این رنگ های قرمز مدام بین دست مردم رد و بدل می شود و خبر می دهد که فوریه دارد به چهاردهمین روز خود نزدیک می شود و بهمن به روز 25.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


پادشاهان ایرانی در این تاریخ به بهانه جشن مهر و محبت به همسران خود هدیه می دادند و زنان نیز با دادن هدایایی علاقه خود را به مردانشان نشان می دادند.

دکتر میرجلال الدین کزازی از آیین سپندارمذ چه می گوید.جشن «سپندارمذگان» آنچنان که از نام آن هم آشکار است، جشنی است که ایرانیان کهن آن را در بزرگداشت « سپندارمز» برگزار می کرده اند وهنوز نیز به گونه ای برگزار می کنند.

کزازی می گوید: «سپندارمذ» که در اوستایی « سپنته آرمئیتی» نامیده می شود یکی از امشاسپندان (فرشتگان) بزرگ و برین در آیین زرتشتی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در نماد شناسی باستانی ایران زمین «آتش» پور اهورا مزدا و «سپندامذ» دخت او شمرده می شود، یادآوری می کند: از همین روی جشن هایی که با «سپندارمذ» در پیوند است بیشتر سویی و رویی زنانه دارد و می توان گفت جشن هایی است که ایرانیان با انگیزه و بهانه آن زنان و دخترانشان را گرامی می دارند و از آنان به پاس سالها کار و تلاش، پاکدامنی، مهربانی، فداکاری و پرورش و آموزش فرزندان سپاس می گذارند.

و در پایان تاکید می کند: اگر ما ایرانی نیز نمی بودیم، از دید فرهنگ شناسی جشن آیینی و باستانی «سپندارمذگان» را با جشن کما بیش همانند آن که «ولنتاین» نامیده می شود و فرنگیان آن را برگزار می کنند می سنجیدیم، همچنان باور می یافتیم که جشن «سپندارمذگان» جشنی است بن آورتر، پرمعناتر و لایه ورتر از جشن «ولنتاین».

چه خوب است که فردا روز فرزندانمان که خواستند روز محبت را پاس بدارند و به عزیزانشان کادوهای قرمز تقدیم کنند، «سپندارمذگان» را به جای «ولنتاین» برگزینند./س


برچسب ها: کرمانشاه ، ولنتاین ، اری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۱۷:۱۵ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
یکم اسم راحتر انتخاب می کردید