مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: با راه اندازی پروژه ان جی ال 7 میلیون بشکه گازوئیل به ارزش 600 میلیون دلار صرفه جویی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمود زیرکچیان زاده در خصوص  پروژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت جزیره سیری (ان جی ال) با بیان این مطلب گفت: پروژه ان جی ال سیری کاملترین مجموعه جمع‌آوری گازهای همراه نفت در کشور است که کلیه فرآیندهای جمع‌آوری، فرآورش، ذخیره‌سازی و صادرات با استانداردهای بین‌المللی در آن طراحی و ساخته است.

وی با بیان اینکه برای ساخت این پروژه نزدیک به 590 میلیون دلار هزینه شده است، گفت: ساخت سه ایستگاه تقویت فشار گاز، 200 کیلومتر خط لوله و ساخت تاسیسات فرآورشی از جمله بخش‌های مهم این پروژه بوده که در آن‌ها سرمایه‌گذاری شده است.

زیرکچیان‌زاده ان جی ال سیری را نخستین تولیدکننده پنتان کشور دانست و خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی آزمایشی این پروژه در چند ماه اخیر موفق شدیم 40 میلیارد فوت مکعب گاز به نیروگاه کیش تحویل دهیم که با این کار در مصرف نزدیک به 7 میلیون بشکه گازوئیل صرفه‌جویی شد.

وی ارزش صرفه‌جویی انجام شده در مصرف این میزان گازوئیل را نزدیک به  600 میلیون دلار عنوان و خاطرنشان کرد: با ساخت و راه‌اندازی پروژه ان جی ال سیری، طراحی و ساخت بخش زیادی از طرح‌های ان جی ال در کشور با دانش فنی و تجهیزات بومی شده، کلید خورده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران همچنین از برنامه این شرکت برای تبدیل شدن سیری به هاب تولید و صادرات گاز در منطقه خبر داد و گفت: این جزیره به دلیل نزدیکی به میادین گازی بزرگی چون پارس جنوبی و سلمان و داشتن بیش از 900 کیلومتر خط لوله انتقال دریایی آمادگی تبدیل شدن به هاب گازی کشور و منطقه را دارد.

وی ارزش اقتصادی محصولات تولیدی ان جی ال سیری را 500 میلیون دلار در سال اعلام کرد./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار