يک انديشمند فرانسوي با بيان اينکه آمريکا به دنبال مذاکره نيست، گفت: پيوستن ايران به کشورهاي محدود داراي فناوري هسته‌اي براي غرب و آمريکا غير قابل تحمل است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، رفتارهاي دوگانه آمريکا در قبال ايران شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور "فواد ايزدي" کارشناس مسايل امور آمريکاي شمالي و "تيري ميسان" انديشمند فرانسوي بررسي شد.

تيري ميسان در ابتدا در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه علت تعارض غرب با ايران که به رهبري آمريکا است، چيست؟ گفت: ايالت متحده آمريکا از ساليان گذشته تحريم‌هاي خود را در برابر ايران اتخاذ کردند؛ به گونه‌اي که سياست تحريم را فقط در خصوص ايران اعمال نکردند.

وي افزود: آمريکا مي خواهد ايران را منزوي کند تا بار ديگر انقلابي صورت نگيرد.


* آمريکا به دنبال مذاکره نيست


اين انديشمند فرانسوي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا آمريکا از مدل سياست دو مسيره براي گفتگو با ملت‌ها استفاده مي‌کند اظهار داشت: آمريکا به دنبال مذاکره نيست بلکه سياست هميشگي آمريکا هويج و چماغ بوده است.

تيري ميسان با بيان اينکه آمريکايي‌ها فقط حرف مي‌زنند و در عمل هيچي نيستند، گفت: پيوستن ايران به کشورهاي محدود داراي فناوري هسته‌اي براي غرب و آمريکا غير قابل تحمل است.


* سياست هويج و چماغ سياست توهين آميز است


اين پژوهشگر ارشد مسايل آمريکا با بيان اينکه ايالت متحده آمريکا در قبال کشورهاي مختلف سياست دو مسيره و به عبارتي دبل استاندارد را دنبال مي کند، خاطر نشان ساخت: سياست هويج و چماغ سياست توهين آميز و بي ادبانه است.

اين انديشمند فرانسوي با اشاره به اينکه مذاکره مد نظر آمريکا نيست بلکه مقامات اين کشور درصدد هستند تا فرهنگ مافيايي را ترويج دهند، افزود: آمريکا خود را ارباب ساير کشورها مي‌داند و با بهره گيري از سياست دو گانه خود همواره در گفتارها صداقت را بهره نمي‌گيرد.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه چه مقدار دولت توان تاثيرگذاري بر کاخ سفيد را دارد، بيان داشت: ايده دولت سايه در دوران جنگ سرد مطرح شد به طوري که هيچ حمله اي در 11 سپتامبر عليه کاخ سفيد صورت نگرفته بود.


* 11 سپتامبر نمونه بارزي از سياست نظامي گري آمريکاست


تيري ميسان با تاکيد بر اينکه 11 سپتامبر نمونه بارزي از سياست نظامي‌گري آمريکا بود، اظهار داشت: پس از پايان 11 سپتامبر در چارچوب قوانين قدرت تغيير يافت.

اين انديشمند فرانسوي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به 28 گزارش آمانو و البرادعي مبني بر اينکه جمهوري اسلامي ايران هيچ گونه تمايلي به ساخت بمب هسته‌اي ندارد، گفت: آمريکا خوب مي‌داند که ايران به دنبال بمب هسته‌اي نيست.

وي با طرح اين سوال که تحقيقات علمي ايراني‌ها چه اذيتي براي آمريکا دارد، افزود: آمريکايي‌ها از يک ايران هسته اي نمي ترسند بلکه از ايراني‌ها مي ترسند که به دانش و فناوري هسته‌اي دست يافته باشد.

اين انديشمند فرانسوي با بيان اينکه کشورهاي هسته اي مايل نيستند که بقيه کشورها از جمله ايران به انرژي هسته اي دست يابد، اظهار داشت: پيوستن ايران به کشورهاي محدود داراي فناوري هسته اي براي غربي‌ها غير قابل تحمل است.

تيري ميسان با بيان اينکه دست يافتن ايران به فناوري مسالمت آميز هسته‌اي براي غرب چالش بزرگ و مهمي است، بيان کرد: غربي‌ها مي‌گويند اگر ايران فناوري انرژي هسته‌اي داشته باشد آن را به کشورهاي جهان سوم و کشورهاي اسلامي صادر خواهد کرد که اين امر باعث مي شود مقاومت در برابر کشورهاي غربي افزايش يابد.


*‌ آمريکا براي ايجاد دموکراسي به منطقه نيامده است


وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه آمريکا ايران را مانع از اجراي سياست‌هاي واشنگتن در افغانستان و عراق مي‌داند بنابراين آيا آمريکا براي برقراري دموکراسي به عراق و افغانستان آمده که ايران را مانع مي‌داند گفت: آمريکا براي ايجاد دموکراسي به منطقه نيامده است چراکه اين کشور خودش دموکراتيک نيست.


** ايران جبهه مقاومت عليه آمريکا را رهبري مي کند


اين انديشمند فرانسوي اظهار داشت: آمريکا نمي‌تواند افکار عمومي مردمش را توجيه کند چرا با اين همه هزينه کلان سربازان آمريکايي دست خالي به خانه برگشتند.

تيري ميسان ادامه داد: آمريکا قبل از حادثه 11 سپتامبر برنامه‌ريزي کرده بود که به عراق و افغانستان و سوريه و ليبي و سودانو در نهايت به ايران حمله کند ولي شکست خورد و ايران در حال حاضر وجود دارد تا جبهه مقاومت عليه آمريکا را رهبري کند.

اين پژوهشگر ارشد مسايل آمريکا با بيان اينکه سطح زندگي در آمريکا بسيار پايين است، گفت: مردم آمريکا در آينده به دليل مشکلات اجتماعي به خيابان‌ها ريخته خواهند شد و با دولت خود مقابله مي‌کنند.

تيري ميسان افزود: آمريکا با زور مانع استقلال ايالت‌هاي خود شده ولي در چند سال اخير حس استقلال طلبي در ايالات قوي تر شده است.

فواد ايزدي کارشناس ارشد مسايل آمريکاي شمالي در ادامه اين برنامه در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني بر اينکه که آيا تفاوتي در نوع راهبرد آمد و شدهاي گروه هاي مختلف در کاخ سفيد در قبال جمهوري اسلامي مشاهده مي شود، گفت: در آمد و شدهاي گروه‌هاي مختلف به کاخ سفيد و يا به وزارتخانه‌هايي همچون وزارت امور خارجه، پنتاگون و يا سي آي اي تفاوت‌هايي وجود دارد.


*‌آمريکا خود را با ساير کشورها همسطح نمي داند


ايزدي با بيان اينکه آمريکا به دليل نگاه نژاد پرستانه و خود بزرگ بيني خود را همسطح  با ساير کشورها نمي‌داند، بيان کرد: آمريکا بعد از انقلاب اسلامي خود را با ايران همسطح نمي‌داند.

وي خاطر نشان ساخت: اگر آمريکا حسن نيت نشان دهد و در عمل نشان دهد که مي‌خواهد مثبت عمل کند در اين صورت ملت ايران هم منطقي عمل مي‌کند و برخورد مناسبي خواهد داشت.


* رفتار آمريکا در قبال ايران امپراطور منش است


اين کارشناس ارشد امور آمريکاي شمالي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه چرا آمريکا بحث پرونده هسته‌اي ايران را مطرح و روي اين قضيه تاکيد دارد گفت: در طول 34 سال گذشته در مقاطع مختلف همواره شاهد رفتار امپراطور منش و تبعيض آميز آمريکا در قبال ايران بوده‌ايم.

وي با اشاره به نگاه استعماري هژمون طلبي آمريکا نسبت به ايران اظهار داشت: بحث پرونده هسته‌اي ايران چيزي جز بهانه و توجيه براي حمله به ايران نيست.


* بحث هسته‌اي ايران در دست آمريکا بهانه است


ايزدي گفت: بحث هسته‌اي ايران در دست آمريکا بهانه است و به اين دليل آنها نمي‌خواهند اين مسئله حل شود زيرا اگر موضوع حل و فصل شود يافتن بهانه براي آنها سخت است.

اين کارشناس ارشد امور آمريکاي شمالي با اشاره به اينکه مشکلات ايران و آمريکا در بحث هسته‌اي شروع نشده است، افزود: آمريکا به دنبال بهانه براي اعمال فشارهاي بيشتر است.

وي با اشاره به اينکه مبناي کار آمريکا ديپلماسي عمومي است گفت: طبق نظرسنجي گالوپ ميزان حمايت مردم ايران از فعاليت هاي هسته اي 7 درصد افزايش يافته که اين ميزان صحت ندارد و بيشتر از اين درصد است.

ايزدي با اشاره به اينکه آمريکا حاضر نيست از سياست‌هاي اشتباه خود عدول کند، بيان کرد: اقليت معدودي در آمريکا هستند که در طول 34 سالي که از انقلاب گذشته متوجه سياست اشتباه خود شده‌اند.

فواد ايزدي گفت: اگر کشوري بخواهد مستقل باشد و از منافع ملي خود دفاع کند آمريکا با آن کشور مشکل دارد و اين بهايي است که کشورهاي مستقل بايد بپردازند.

انتهاي پيام/


برچسب ها: فناوری ، هسته ای ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار