چند ماهي است كه در روزهاي پاياني بهمن‌ماه كارخانه‌هاي توليد آرد با مشكل كمبود آرد مواجه‌ند؛ اين امر موجب كاهش عرضه و در مواقعي عدم عرضه آرد به واحدهاي نانوايي شده و اين واحدها جهت رفع اين مشكل اقدام به خريد آرد با قيمت‌هاي بالاتر از واسطه‌ها و دلالان مي‌كنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، حسنعلي نويدي، نايب رييس انجمن صنفي كارخانه‌جات آرد استان با بيان اين‌كه توزيع آرد با مشكل مواجه شده‌است، گفت: سهميه ماهانه كارخانجات آرد با توجه به سرانه جمعيتي استان 42 هزار تن در ماه است اما ميزان درخواست براي خريد آرد بيش از سهميه در نظر گرفته شده است.

وي عنوان‌كرد: شركت غله و خدمات بازرگاني براي فروش آرد سامانه‌اي را تعريف كرده و هر كدام از واحدهاي نانوايي جهت دريافت آرد در اين سامانه ثبت‌نام مي‌كنند، اما در اين ميان اتحاديه نانوايان حتي واحدهايي كه تا دو سال گذشته تغيير كاربري داده‌اند را تاييد مي‌كند؛ بنابراين ميزان تقاضا بيش از جمعيت مي‌شود و آرد براي مصارف ديگري جز نان خريداري مي‌شود.

نويدي افزود: شركت غله و خدمات بازرگاني سقفي را براي فروش گندم به ما مشخص و براي هر كارخانه ظرفيت‌هاي توزيعي تعيين كده است و اگر سيستم توزيع بيشتر باشد و افراد معرفي شده بيش از ميزان ظرفيت شود، توزيع آرد با مشكل مواجه خواهد شد.

مديرعامل انجمن صنفي كارخانجات آرد خوزستان تصريح‌كرد: در ماه اخير با توجه به تقاضاي بالا نسبت به ماه‌هاي گذشته و يك هفته مانده به پايان ماه، آرد كارخانجات تمام شده و شركت غله و خدمات بازرگاني به كارخانجات، آرد نمي‌دهد.

اين درحالي است كه شهباز خواجوي، مديرعامل شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه 4 با رد ادعاي كارخانجات آرد مبني بر اين‌كه شركت غله و خدمات بازرگاني به كارخانجات، آرد نمي‌دهد، در خصوص عدم توزيع گندم به كارخانجات آرد اظهاركرد: سقف ظرفيتي توزيع گندم ما با توجه به نياز مردم خوزستان است و هر ميزان گندم كه كارخانجات آرد درخواست كنند، گندم در اختيار آن‌ها قرار خواهد گرفت و محدوديتي در توزيع گندم نداريم.

همچنين امير دهقان، رييس اتحاديه نانوايان اهواز با اشاره به مشكلات ناشي از خريد از طريق سامانه اينترنتي خريد آرد، گفت: نانوايان در چند ماه اخير آرد مورد نياز خود را از طريق شركت تعاوني نان خريداري مي‌كنند، به طوري كه با ثبت‌نام و پرداخت هزينه آرد، اين شركت اسامي متقاضيان را به كارخانه معرفي و آرد مورد نياز را خريداري مي‌كنند.

وي خاطرنشان‌كرد: به دليل عدم هماهنگي سامانه خريد آرد با شركت تعاوني و اتحاديه نانوايان، واحدهاي نانوايي با مشكل مواجه شده‌اند، زيرا اين واحدها زيرنظر اتحاديه نانوايان هستند و آ‌رد مورد نياز آن‌ها را اتحاديه تامين مي‌كند.

رييس اتحاديه نانوايان اهواز افزود: سامانه تعريف شده جهت خريد آرد داراي اشكالات زيادي است و براي خريد آرد از طريق سامانه به رمز نياز است و نانوايان با خريد اينترنتي از كافي‌نت‌ها با مشكل مواجه شده‌اند؛ به‌طوري كه رمز حساب آن‌ها ممكن است مورد سوء استفاده قرار گيرد.

دهقان تصريح‌كرد: چند ماهي است كه كارخانه‌هاي آرد در روزهاي پاياني ماه اعلام مي‌كنند كه آرد نداريم و ما نمي‌دانيم آرد مورد نياز خود را از كجا تامين كنيم. برخي از نانوايان در زمان كمبود، آرد خود را با 30 درصد بيش از قيمت واقعي تامين مي‌كند.

اين مشكلات و ناهماهنگي‌هاي بين متوليان عرضه موادغذايي موجب اختلال در بازار عرضه و تقاضا و سوءاستفاده دلالان و واسطه‌ها در بازار شده‌ و تاثير مستقيمي بر قيمت كالاها مي‌گذارد و مشكلات ناشي از افزايش قيمت بيش از همه گريبان‌گير مصرف‌كنندگان خواهد شد؛ لذا ضروري است مسؤولان در اسرع‌وقت راهكاري براي حل اين مشكل اتخاذ كنند./س
برچسب ها: علت ، کمبود ، آرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.