطلاعات در بروشور دستگاه ذكر نشده، از توليدكننده يا فروشنده بخواهيد كه در اين رابطه توضيح دهد.

هيچ‌گاه ماشين‌هاي لباسشويي را نيمه خالي استفاده نكنيد.

براي بهترين انتخاب با بهترين عملكرد از دوستان، مجلات و فروشنده‌ها اطلاعات بخواهيد.

شيفته تكنولوژي ماشين‌آلات نباشيد. عموما ساده‌ترين ماشين بهترين عملكرد را دارد./س

برچسب ها: مواد ، شوینده ، مناسب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.