شیوع بیماری تب مالت در کلاردشت باعث تشدید نظارت بر اماکن عرضه و توزیع مواد لبنی و افزایش دقت نظر روی دام های این منطقه توسط دامپزشکی و وزارت بهداشت شده است.

دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  بیماری تب مالت بیماری است که دو دسته از افراد به آن مبتلا می شوند یکی افرادی که مستقیماً با دام آلوده به این میکروب سرو کار دارند و دیگری افراد که از لبنیات آلوده استفاده می کنند.

وی با اشاره به این که مصرف لبنیات غیر پاستوریزه یکی از مهم ترین راه های انتقال این بیماری در مناطق مختلف کشور است گفت: یکی از مناطقی که دارای شیوع بالای تب مالت است شهرستان کلاردشت می باشد در واقع اگر لبنیات پاستوریزه توسط مردم استفاده نشود و رعایت نکات بهداشتی در تماس با دام آلوده صورت گیرد شیوع این بیماری کاهش پیدا می کند.

وی ادامه داد: مهم ترین عامل در جلوگیری از ابتلا به تب مالت آگاهی مردم است که از چه نوع لبنیاتی استفاده کنند دامداران هم باید به این نکته توجه کنند که هماهنگی با مراکز بهداشتی دام برای کنترل دام از لحاظ هر گونه بیماری داشته باشند چرا که واکسیناسیون دام اهمیت به خصوصی دارد اگر دام به موقع واکسینه شود آلوده به عامل ایجاد کننده تب مالت نمی شود.

گویا اظهار داشت: همچنین دامداران باید شیر دام های خود را به مراکز جمع آوری شیر تحویل دهند تا از لحاظ هر گونه آلودگی بررسی شده و ضدعفونی های لازم برای آن انجام شود و بعد از آن تبدیل به لبنیات شده و در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت تصریح کرد: شهرستان کلاردشت با توجه به این که یک منطقه توریستی است برای ما اهمیت فوق العاده ای دارد بنابراین طبق برنامه ریزی های ما نظارت بر اماکن عرضه و توزیع مواد لبنی در این شهرستان شدت پیدا کرده و از طرف دیگر هم با سازمان دام پزشکی کشور هماهنگی را انجام دادیم تا دقت نظر بالایی روی دام های این منطقه داشته باشیم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار