در پي صدور مجوز توليد انبوه اولين "چشم مصنوعي الکتروددار" ساخت آمريکا ، پژوهشگران آلماني به تازگي از نتايج دلگرم کننده براي کاشت "چشم مصنوعي الکترونيکي" به منظور بازگرداندن بينايي به چشم نابينايان خبر دادند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ، اين سامانه که در شبکيه کاشته مي‌شود، توسط شرکت رتينا ايمپلنت اي.جي (Retina Implant AG ) و پژوهشگران بيمارستان دانشگاه چشم توبينگن (در غرب آلمان) بر روي نه فرد نابيناي دچار "تخريب شبکيه" آزمايش شده است.
تخريب شبکيه از بيماري‌هاي ژنتيکي است که يک و نيم ميليون نفر از مردم دنيا به آن مبتلا هستند و سبب از دست دادن تدريجي ديد مي‌شود و سلول‌هايي را درگير مي‌کند که قادر به دريافت نور درسطح شبکيه ، واقع در پشت چشم،هستند.
شرکت رتيناايمپلنت با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد:« سه نفر از نه نفري که تحت اين آزمايش قرار گرفتند توانستند حروف را بخوانند، اين بيماران در چارچوب آزمايش‌هاي آزمايشگاهي و خارج از آزمايشگاهي گفتند قادر هستند صورت‌ها را بشناسند و اشيايي مثل تلفن و تابلوي روي درها را تشخيص دهند.
نتايج اين تحقيقات امروز (چهارشنبه) در يک نشريه تخصصي انگليسي به نام پروسدينگس آو دي رويال سوسايتي بي Proceedings of the Royal  Society B ،چاپ شده است.
اين چشم الکترونيکي از يک قطعه حساس به نور به عرض سه ميلي‌متر تشکيل شده است که مي‌تواند سيگنال‌هاي مربوط به تصويري که در عمق چشم تشکيل شده است را به عصب بينايي که در پشت چشم قرار دارد ارسال کند.
اين سامانه بوسيله سيم نازکي که به يک  وسيله کوچک کار گذاشته شده در زير پوست پشت گوش، متصل است و از يک فن‌آوري بدون سيم بيروني استفاده مي‌کند، تغذيه مي‌شود. 
طبق مقاله منتشر شده، اين آزمايش در مجموع نشان مي‌دهد کاشت اين چشم مصنوعي الکترونيکي مي‌تواند ديدي مفيد را براي همه روزهاي زندگي دست کم دو سوم از نابينايان مورد آزمايش قرار گرفته ، ايجاد کند.
اين خبر در حالي اعلام مي‌شود که اداره داروي آمريکا به تازگي با توليد انبوه اولين "چشم مصنوعي الکتروددار" موسوم به آرگوس2 موافقت کرده که پيشتر در اروپا تاييد شده است و هفتاد و  سه هزار يورو هزينه دارد.
فن‌آوري آرگوس2 که براي شصت نابيناي دچار تخريب شبکيه‌اي استفاده شده است توسط شرکتي در کاليفرنيا توليد مي‌شود و از يک پلاک فلزي باريک مجهز به دهها الکترود که در شبکيه چشم کاشته مي‌شود  و عينکي مجهز به دوربيني بسيار کوچک تشکيل شده است.







برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، آلمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایمان موسوی
۱۲:۴۲ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
من خودم مشکل شبکیه دارم دیدم درحدیه که با عینک فاصله 3متر یم رو به سختی میبینم ای کاش ما ایرانی ها هم به یک درمان امیدوار کننده ای برسیم،،ایشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۵
سلام این چشم مصنوعی رو الانم برروی انسان پیوند میزنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
کاش ایران هم حداکثر تاپنج سال اینده یک چشم کامل طبیعی با تمام اجزای ان در ازمایشگاه برای تمام نابینایان تولید کند با شبکیه وسلولهای ان وحسگرهای قوی بینایی چشم وشبکیه چشم وزجاجیه وعصبهای بینایی چشم وقرنیه وشبکیه ومژه وپلک ومایع جاجیه وسلولهای ان ولایهای شبکیه با سلولهای بنیادی ونانوفناوری در ازمایشگاه یا تولید عینک فوق سبک وفوق هوشمندوبی سیم تشخیص جهت وموانع رباتیک صوتی ولزرزشی ویژه نابینایان یا با الکترودهای ویژه دید تصاویر برای نابینایان
-
عطایی
۱۹:۰۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۱
ایول داداش
آخرین اخبار