مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس خواستار صدور مجوز برای انجام واردات خودرو از طریق این محدوده مرزی آن شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد  ، محمد مهدی مروج الشریعه  افزود: در سفر سوم هیات دولت به استان خراسان رضوی واگذاری امتیاز واردات خودرو و پلاک گذاری آن به منطقه ویژه اقتصادی سرخس مصوب شد که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.



وی اظهارکرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس به عنوان بهترین دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه و سرزمین پهناور چین و روسیه، پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای میانه با کشورهای حوزه خلیج فارس در جنوب، اروپا در غرب و کشورهای افغانستان و پاکستان در شرق ایران مطرح است.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی سرخس با محدوده قانونی پنج هزار و 296 هکتار در سال 1375 راه اندازی شد، افزود: این منطقه در فاصله 150 کیلومتری شرق شهر مشهد و 15 کیلومتری سرخس واقع شده و از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم مرز است.

او اتصال به راه آهن سراسری ایران و کشورهای آسیای میانه را از مزیت های منطقه ویژه اقتصادی سرخس عنوان کرد و اظهارداشت: با اتصال ریل عریض کشورهای مشترک المنافع ( cis) این امکان فراهم شده است تا بازرگانان بدون صرف وقت و هزینه اضافی بتوانند کالا را به طور مستقیم به داخل این منطقه و بالعکس جابجا کنند.

وی اتصال به بنادر مهم ˈشهید رجایی، امام خمینی، جلفا و امیرآبادˈ از طریق شبکه ریلی، اتصال به شبکه جاده ای کشورهای حوزه آسیای میانه و مبادی ورودی و خروجی و بنادر بازرگانی مهم ایران، وجود مخازن ذخیره سوخت با ظرفیت 11 هزار مترمکعب، وجود فرودگاه بین المللی با قابلیت فرود و پرواز انواع هواپیماها را از مزیت های منطقه ویژه اقتصادی سرخس برشمرد.

او گفت: وجود سردخانه دو مداره چهار هزار تنی، مجموعه انبارهای کالا با ظرفیت 100 هزار تن کالا، بازار دوستی با 114 غرفه مجهز نمایشگاهی و فروشگاهی با زیربنای 15هزار مترمربع، همجواری با پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد و سد بزرگ دوستی با گنجایش ذخیره هزار و 250میلیون مترمکعب آب، نیروگاه 550 مگاواتی در حال احداث برق شمس سرخس از دیگر مزیت های این منطقه است.



مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: این منطقه در ابتدا به نیت منطقه آزاد تجاری – صنعتی به تصویب دولت رسید که به دلایل متعددی به سرانجام نرسید و نیمه فعال بودن بازار دوستی و فرودگاه بین المللی ناشی از همین موضوع است.



وی اظهار داشت: در یکی از مصوبات سفر چهارم هیات دولت، وزارت نفت مکلف شد گاز مورد نیاز به عنوان خوراک برای اجرای پروژه های پتروشیمی مانند تولید اوره و آمونیاک، تولید متانول، تولید بنزین از گاز و ایجاد پارک گوگرد را تامین کند که هنوز این مصوبه به طور کامل اجرایی نشده است.

او بیان کرد: مستثنی شدن تجار این منطقه از پرداخت تعرفه کرایه 150 کیلومتر به راه آهن جمهوری اسلامی ایران که ویژه کالاهای وارداتی و صادراتی است در سفر چهارم هیات دولت به خراسان رضوی مصوب شد.

وی اظهار داشت: با اجرا شدن این مصوبه تجاری که تنها 5/3 کیلومتر از خط ریلی استفاده کرده و به سرخس کالا وارد یا از آن خارج می کنند مجبور به پرداخت هزینه استفاده از 150 کیلومتر خط ریلی نیستند.

او بیان کرد: سومین مصوبه سفر چهارم هیات دولت به خراسان رضوی برقراری پروازهای مسافری و باری در فرودگاه بین المللی منطقه ویژه اقتصادی سرخس با همکاری وزارت امور خارجه بود که در دست پیگیری است.









او گفت: اکنون 480 دستگاه ماشین آلات ویژه ساخت کاشی از کشور ایتالیا وارد ایران و بخشی از آنها وارد سرخس شده و استاندار خراسان رضوی قول داده است که مشکلات منابع مالی واحد تولید کاشی این منطقه برای پرداخت هزینه ماشین آلات را برطرف کند.

وی برخی اظهارات مبنی بر گران بودن زمین های تجاری منطقه ویژه اقتصادی سرخس و رغبت کمرنگ سرمایه گذاران نسبت به فعالیت در این منطقه را نادرست دانست و گفت: در آسان ترین شرایط ما با سرمایه گذار وارد مذاکره و عقد قرارداد می شویم.

او افزود: 12 هزار مترمربع زمین از اراضی منطقه ویژه اقتصادی سرخس را به نخستین واحد سرمایه گذاری خارجی ترکمنی در آسان ترین شرایط تحویل دادیم به طوری که نحوه واگذاری زمین و پرداخت تسهیلات برای این سرمایه گذار بسیار جالب بود.

وی در مورد فعالیت کمرنگ بازار دوستی منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: پس از اینکه موضوع منطقه آزاد شدن سرخس منتفی شد در عملکرد این بازار محدودیتی بوجود آمد به طوری که این مجموعه صرفا می توانست به اتباع خارجی خدمات کالارسانی ارائه دهد.

او گفت: برای رفع مشکل بازار دوستی یک مدل اقتصادی برای آمدن اتباع خارجی کشورهای cis به منطقه ویژه اقتصادی سرخس و داشتن کالارسانی مناسب به تناسب کشش بازار با استفاده از فرودگاه بین المللی منطقه به وزارت امور خارجه پیشنهاد دادیم که در دست بررسی است/س

 

برچسب ها: خواستار ، صدور ، مجوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.