جدیت، پیگیری و کار آزموده بودن تیم سلامت به ارتقا پوشش واکسیناسیون کودکان زیر 5سال استان سیستان و بلوچستان کمک می کند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت که به منظور شرکت در نشست منطقه ای واکسیناسیون به زاهدان سفر کرده بود در اینباره گفت: فلج اطفال یک بیماری ویروسی است که دامنه آن می تواند از عفونت بدون علامت تا فلج و مرگ متغیر باشد،

دکتر محمد مهدی گویا ادامه داد این بیماری توسط ویروس های وحشی پولیو که در سه تیپ 1و2و3 وجود دارد ایجاد می شود.

وی افزود: در استان سیستان و بلوچستان با توجه به همسایگی با دو کشور افغانستان و پاکستان احتمال ورود مجدد ویروس فلج اطفال وجود دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماریها تعداد کودکان زیر 5 سال کشور را که باید امسال قطره فلج اطفال دریافت کنند، حدود 000/800 نفر عنوان کرد که از این تعداد 000/360 کودک زیر 5 سال در استان سیستان و بلوچستان هستند.

وی با اشاره به این که در کشور از 12 سال گذشته هیچ مورد ابتلاء به فلج اطفال در کشورمان مشاهده نشده است  تاکید کرد که اگر لحظه ای در امر پیشگیری از این ویروس  غافل شویم ممکن است شاهد ابتلا به این بیماری در کشور باشیم و این امر خسارت های سنگین اقتصادی و بهداشتی را به مردم و نظام سلامت تحمیل خواهد کرد.

وی اظهار داشت براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال 91 کمتر از 100 مورد فلج اطفال در دنیا گزارش شده است.

وی به همه مدیران بهداشتی توصیه کرد: برای انجام  عملیات موفق واکسیناسیون از افراد کارآزموده و جدی در تیم سلامت استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: در عملیات واکسیناسیون سال گذشته 9 هزار و 852  کودک زیر 5 سال که دارای کارت واکسیناسیون ناقص بوده اند با همکاری داوطلبان سلامت و کارکنان بهداشتی شناسایی و نسبت به تکمیل واکسیناسیون آنان اقدام شده است.

دکتر طباطبایی گفت: 250دانش آموز مقطع سوم راهنمایی استان نیز با دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، بعنوان همیار واکسن همکاری می کنند .

گفتنی است: نشست منطقه ای واکسیناسیون به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به منظور بررسی وضعیت مناطق شرق کشور وبا حضور رییس مرکز مدیریت بیماریهای کشور،رییس اداره پیشگیری وزارت بهداشت، مدیران و کارشناسان دانشگاههای بیرجند، زابل، هرمزگان، کرمان، بم و جیرفت در مرکز بهداشت استان  سیستان و بلوچستان برگزار شد./ح
برچسب ها: واکسن ، کودک ، ویروس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار