دبیر کل حزب مردم‌سالاری گفت: شکی نیست که تصمیم گیرنده نهایی در مورد مذاکره یا ارتباط با آمریکا شخص رهبری بر اساس قانون اساسی است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، مصطفی کواکبیان یکی از  مهمان‌های اردو آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر 11 اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور بود که شب گذشته به سوال دانشجویان عضو این اتحادیه پاسخ داد.

اولویت عدالت سیاسی است

کواکبیان در ابتدا به تشریح شعار اردوی جهاد 11 پرداخت و در خصوص شعار "مطالبه مردم از رییس جمهور هفتم پیشرفت در سایه عدالت از مسیر مقاومت"  با اشاره به آیه سوره حدید گفت: رسالت همه انبیا توسعه قسط و عدالت است و خداوند می‌فرمایند همه پیامبران را با کتاب و بینه و میزان فرستادیم برای اینکه بین مردم عدالت برقرار شود، عدالت مقوله‌ای است که اگر دین هم نمی‌گفت از نظر عقلی قابل تائید همگان بود و هیچ کس با عدالت مخالفت ندارد، اما تفاوت این است که هرکس معتقد است که حرف و کردار او مظهر عدالت است.

وی همچنین افزود: بنده معتقد هستم که هرچه جامعه عادلانه‌تر باشد دین‌دارتر است چرا که خداوند می‌فرماید پیامبر(ص) و شریعت برای عدالت آمده‌اند و در این راستا هر چه قوه قضاییه عادل‌تر باشد حکومت عادلانه‌تر است؛ چون تمام بحث‌ها نهایتا به این قوه ختم می‌شود و حکم‌ها در این قوه بریده می‌شود هرچند که اولویت عدالت سیاسی است اما اهمیت عدالت قضایی است.

کواکبیان اذعان داشت: اگر عدالت‌خواهی مردم کم شود آن جامعه به سمت ظلم حرکت خواهد کرد و این جمله که عدالت باید مطالبه مردم شود یا محقق شود کاملا حرف درستی است. بحث عدالت فرد محور نیست.
 
لازمه اجرای عدالت مقاومت است

عضو حزب مردم سالاری در خصوص مردم سالاری دینی گفت: هرچند که در ظاهر مردم سالاری دینی یک واژه مرکب است، اما این مفهوم جدا ناپذیری نیست؛ دین ما مردم سالارانه است کما اینکه مردم ما دین سالارانند و این دو تفکیک ناپذیرند و مردم می‌توانند به حکومت مشروعیت بدهند هرچند ولی فقیه از سمت خداست و مشروعیت الهی دارد اما بنده معتقدم که در عصر غیبت مشروعیت مردمی هم لازم است.

وی همچنین به موضوع مقاومت اشاره کرد و گفت: لازمه اجرا و برقراری عدالت، مقاومت است و بدون مقاومت نمی‌توان به عدالت رسید که البته شایان ذکر است که اگر چه انواع عدالت اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و ... وجود دارد اما از همه مهمتر عدالت سیاسی است عدالت سیاسی بدین معنا که هرچیز را در جای خود قرار دهیم.

خاتمی قائل به داشتن کاندیدا در انتخابات نیست اما حتما در انتخابات شرکت می‌کند

در ادامه کواکبیان در سوال یکی از دانشجویان در مورد اینکه  اصلاح‌طلبان در چه شرایطی قرار دارند پاسخ داد: در حال حاضر اصلاح‌طلبان به سه گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول معتقد هستند باید از کنار انتخابات گذشته و سکوت کرد و اعتقاد چندانی به شرکت در انتخابات ندارند در عین حال این به معنای تحریم انتخابات نیز نیست (یعنی شرکت در انتخابات را بری بقیه حرام نمی‌کنند فقط می‌گویند ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم).

گروه دوم  معتقد هستند که ما می‌توانیم در انتخابات شرکت کنیم، ولی  لازم نیست حتما کاندیدا داشته باشیم فقط  به عنوان یک شهروند پای صندوق می‌آییم و رای می‌دهیم ولی لزوما کاندیدا شدن برای ما تکلیف نیست؛ مثل خود آقای خاتمی که لزوما به دنبال وجود یک کاندیدا در انتخابات نیست اما حتما در انخابات شرکت می‌کند.

دسته سوم نه تنها سکوت نمی‌کنیم و نه تنها در انتخابات شرکت می‌کنیم بلکه کاندیدا هم خواهیم داشت مثل خیلی از احزاب از اصلاح‌طلبان که اینطور فکر می‌کنند. حالا غیر از کسانی که از اصلاح‌طلبان که شخصی می‌آیند و کاندیدا می‌شوند! حدود هفده هجده نفر در جبهه اصلاح‌طلب‌ها در لیست حزب‌هایی مثل مردم سالاری، خانه کارگر و خانه اسلامی کار هستند.
 
تشخیص دهنده رابطه با آمریکا رهبری است

کواکبیان در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اينکه "با توجه به دوپهلو بودن حرف‌هایتان در برنامه "دیروز امروز فردا" در رسانه ملی و هم‌سویی ظاهری با موضع مقام معظم رهبری و دور از انتظار بودن این هم‌سویی لطفا صراحتا موضع خود را در مورد  رابطه با آمریکا مشخص کنید؟"، گفت: من همان موقع هم عرض کردم که بر اساس اصل 176 قانون اساسی عالی‌ترین مرجع برای تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های کلی دیپلماتیک، شورای امینت ملی است.

همه مصوبه‌های امنیت ملی پس از تایید رهبری ابلاغ خواهد شد  بنابراین شکی  در آن نیست که تصمیم گیرنده نهایی در مورد مذاکره یا ارتباط با آمریکا شخص رهبری بر اساس قانون اساسی است. ایشان هم در موضع چند روز قبل به صراحت فرمودند که نمی‌شود که آمریکا از یک سو ما را تهدید و تحریم کند و از سوی دیگر بگوید بیایید با هم مذاکره کنیم.

لذا خود بنده یکی از کسانی بودم که هنگامی که آقای احمدی‌نژاد در نیویورک بحث مذاکره مستقیم را مطرح کردند، موضع گرفتم و گفتم الان بدترین شرایط است چون می‌گویند اینها ترسیدند و پس کشیدند پس ما فشارها را بیشتر کنیم.
 
ما باید برنامه‌ریزی کنیم که در موقع مقتضی و مناسب وقتی رهبری تصمیم گرفتند مذاکره شود. ما منافع ملی را خودمان تشخیص می‌دهیم که اگر ضرورتی بود  برای مذاکره یا پیگیری برقراری رابطه حتما پیگیری لازم را انجام می‌دهیم. البته تشخیص دهنده نهایی شخص رهبری است. ولی در عین حال دستگاه دیپلماسی ما، وزارت خارجه ما و کارشناس سیاسی ما نباید ساکت بنیشینند تا ببینند چه پیش می‌آید به جای برخوردهای انفعالی گاهی باید فعالانه باید عمل کنیم.

من حرفی از سازش با آمریکا نزدم

کواکبیان در واکنش به سوال یک از دانشجویان که پرسید "آیا شما منکر این هستید که در مورد سازش با آمریکا صحبت کردید؟" با تعجب گفت: "سازش!" و ادامه داد: حرف در دهان مردم نگذارید. آخرین موضع من همین بود که  مطرح کردم. برخی می‌گویند در سیاست خارجی نمی‌توانیم تنش‌زدایی کنیم فقط باید استکبار ستیزی کنیم. بنده  با این مخالفم که عده‌ای معتقد باشند فقط تنش زدایی و عده دیگری معتقد باشند فقط استکبارستیزی عملی باشد.

بنده معتقدم که می‌شود  این دو را با هم جمع کرد اگر کسی هنر داشته باشد در عرصه روابط بین‌المللی هم می‌تواند روحیه استکبارستیزی را تقویت کند و هم می‌تواند برای منافع ملی کشور تنش‌زدایی کند. دلیلی ندارد که وقتی ما می‌خواهیم از حقوق هسته‌ای دفاع کنیم حتما قطع نامه علیه ما صادر شود. الان چند دسته از کشورها را داریم که در رابطه با انرژی هسته‌ای کار می‌کنند. یک عده کشورهایي هستند که عضو شورای امنیت هستند. همان پنج قدرت بزرگ که هم سلاح و هم انرژی هسته‌ای و هم نیرو گاه هسته‌ای دارند. طبیعتا این دسته مشکلی در رابطه با مسائل هسته‌ای ندارند هم چنان که عضو  NPT هم نیستند.

یک عده از کشورها سلاح هسته‌ای ندارند اما تولید سوخت هسته‌ای دارند مانند آلمان و ژاپن. شما بگویید این‌ها تا به حال چند قطع نامه دریافت کردند.

حتی کشوری مثل هندوستان(ممکن است بگویید صد در صد نوکر آمریکاست)  سلاح هسته‌ای دارد و عضو NPT هم نیست. یک قطع‌نامه هم علیه هند صادر نمی‌شود. حتی کشوری مثل پاکستان که عامل توازن و بالانس هندوستان و پاکستان می‌شود. می‌گویند باید هردو آن‌ها انرژی هسته‌ای داشته باشند و همدیگر را کنترل کنند.

روابط بین‌اللمل مقداری پیچیده است و به راحتی نمی‌توان آن را جمع کرد. مشکل است اما باید پای مشکل ایستاد مقاومت نیز ممکن است. من به "قهر، قهر تا قیامت" معتقد نیستم به نظر من جمع بین استکبارستیزی و تنش‌زدای ممکن است. این طور نیست که بگوییم وادادگی داشته باشیم در برابر غرب  یا باید سرسخت بایستیم مقابل غرب و حتما علیه ما قطع نامه صادر کنند.

دنبال اجماع هستم

کواکبیان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسید: "آیا قصد دارید در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنید؟ اگر قصد دارید چقدر احتمال انتخاب شدن می‌دهید ؟" گفت: در پنج بهمن یازدهمین کنکره حزب مردم سالاری را داشتیم. در آن جا سه چهار ساعت حرف زدیم که منتخبینی از سراسر کشور حضور داشتند و یک مصوبه گذاشتند منتهی بنده گفتم من همچنان به دنبال این هستم که اگر بشود یک اجماع حاصل شود و  بحث به صورت فردی نباشد.

هتاکان روز عاشورا اصلاح طلب نبودند

نماینده حزب مردم‌سالاری در پاسخ به اين سوال که موضع شما در مورد میرحسین موسوی چیست؟" گفت: موضع ما همیشه مشخص بوده از روز اول هم شفاف گفتم بین براندازان و  ضد انقلاب و ضد نظام‌ها با کسانی که به نتیجه انتخابات اعتراض دارند باید تفکیک کرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار