امروز در دوازدهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران از محموله‌ تصویربرداری رنگی که قابليت گرفتن تصاوير چند طیفی میکرو ماهواره ای را دارد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگارعلمي باشگاه خبرنگاران؛ اين محموله به همت ستاد توسعه‌ی هوافضا طراحي و ساخته شده است که قابليت تصویربرداری رنگی در راستای بومی سازی را دارا است و تا کنون در پي تلاش هايي که اين ستاد داشته است طراحی و ساخت زیرسیستم‌های ماهواره‌یی و همچنين پیاده‌سازی آن به اتمام رسيده است.

نمونه‌ آزمایشگاهی این محموله با سه طیف پرکاربرد RGB و طبق استاندارد فضایی BCSS طراحي و ساخته شده که با اجرايي شدن این طرح نیازهای آتی کشور در زمینه تصویربرداری فضایی از باند طیفی RGB و تفکیک‌ پذیری کمتر از 20 متر در ارتفاع مداری 500 کیلومتری تامين مي شود.

این طرح با همکاري دفتر فضایی موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاع تا کنون پيش رفته است که در آن مسائل تشعشعات فضایی ،انتخاب مواد مناسب، امکاناتی چون فشرده سازی تصویر، تطبیق باند طیفی و الگوریتم حذف یکنواختی نيز در روند ساخت آن مد نظر قرار گرفته است.

لازم به ذکز است این طرح در حوزه‌ی هوافضا به صورت خودجوش و توسط عده‌ای از محققان و علاقه‌مندان به این رشته طراحي و ساخته شده است. /ع2

برچسب ها: ماهواره ، هوا ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.