دستگاه تفکیک کننده هوشمند سه فازی در مقیاس آزمایشگاهی در شیراز طراحی و ساخته شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، مایعات ناهمگن در هنگام مخلوط شدن براساس چگالی در چند سطح یا فاز روی هم قرار می گیرند و جداسازی این مایعات یکی از نیازهای صنعتگران به خصوص در صنعت نفت و گاز است.

یکی از مخترعان این دستگاه گفت: این دستگاه جدا کننده یا تفکیک گر یکی از نیازهای آزمایشگاه های صنایع نفت و گاز به خصوص آزمایشگاه ازدیاد برداشت مخازن نفت است و سیال تولیدی را درون خود نگه می دارد.

اصغر گندمکار افزود: این دستگاه حجم سیال تولیدی ورودی به تفکیک گر را نسبت به زمان بدون نیاز به کاربر به صورت هوشمند ثبت کرده و نمایش دهد که این امکان برای دستیابی به نتایج قابل قبول و تجزیه (آنالیز) بهتر کمک می کند.

این مخترع جوان می گوید: در تفکیک گرهای موجود ارائه میزان حجم سیال ورودی عملی نیست یا با خطای بسیار همراه است و برای دستیابی به این اطلاعات کاربر در سیال های تک فاز به صورت دستی محاسبات را انجام می دهد و محاسبه به صورت لحظه ای حجم خروجی سیال سه فاز آب ، نفت و گاز با تجهیزات موجود امکان ندارد.

گندمکار می افزاید: نمونه مشابه این دستگاه که بتواند حجم سیالات تولیدی را به صورت لحظه ای گزارش کند ، وجود ندارد و نمونه های موجود حجم سیال تولیدی را بصورت تجمعی می دهند.

این دستگاه با همکاری گروهی اصغر گندمکار ، مهران باقری و امین اسلمی در مدت دو سال ساخته شده و در آزمایشگاههای ازدیاد مخازن نفت استفاده شده است.

به گفته خلفی نژاد مدیر بنیاد نخبگان فارس ، دستگاه تفکیک کننده هوشمند سه فازی در مقیاس آزمایشگاهی امسال به شماره 77585 در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.