آراي هیئت انتخاب داوران جشنواره فیلم فجر از نگاههای سیاسی دور نبوده است.

"جبار آذین" منتقد سینما در خصوص برگزاری سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر و داوری آثار به خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران گفت: جشنواره ما بخصوص جشنواره فیلم فجر هیچ وقت بدون مسئله و حاشیه نبوده چه قبل برگزاری، هنگام و پس از پایان جشنواره، با حاشیه و حرف‌هایی همراه بوده است.
وی ادامه داد: اما جشنواره سی‌و یکم با توجه به تبلیغات و حرف‌های پیرامون آن، برترین‌های جشنواره سال گذشته با امسال فرق‌های اساسی خواهد داشت.
این منتقد سینما افزود: جشنواره فیلم فجر حاشیه‌های فراوانی داشت از ندیده گرفتن بخش خصوصی، بخصوص سینمای مستقل و اختلال در لحاظ آراي مردمی جشنواره گرفته تا چگونگی انتخاب فیلم‌ها توسط هیئت انتخاب آراء مسئله‌دار و پر‌ابهام.
 "آذین" در ادامه گفت: با تمام این مسائل با وجود نامشخص بودن اهداف و برنامه‌های جشنواره مسئولان می‌توانستند با تلاش بسیار جشنواره مناسبی را داشته باشند اما بازتاب شایسته‌ای در حد تبلیغات شاهد نبودیم.
وی تصریح کرد: فیلم فجر به دلیل اینکه جشنواره‌ای به طور کامل دولتی است هیچگاه بدون نظر و دخالت مستقیم متولی دولتی سینما برگزار نشده و آراي هیأت‌های داوری جشنواره به دور از نگاههای سیاسی و سفارشی نبوده است.
این منتقد سینما اظهار داشت؛ بخش عمده فیلم‌ها سفارشی بودند در حقیقت بها دادن به کارهای دولتی در این جشنواره امری بدیهی است که این حرکت درستی نیست.
وی ادامه داد: برخلاف شعار جشنواره فیلم فجر که ویترین سینمای ایران است، این رویداد فرهنگی در حد یک جشنواره دولتی با فیلم‌های دولتی و بصورت سفارشی و تشریفاتی مطرح برگزار می‌شود.
"آذین" در خصوص آراي این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: متأسفانه آراي این دوره جشنواره به دلیل بی‌توجهی به فیلم‌های با محتوا و خوش ساخت داده نشده که این آثار توسط بخش خصوصی و ارگان‌هایی همچون حوزه هنری ساخته شده بود.
وی افزود: متأسفانه داوری جشنواره، انتخاب‌های هیئت داوران و گزینش برگزار کنندگان جشنواره نتوانست تأثیر سازنده‌ای مبتنی بر حیات و تداوم ثمر‌بخش تولید و اکران سینمای ایران داشته باشد.
"آذین" اظهار داشت: در واقع بهترین انتخاب‌ها، انتخاب آراي مردمی بود چون مردم خارج از مسائل سیاسی رفاقتی و سفارشی دست به انتخاب زدند که شایسته‌ترین انتخاب بود.
این منتقد گفت: طبق گفته‌ها و شنیده‌ها آراي مردمی به طور کامل منعکس نشده است، باید برای آثار شایسته‌ای که مجال نمایش جشنواره را پیدا نکردند و یا در انتخاب‌ها لحاظ نشدند، احترام قائل شد.
"آذین" تأکید کرد: جشنواره وفادار و در‌صدد حمایت شایسته از سینما‌گران و تولیدات فرهنگی، ملی و اسلامی باشد در غیر این صورت برگزاری این جشنواره حرکت نمایشی است و برای اهالی سینما، مردم و ارتقاي فرهنگ کشور تأثیری نخواهد داشت.
این منتقد خاطرنشان کرد: متأسفانه با سلطه و نگاه سیاسی و دخالت عناصر و جریان‌هایی که هیچگونه سنخیتی با سینما ندارند باعث شده سینمای ایران به رکود کشیده شود و اگر ما سینمایی منطبق با فرهنگ جامعه و وفادار به آرمان‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌خواهیم باید به یاری اهالی سینما و مدیران سینما‌شناس، سینمای انقلاب اسلامی را از نو بسازیم./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار