تغذیه یکی از مهم ترین جنبه های اثر گذار بر سلامت مردان است که متاسفانه به علل مختلف مورد غفلت قرار گرفته است.

دکتر پریسا ترابی، عضو دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  هفته اول اسفند ماه در کشور ما با نام هفته ملی سلامت مردان نامگذاری شده است، این اقدام وزارت بهداشت با هدف تاکید بر جنبه های مختلف سلامت مردان کشورمان و حساس سازی جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه های پیشگیری از مخاطرات سلامت بوده است.

وی با اشاره به این که تغذیه یکی از مهم ترین جنبه های اثر گذار بر سلامت مردان را تشکیل می دهد که متاسفانه به علل مختلف مورد غفلت قرار گرفته است گفت: کوتاه بودن حضور مردان در منزل و محدودیت دسترسی آنان به غذاهای خانگی و میوه و سبزی، قرار گرفتن در معرض آلودگی در محیط های کار که نیاز به برخی مواد مغذی و مقوی را افزایش می دهد، دسترسی کمتر مردان به اخذ آموزش های تغذیه ای که از طریق رسانه های مختلف از جمله صدا و سیما ارائه می شود. توجه کمتر مردان به سلامت خود، فقدان زمان خواب کافی و کم خوابی به علت داشتن مشاغل شیفتی که آن ها را در معرض استرس های روحی قرار می دهد و... از مهم ترین علل به خطر افتادن سلامت مردان و بی توجهی به تغذیه مناسب این گروه می باشد.

ترابی با بیان این که نوع تغذیه مردان علاوه بر این که در سلامتشان اثر گذار است در بازده کاری آنان نیز بسیار موثر بوده است.

وی عنوان کرد: طبق گزارش مطالعه ملی بار بیماری ها، در کشور ما امید به زندگی در بدو تولد در مردان حداکثر 70.16 سال برآورد شده است این آمار در خانم ها حداکثر 73.24 سال می باشد بار بیماری ها و آسیب در کشور در جنس مذکر برای همه سنین در سال 1382 نشان می دهد تعداد سال های از دست رفته به علت مرگ زودرس و همچنین سال های سپری شده توام با ناتوانی به ترتیب اهمیت بیشتری آمار را به خود اختصاص داده است حوادث ترافیکی، بلایا و حوادث غیر مترقبه، بیماری های ایسکمیک قلب ( آنژین صدری و سکته قلبی) ، سقوط از ارتفاع یا در سطح، حوادث ناشی از نیروهای مکانیکی بیجان و جاندار و ...

وی اظهار داشت: همچنین آخرین مطالعات ملی موجود حاکی از آن است که بار مراجعات مردان به مراکز مختلف ارائه دهنده خدمات بودن در نظر گرفتن مراجعه به داروخانه و مراجعه برای مراقبت های جاری، در مردان در همه سنین 4 بار و در خانم ها 7 بار در سال می باشد برای هر دو جنس کمترین میزان مراجعه متعلق به سنین 5 تا 14 سالگی ( 3 بار) و سپس 15 تا 49 سالگی (5 بار) می باشد و بیشترین بار مراجعه بزرگسالان در سنین 65 سال و بالاتر ( 11بار) برای هر دو جنس محاسبه شده است.

ترابی خاطر نشان کرد: آمار بالا و شیوع روز افزون ابتلا مردان به بیماری های غیر واگیری همچون چاقی، سرطان و فشار خون بالا و کاهش سن ابتلا به این بیماری ها در کشور و از طرف دیگر ارتباط تنگاتنگ این بیماری ها با عادات غذایی و فرهنگ تغذیه ای جامعه، بررسی و برنامه ریزی کلان کشوری را برای اصلاح الگوی مصرف در جامعه می طلبد./ح

 

برچسب ها: تغذیه ، مردان ، سلامت ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار