با توجه به اهمیت منطقه فسیلی مراغه، در فسیل شناسی به زودی در قالب یک طرح بزرگ تلاش شده است تا،ژئوتوریسم این منطقه احیا شود، به ویژه در غارهایی چون غار کبوتر که از عجوبه‌های آفرینش محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، «بهشت فسیلی مراغه» عنوانی است که از سوی فسیل‌شناسان به این منطقه داده شده‌است.

فسيلهاي مكشوفه از 32 گونه پستانداران و 2 جنس پرندگان ، منطقه فسيلي مراغه را به بهشت فسيلي جهان معروف كرده است.

فسیل‌های منطقه فسیلی مراغه قدمت هفت میلیون ساله این منطقه را به عنوان نخستین اثر ملی، طبیعی و فسیلی ایران بازگو می‌کنند.

سازمان محیط زیست نیز نظر به اهمیت این منطقه برنامه‌هایی چون ادامه مطالعات جامع دیرین‌شناسی، شروع عملیات اجرایی و ساختمانی مرکز تحقیقات و موزه فسیل‌شناسی و ایجاد اولین موزه صحرایی را آغاز کرده‌است.

این منطقه یکی از غنی‌ترین مناطق سنگواره ای جهان بودهو در آخرین مطالعات صورت گرفته فسیل‌های اجداد ماموت، زرافه و آهو در این منطقه کشف شده‌است. لایه‌های فسیلی موجود درمراغه مربوط به اواخر دوران نوزیستی زمین‌شناسی یعنی چهار تا هفت میلیون سال قبل هستند که با انجام کاوش‌های علمی می‌توان اطلاعات بسیار دقیقی را از زندگی جانوران غول‌پیکر در این منطقه به دست آورد. منطقه فسیلی مراغه به دلیل دارا بودن فسیل ماستادون و ماموت ها(سنگواره‌های پیش از تاریخ) دارای شهرت جهانی بوده و هم اکنون مورد حفاظت ویژه سازمان حفاضت محیط زیست قرار دارد. منطقه فسیلی مراغه به عنوان نخستین اثر ملی، طبیعی و فسیلی ایران از بالاترین رده‌های حفاظتی سازمان محیط زیست است. این منطقه در شورای عالی حفاظت محیط زیست ایران به عنوان اثر ملی و طبیعی به تصویب رسیده است.

در حدود یک قرن پیش استخوان‌های منطقه فسیلی مراغه را به بقایای آدم‌های قوی‌هیکل، آدم‌های شاخدار، اسب شاخدار و دیو نسبت می‌دادند. مطالعات انجام شده طی یک سده اخیر توسط حفاران و کاوشگران داخلی و خارجی نشان داد که در این منطقه سنگواره‌های مهره‌داران نیز وجود دارد.

منطقه فسیلی مراغه به عنوان اولین اثر ملی-طبیعی فسیلی به مساحت ۱۰۲۶ هکتار ثبت شده و بالاترین رده حفاظتی را اخذ کرده‌است. اکنون دانشگاه تبریز سرپرستی پروژه کاوش و تحقیقات منطقه فسیلی مراغه را به عهده داشته و تاکنون بقایای ارزشمندی از این ناحیه کشف شده‌است.

در خصوص نگهداری این آثار اولین موزه دیرینه‌شناسی و سنگواره ایران به مساحت ۵ هزار متر مربع در مراغه احداث می‌شود تا آثار یافت‌شده در آن نگهداری شوند. هم چنین قرار است تا آثاری که قبل از انقلاب توسط آمریکایی‌ها برای مرمّت از ایران خارج شده، طبق رای دادگاه لاهه به ایران عودت داده شده و در این موزه به نمایش درآیند.

دیرینه شناسان ژاپنی، منطقه مراغه را حلقه مفقوده مسیر مهاجرت میمون‌های انسان نما یا فسیل‌های نخستی در میلیون‌ها سال قبل دانسته اند.

منطقه فسیلی مراغه 40 هزار هکتار وسعت دارد که در شرایط فعلی یک هزار و 26 هکتار از آن به عنوان نخستین اثر ملی طبیعی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست محافظت می شود .

تنوع و تعدد گونه‌های مختلف فسیلی، منطقه مراغه را به عنوان بهشت فسیلی جهان معرفی کرده است. تاکنون گونه‌های مختلف فسیلی از جمله جوندگان ، اسب سانان ، گاوسانان ، گوشتخواران، فیل‌ها، زرافه‌ها ، گوزن‌ها و پرندگان و غیره از این منطقه کشف شده است. فسیل‌های کشف شده از این منطقه در سنوات گذشته در موزه‌های فرانسه، اتریش و آمریکا نگهداری می‌شود.

منطقه فسیلی مراغه در جنوب شهرستان تبریز و دامنه جنوبی کوههای سهند و شرق مراغه قرار گرفته است و دارای 40000 هکتار وسعت است./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.