مهاجرانی گفت: بنا بر تصمیم هیات دولت مقرر شد یک واحد مسکونی به خانواده‌های معدن‌چیان جان‌باخته در طبس اهدا شود.

فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت در  آغاز نشست خبری امروز با اصحاب رسانه گفت: گرامی می‌داریم یاد و خاطره سردار شهید نیلفروشان را که هم‌اکنون مراسم وداع با پیکر ایشان در حال برگزاری است و تلاش‌های مجدانه ایشان در راه حفظ حقوق مردم لبنان و جریان مقاومت را ارج می‌نهیم.
 
وی اظهار کرد: در ابتدا می‌خواهم مجموعه اقداماتی که در هیات دولت برای التیام نهادن بر زخم خانواده‌های جان‌باختگان معدن طبس اندیشیده شده را اعلام کنم؛ هرچند نیک می‌دانیم هیچ‌کدام از این موارد فقدان این عزیزان را برای خانواده‌هایشان جبران نخواهد کرد و این اقدامات تنها ممکن است اندکی تسلی‌بخش باشد و کمی از رنج آنها بکاهد بنابراین بنا به تصمیم هیات دولت و برای حمایت از خانواده کارگران جان‌باخته مقرر شد وزارت محترم راه و شهرسازی یک واحد مسکونی به خانواده‌های معزز ایشان در منطقه محل سکونت اهدا کند.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بعد از اجرای روند انحصار وراثت مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به تمامی خانواده‌های جان‌باختگان تعلق خواهد گرفت ضمن اینکه با ترتیبات اتخاذ شده از سوی وزارت کار از پایان همین ماه مستمری ماهانه خانواده‌های جانباختگان دایر خواهد شد.

مهاجرانی اظهار کرد: در بحث بخشودگی دیون و تسهیلات بانکی درگذشتگان نیز رایزنی‌هایی با بانک‌های مربوطه صورت گرفته که ان‌شالله بتوان آن‌ها را شامل بخشودگی قرار داد تا شاید اندکی از آلام این عزیزان بکاهد.
 
سخنگوی دولت بیان کرد: بنده یکبار دیگر از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران، فاجعه معدن طبس را به خانواده‌ها و بازماندگان این واقعه تسلیت می‌گویم و مراتب تاسف و تأثر عمیق خود را بابت این ضایعه دردناک ابراز می‌کنم.  
 
وی تصریح کرد: نکته مهم بعدی تجلیل و قدردانی از سفر شجاعانه آقایان دکتر عراقچی وزیر محترم امورخارجه و جناب آقای دکتر قالیباف رئیس محترم مجلس شورای اسلامی به بیروت در هفته گذشته است که با وجود تهدیدات رژیم غاصب صهیونیستی انجام شد.

تبریک به خاتون بم و برندگان جایزه استوا

مهاجرانی گفت: در روز‌های گذشته تیم فوتبال «خاتون بم» هم موفق شد در جمع هشت تیم برتر فوتبال زنان آسیا قرار بگیرد. این موفقیت را به بازیکنان و مربیان این تیم و به جامعه ایران اسلامی به‌ویژه زنان و دختران این مرز و بوم و همه دست‌اندرکاران ورزش کشور تبریک می‌گویم.

سخنگوی دولت افزود: این هفته خبر خوب دیگری نیز داشتیم که چشم و دل ما را روشن کرد. یک انجمن محیط‌زیستی در کازرون استان فارس از میان ششصد انجمن از ۱۰۲ کشور موفق به کسب جایزه «Equator Prize» یا «جایزه استوا» شد. به این انجمن و مدیران محترم و پرتلاش آن تبریک می‌گوییم و آرزوی موفقیت روزافزون برایشان مسئلت داریم.

  لایحه بودجه ۱۴۰۴، کار اصلی دولت

وی بیان کرد: موضوع پایانی که باید به عرض شما برسانم این است که طی هفته گذشته اصلی‌ترین کار دولت بحث و بررسی درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ بوده است. دولت با جلسات فشرده صبح و بعدازظهر، بررسی کلیات لایحه بودجه و احکام مربوط به بخش‌های مختلف را در دستورکار خود قرار داده است. امیدواریم دولت طبق برنامه‌ریزی بتواند در موعد مقرر ماه لایحه بودجه ۱۴۰۴ را تقدیم مجلس کند. به هر حال رویکرد‌های اقتصادی دولت در لایحه بودجه متجلی خواهد بود و امیدواریم لایحه بودجه با همکاری مجلس با کمترین تغییرات به تصویب مجلس برسد و دولت با یک برنامه منضبط بتواند سال آینده کشور را اداره کند.

آغاز فرایند واردات خودروی کارکرده

مهاجرانی در پاسخ به سوالی درباره واردات خودرو بیان کرد: طبیعتا اصل بر حمایت از تولید است. تجمعی را از درخواست‌های واردات تولیدات خودرو‌های خارجی داریم لذا پاسخ دادن به این امر یک مقداری زمان بر است، اما در عین حال این فرایند آغاز شده است. 

 مهاجرانی ادامه داد: البته راجع‌به خودرو‌های کارکرده بحث خیلی زیاد است که آیا خودرو کارکرده وارد کنیم؟ آیا این با شأن مردم ایران همخوانی دارد یا ندارد؟، اما این فرایند آغاز شده و دولت در حال برطرف کردن همه موانع است که هیچ هزینه‌ای را برای مردم نداشته باشد.

موضع شفاف دولت در حوزه فیلترینگ 

سخنگوی دولت درباره رفع فیلتر اظهار کرد: موضع دولت راجع‌به فیلترینگ همان موضعی است که آقای رئیس‌جمهور از ایام انتخابات اتخاذ کردند لذا موضعی کاملاً شفاف است و اینکه درواقع فیلترینگ مضرات بسیار زیادی را ایجاد کرده و اتفاقاً این با نکته‌ای که مقام معظم رهبری راجع‌به حکمرانی فضای مجازی فرمایش کردند همخوانی ندارد.

بازگشت بیش از ۵۰ درصد از معلمان به محل کار 

سخنگوی دولت درباره کمبود معلم بیان کرد: کار معلمی کاری است که صلاحیت ویژه نیاز دارد و یکی از مشاغلی است که لازمه‌اش این است که افراد از مجاری دانشگاه‌های خاص با توجه به نیاز ویژه‌ای که وجود دارد انتخاب شوند، چون بنا نیست که پشت این دستگاه بنشیند و اپراتور باشد بلکه بناست در امر تربیت انسان دخالت کند.

وی اظهار کرد: تعداد افرادی که شامل کد ۱۹ و کد ۵ شدند بسیار بالاست و پرونده‌ها در حال بررسی است و پیش‌بینی می‌شود که ان‌شالله بالای ۵۰ درصد از این عزیزان بتوانند به محل تحصیل و محل خدمت خود برگردند.

کارشناسی دقیق لایحه حجاب و عفاف 

مهاجرانی درباره لایحه حجاب و عفاف بیان کرد: با زور نمی‌شود این موضوع را جا انداخت موضوعات فرهنگی از جنس باور است و باور را لزوماً با باید نمی‌توانیم حل کنیم. دولت سعی می‌کند که موضوعات را همدلانه حل کند و از طرف دیگر قانون باید قانونی باشد که منافع مردم در چارچوب مصالح نظام و مسائل کشور در آن لحاظ شده باشد و پشتوانه اجرا داشته باشد لذا با همه این موضوعات به دنبال کار‌های کارشناسانه دقیقی هستیم که ان‌شالله موضوعات توان اجرا داشته باشد.

تدوین اساسنامه سازمان هوش مصنوعی

سخنگوی دولت درباره اهتمام دولت به هوش مصنوعی اظهار کرد: این موضوع مثل بقیه موضوعات علمی و فناورانه که هر زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند به سرعت دنبال شده است. ستاد‌های علم و فناوری در درون معاونت علمی ریاست جمهوری در حال فعالیت است و اساسنامه سازمان هوش مصنوعی هم در حال تدوین در انقلاب فرهنگی است که ان‌شالله به تصویب خواهد رسید. 

وی گفت: طبق برنامه هفتم قرارداد برای اجرای سکو‌های ملی هوش مصنوعی با یکی از دانشگاه‌ها تقریباً به اتمام رسیده است و تربیت نیروی انسانی در همین راستا در حدود ۳۰ عنوان در زمینه‌های مختلف هوش مصنوعی از مهر امسال در دانشگاه‌ها در جریان کار قرار گرفته است.

افزایش تعاملات بین‌المللی برای رشد اقتصادی

مهاجرانی درباره میزان رشد اقتصادی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که رشد کشور حدود ۴ درصد شود و برای رسیدن به رشد ۸ درصد ما نیاز داریم که سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در داخل کشور صورت بگیرد، لذا تلاشی که در حال حاضر دولت دارد افزایش تعاملات بین‌المللی با کشور‌های همسایه و بهبود سیستم‌هاست تا بهره‌وری بهتر شود و ایجاد ظرفیت برای استفاده از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در داخل و خارج از کشور است برای اینکه بتوانیم به رشد اقتصادی مطلوبی که در نهایت منجر به رفاه مردم شود ددست پیدا کنیم.

وی درباره قانون ممنوعیت واردات برنج بیان کرد: ما در کشور قانون ممنوعیت در واقع واردات برنج در فصل برداشت را کاملاً رعایت می‌کنیم، اما از آن طرف قضیه ذخایر راهبردی منابع غذایی حتما باید تامین شود. طبیعتاً در زمانی که قیمت جهانی به حداقل می‌رسد لازم است که این ذخایر پر شود، اما این به معنای ورودش به بازار نیست به معنای پر کردن ذخایری است که لازم است کشور به منظور تامین امنیت غذایی خودش داشته باشد. 

سهمیه‌بندی دانشگاه‌ها نیاز به کار کارشناسی دارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره سهمیه‌بندی‌ها بیان کرد: درخصوص اینکه مطرح شده ۷۵ درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران سهمیه‌ای هستند این عدد دقیق است یا نه نیاز به بررسی بیشتر دارد، اما در اینکه حجمی از ورودی‌ها سهمیه هستند تردیدی وجود ندارد. این سهمیه‌ها همین‌جوری اتفاق نمی‌افتد و طی یک فرایند و مصوب شدن در برخی از نهاد‌ها مثل مجلس حاصل می‌شود لذا موضوع سهمیه‌ها نیاز به کار کارشناسی دارد.

با دم شیر بازی نکن

وی درباره واکنش احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران بیان کرد:  ایران هیچ‌گاه آغازگر جنگ نبوده، اما در دفاع مصمم‌ترین بوده و در دفاع از خود در هشت سال دفاع مقدس نشان داده که حاضر نیست به هیچ‌عنوان منافع ملی خود را با هیچ چیز دیگری معاوضه کند لذا از همین جا اعلام می‌کنیم به همه آدم‌هایی که لازم هست بشنوند البته اگر گوش شنوایی وجود داشته باشد که این دم شیر است به بازی مگیر؛ به هیچ‌عنوان با ایران شوخی نکنید به جهت اینکه آنچه در وعده صادق ۲ اتفاق افتاد قسمت کوچکی از توانمندی ایران بود.

مهاجرانی تاکید کرد: ایران آمادگی هرگونه پاسخی را دارد و به هیچ‌عنوان در مورد مصالح ملی کوتاه نخواهیم آمد. با توجه به اینکه رهبری معظم انقلاب هم فرمودند در پاسخ‌ها به هیچ‌عنوان نه شتاب‌زده هستیم و نه تعلل می‌کنیم و هر زمان هر پاسخی لازم باشد در هر جایی خواهیم داد، اما دنیا بداند که ایران هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده و در دفاع سخت مصمم است. 

مالکیت زمین در ایران قابل انتقال نیست

سخنگوی دولت درباره فروش زمین به اتباع بیان کرد: ایران هیچ‌وقت، هیچ زمان و در هیچ موقعیتی امنیت داخلی و مرز‌های خود را برای هیچ منفعت اقتصادی به خطر نخواهد انداخت. مالکیت و حاکمیت زمین‌ها در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و قابل انتقال نیست.

آمار ساخت مسکن

وی درباره برنامه ساخت مسکن در دولت اظهار کرد: طبیعتاً مسکن یکی از اولویت‌هایی است که افراد برای زیست به آن نیاز دارند و اتفاقاً در راستای تسهیل ازدواج و جوانی جمعیت موضوع مسکن بسیار موضوع مهمی است و جزو موضوعاتی است که فقط در یک وزارتخانه دنبال نمی‌شود. 

وی اضافه کرد: رویکرد دولت بر این است که به شدت از عددسازی پرهیز کند و با واقعیات با افراد جامعه صحبت کند و من برای اینکه کاملا مستند صحبت کنم اعداد را که از وزارت راه و شهرسازی گرفتم خدمت شما دقیقاً قرائت می‌کنم. براساس برنامه وزارت کار قرار است اولاً ۸۰۰ هزار واحد مسکن حمایتی بر روی اراضی تکمیل و ساخته شود که از این تعداد ۳۷۰ هزار قرارداد مشارکت مدنی آنها با بانک‌های عامل انجام خواهد شد و مابقی منتظر انعقاد قرارداد است.

مهاجرانی بیان کرد: نکته دیگر اینکه حدود یک میلیون و هفتصد هزار واحد نیز به صورت خودمالکی شهری و کد مالکی روستایی در حال ساخت است و ۲۰ هزار مسکن تحویل شده که از بین ۸۰۰ هزار مسکنی است که خدمتتان عرض کردم.

اقدامات دولت برای رفع کمبود دارو

سخنگوی دولت درباره کمبود برخی دارو‌ها تصریح کرد: کمبود برخی داروها ازجمله اقلامی است که به هیچ‌عنوان نمی‌شود هیچ‌گونه مسامحه‌ای با آن داشت برای اینکه سلامت مردم را مورد تهدید قرار می‌دهد و مردم تحریم دارو را شدیدا لمس کرده‌اند. 

وی اظهار کرد: دولت برای جبران کمبود انسولین‌های قلمی اقداماتی انجام داده است ازجمله افزایش تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تسهیلات مالی، معافیت مالیاتی و کمک‌های فنی لذا با توجه به اهمیت موضوع در راستای توسعه همکاری‌های بین‌المللی گام‌هایی برداشته شده و ایجاد روابط با کشور‌های دیگر برای واردات دارو و مواد اولیه دارو در دست اقدام است همچنین تسریع در مجوز‌های تولید و واردات یعنی به عبارتی کوتاه کردن این فرایند که در دستورکار قرار دارد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار