با وجود افزایش قابل توجه میزان بارش های سال زراعی جاری استان چهارمحال و بختیاری در فصل پاییز، كاهش بارش ها در زمستان، سهم درصدی میزان بارش استان چهارمحال و بختیاری را روندی نزولی داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

روند بارش های سال زراعی جاری در فصل زمستان مانند، پاییز تداوم نیافت و میزان بارش ثبت شده تا آغاز واپسین ماه فصل زمستان با متوسط 339 میلیمتر 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد و نسبت به بلند مدت نیز تنها پنج درصد افزایش داشته است.

این در حالی است كه در فصل پاییز، متوسط بارش 210 میلیمتر بوده كه این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 25 درصد افزایش وهمچنین در مقایسه با بلندمدت 45 درصد افزایش را نشان می داد.

كاهش ذخایر برفی و افزایش دمای هوا در زمستان امسال در استان چهارمحال و بختیاری، باعث شكوفه زدن درختان برخی باغات این استان شده كه این رویداد در ماه میانی زمستانف خطرات سرمازدگی و خسارات باغات را به دنبال دارد.

میزان بارش برف ثبت شده در بام ایران نیز درسال زراعی جاری، تنها 31 سانتی متر بوده كه این مسئله مبین تغذیه ناكافی رودخانه های زاینده رود و كارون است كه سرشاخه های آن در ارتفاعات استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

بیشترین میزان بارش استان چهارمحال و بختیاری در ایستگاه كوهرنگ با 820 میلیمتر به ثبت رسیده و پس از این ایستگاه مال خلیفه با 540 میلیمتر بیشترین میزان بارش را شاهد بوده و شهرستان بروجن نیز با 177 میلیمتر كمترین میزان بارش استان چهارمحال و بختیاری را دارا بوده است.

تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا كاهش بارش برف را در پی داشته و شیب زیاد استان چهارمحال و بختیاری نیز مانع از نگهداری منابع حاصل از بارش باران در این استان شده است./س

برچسب ها: بارش ، روند ، کاهش ، زمستان ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.