رئیس کمیته علمی و حقوقی رئیس‌جمهور گفت: نقطه تقابل حقوق زنان در شرق و غرب توجه به کرامت انسانی آنها است.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، "معصومه بداغی" رئیس کمیته علمی نشست تخصصی نقشه راه علمی حقوق بشر و میثاق حقوق زن در اسلام، اظهار داشت:‌ پس از جنگ جهانی دوم این فکر به وجود آمد که باید برای جلوگیری از وقوع فجایع و کشتارهای جمعی، تعصبات قومی و نژادی تدابیری اندیشید، این تفکرات موجب شناسایی حقوق اساسی انسان‌ها شد تا این امر بتواند مانع توسل به زور و اعمال فشار بر انسان‌ها شود.

وی ادامه داد: در اعلامیه جهانی حقوقی بشر گفته شده همه افراد بشر آزاد و از لحاظ شأن و حقوق برابر زاده می‌شوند، آنان از عقل و وجدان برخوردارند و باید با روح برادری نسبت به یکدیگر رفتار کنند.

بداغی افزود: مبانی نظری دین اسلام از مد‌ت‌ها پیش آموزه‌های برادری اسلامی، صلح، آزادی و رهایی از اسارت را در میان مسلمانان ترویج کرده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: امروزه در بسیاری از قانون اساسی کشورهای اسلامی براساس آموزه‌ها و ارزش‌های دینی جایگاه متعالی برای مفاهیم ارزشمند حقوق بشر که برآیند خرد جمعی مردمان و عقلای عالم است وجود دارد.

وی اظهار داشت: مشترکات مفاهیم حقوق بشر اسلامی و اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق حقوق مدنی و سیاسی از جمله آزادی، تساوی در برابر قانون، منع شکنجه، مشارکت در  اداره امور کشور، آموزش و پرورش رایگان، مسکن مناسب با شئون انسانی، دستیابی به تامین اجتماعی و شغل و ایجاد و توزیع عادلانه امکانات در بیشتر قوانین اساسی کشورهای اسلامی وجود دارد.

بداغی افزود: اهمیت خانواده، آزادی انتخاب همسر، حفظ شخصیت و کرامت زنان و حمایت از احیای همه جانبه حقوق آنها نیز از حقوق اساسی جوامع اسلامی به شمار می‌آید هر چند که حدود آن با جوامع غربی متفاوت و دارای تعاریف، مبانی و اصول دیگری است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: روش‌ها و مکانیزم‌های غلط برای احیاء حقوق بشر از جمله استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر برای سرکوب کشورهای آزاد و مستقل، فقدان بی‌طرفی برخی از نهادهای بین‌المللی در اعمال قواعد بین‌المللی، عدم توجه کافی به مقتضیات و شرایط و هنجارهای تاریخی ملت‌ها و ضرورت حرکت تدریجی و پویا در تحقق مفاهیم و پایه‌های احقاق حقوق بشر منجر به عدم توسعه کافی، جامع و مانع حقوق بشر شده است.

رئیس کمیته علمی این نشست تصریح کرد: این کاستی‌ها کشورهای اسلامی را بر آن داشت که سند حقوق بشر اسلامی را در قاهره به تصویب برسانند.

بداغی اظهار داشت: فقدان ایمان و عزم راسخ و حاکمیت نظام سلطه، تفسیر به رای از قواعد بین‌المللی موجب عدم موفقیت فرایند احیا حقوق بشر شده است.

وی افزود: همه اسناد مهم و قابل تقدیر گذشته در حوزه حقوق بشر همانگونه که نتوانسته است ریشه نقض حقوق بشر را بخشکاند، نتوانسته موجب احیا حقوق زنان و خانواده شود.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: الگوهای غربی در تحقق آزادی زنان تنها منجر به افزایش فشار و تحمیل بار سنگین نقش‌های چندگانه خانوادگی و اجتماعی شده است.

بداغی گفت:‌ آزادی زنان به این شکل با تحقق حقوق کودکان، تعارضات جدیدی پیدا می‌کند، افزایش سقط جنین و خشونت علیه کودکان به وسیله مادران و زنان، ضعف نقش‌های عاطفی و تربیتی مادران و خانواده در تربیت فرزندان منجر به پدید آمدن فجایع، قتل و مزاحمت‌های متعدد در محیط‌های امن مدرسه و شهر به وسیله نوجوانان و جوانان محروم از محبت و دارای خلا‌ءهای عاطفی شده است.

وی تصریح کرد: فروپاشی و اضمحلال روابط فامیلی و همبستگی خانوادگی، کاهش میل و رغبت به تشکیل خانواده، عدم پذیرش مسئولیت‌های خانوادگی توسط دختران و پسران در سنین جوانی، افزایش آمار طلاق و زندگی مشترک بدون علقه و افزایش آمار تجرد قطعی و زندگی مجردی از عواقب و آثار زندگی به سبک غربی در کشورهای اسلامی که از آموزه‌های دینی و دستورات پیامبران به دور افتاده‌اند است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در چنین شرایطی بازگشت به تعالیم انبیا و دستورات الهی تنها راه نجات بشر بوده و یادآوری نگاه جامع دین اسلام به خانواده و سعادت انسان تنها راه رسیدن به آرامش و کمال حقیقی است.

بداغی افزود: بازخوانی نگرش اسلامی به زنان و خانواده، همراه با تضمین عمل به مفاهیم بی‌بدیل اسلامی و نگاه اسلام به ابنا بشر می‌تواند آنها را از سرگردانی و تحیر دوران معاصر نجات بخشد.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با این نگاه در اجلاس وزرای زن کشورهای اسلامی در تهران پیشنهاد تدوین نقشه راه برای تحقق حقوق بشر و تدوین میثاق حقوق و مسئولیت‌های زنان در کشورهای اسلامی را داد.

بداغي ادامه داد: این میثاق می‌تواند تجلی حقوق فردی، اجتماعی و خانوادگی زن از نظر اسلام براساس مشترکات و اصول تعالیم قرآن کریم که مورد اتفاق همه مذاهب اسلامی باشد و راه آینده بشر را در عبور از چالش‌ها و کاستی‌های موجود در حوزه حقوق بشر به ویژه حقوق زنان را ترسیم و ضرورت تحقق همه ابعاد گوناگون و متنوع حقوق زنان را آشکار کند.

معاون رئيس جمهور خاطرنشان كرد: هر چند که نشست‌های متعددی برای دستیابی به این اصول، مبانی و احکام حقوق زنان از نگاه مشترک کشورهای اسلامی ضروری است اما امیدوارم این نشست سرآغاز این مهم باشد.
انتهای پیام/

برچسب ها: بداغی ، حقوق ، بشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار