مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی گفت:35 رصد بیماران سرطانی استان به سرطان مری و معده مبتلا هستند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، حمید حریری به دلايل عمده موثر در بروز سرطان مري در استان اشاره کرد و افزود : نوع خاك، عادات بد غذايي، مصرف چاي و غذاهاي داغ، عوامل ارثي و ژنتيكي و مصرف تنباكو، ناس و مواد مخدر، سيگار و مشروبات الكلي جزو اين دسته عوامل است.

وی با اشاره به ارائه رايگان خدمات نظير ام.آر. آي شيمي درماني،اسكن و خدمات پزشکی هسته ای به بیماران تحت پوشش این انجمن خیریه غیر دولتی تصریح کرد:30 درصد اين بيماران خدمات دارويي رايگان دريافت مي كنند كه ارائه چنين خدماتي بر اساس بضاعت بيماران انجام مي شود.

وی پيشگيري و تشخيص زودرس،كليد مبارزه با سرطان را شعار امسال هفته سرطان سازمان بهداشت جهاني اعلام کرد و اظهار داشت:متاسفانه خراسان شمالي روي كمربند سرطان خيز قرار گرفته است و سرطان مري شايع ترين نوع سرطان در اين استان به شمار مي رود.

حریری افزايش استفاده از تلفن هاي همراه و پارازيت ها را جزو ديگر عوامل مهم در افزايش آمار سرطان دانست و گفت:نظارت و كنترل كاربرد سموم دفع آفات نباتي هم از موارد مهمي است كه مسئولان بهداشتي بايد توجه ويژه اي نسبت به آن داشته باشند.

وي خاطر نشان کرد:شركت هاي بيمه،هزينه داروهاي وارداتي بيماران سرطاني را تقبل نمي كنند و بسته به نوع دارو بين 30 تا 90 درصد هزينه آن ها از سوي اين انجمن و خيران و دانشگاه علوم پزشكي استان پرداخت مي شود.

گفتنی است يكي ديگر از دلايل مهم افزايش آمار سرطان در مراحل پيشرفته،مراجعه دير هنگام به پزشك است./س

برچسب ها: سرطان ، مری ، معده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.