رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در مراسم افتتاحيه نشست تخصصي بين‌المللي "نقشه راه احياي حقوق بشر و ميثاق حقوق زن در اسلام" بيانيه‌اي را قرائت كرد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، مريم مجتهد‌زاده رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در مراسم افتتاحيه نشست تخصصي بين‌المللي "نقشه راه احياي حقوق بشر و ميثاق حقوق زن در اسلام" ضمن خوش‌آمدگويي به مهمانان بيانيه‌اي را قرائت كرد.

 متن اين بيانيه به شرح ذير است:

بسمه تعالي

احترام به كرامت ذاتي انسان و حقوق انسان‌ها امري ذاتي و في نفسه داراي ارزشي متعالي است. انديشه حقوق از جمله حقوق بشر از حوزه‌هايي است كه طي قرن‌هاي متوالي با ظهور فلاسفه از نحله‌هاي مختلف فكري در همه جاي اين جهان پهناور بروز متفاوتي داشته است گاه فلسفه حقوق طبيعي، گاه الهي و گاه تفكرات مبتني بر داده‌ها و ارتباطات مادي محض محتواي حقوق را ترسيم كرده‌اند.

سيل تاريخي انديشه حقوق، خالق نظام‌هاي حقوقي گوناگوني بوده كه انسان، انگيزه‌هاي او طبيعت او رفتار‌هاي او را از دريچه‌هاي شناختي متفاوت نگريسته است خطرناك‌ترين نظام‌هاي حقوقي كه آثار آنها امروز در قرن بيست و يكم نيز به خوبي مشاهده مي‌شود تحليل و تفسير انسان به مثابه موجودي سوداگر، قدرت طلب، و طالب منافع يك جانبه بوده‌است اروپاي قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم بر همين مبنا حوزه جنگ‌هاي خانمان‌سوزي بود كه انسان‌ها با وحشي‌گري و سبعيت هرچه تمامتر كمر به نابودي بشريت تمدن انساني و دستاورد‌هاي بزرگ بشري بسته‌اند.

توسل به زور و قدرت نظامي براي ارضاي حس برتري‌جويي و توسعه سيري‌ناپذيري قدرت ظالمانه بر ابناي بشر شاخصه اصلي جنگ‌هاي آن زمان بود وقوع دو جنگ جهاني در اوايل قرن بيستم نتيجه اين تفكرات سلطه‌جويانه و نژادي بوده است بنابراين جامعه بين‌المللي در اواسط قرن بيستم پس از شكست نژاد‌پرستي هيتلري بنا شد تا ريشه‌هاي جنگ‌هاي خانمان‌سوز و ضد‌بشري را با ابتناي برتجربه‌هاي انباشته شده از قرون متمادي بررسي و ساز‌وكار‌هاي لازم را براي مقابله با آنها به لحاظ مفهومي و اجرايي ايجاد كنند.

نتايج ارزشمند از اين تلاش‌هاي وسيع و همگاني حاصل شد جامعه بشري به اين حقيقت مهم دست يافت كه تفكرات نژاد‌پرستانه، و برتري‌جويانه و سلطه‌طلب حاكمان ضد‌بشري در سطوح ملي و بين‌المللي بي‌رحمي و سبعيت آنان و توسل به زور و قدرت از ريشه‌هاي مهم جنگ هاي جهاني بود كه جامعه بشري را به ورطه هلاكت كشاند.

جامعه بين المللي در آن زمان دريافت پيامد عملي تفكرات سلطه‌طلب، ضديت و بي‌حرمتي به كرامات ذاتي انسان حقوق انساني و اعمال تبعيضات ظالمانه بين نژادها و ملل مختلف است بنابراين ملت‌هاي دنيا با ابتناي بر همين دريافت تاريخي رهيافت تاريخي جديدي در پيش روي بشر ترسيم كردند كه اين مهم بر قالب اولين فراز مندرج بر اعلاميه جهاني حقوق بشر چنين است:

شناسايي حيثيت ذاتي كليه اعضاي خانواده بشري و حقوق يكسان و انتقال ناپذير آنان، اساس آزادي و عدالت و صلح را در جهان تشكيل مي‌دهد بر همين مبنا مردم جهان يك صدا توسل به زور و كاربرد خشونت را نقض و به جاي آن طرق مسالمت‌آميز و احترام به حقوق انسان‌ها را براي تقويت آزادي از ترس و آزادي از فقر پيشنهاد كردند.

هم اكنون حدود 65 سال از آن تاريخ مي‌گذرد همه ما در شرايط متفاوتي در قرن بيست و يكم زندگي مي‌كنيم حال سوال اصلي اين است كه جامعه جهاني تا چه حد توانسته به رسالت خود در تحقق اين پارادايم مترقي جامعه عمل بپوشاند آيا اراده‌ها، انگيزه‌ها، مفاهيم، سازو‌كارها، و تمام عوامل تحقق نظام عادلانه حقوق بشري در جهان در چارچوب اصلي و مسير فهيم خود حركت مي‌كند پاسخ آن در واقع به نابهنجار و ضد‌انساني و شرايط ناعادلانه اقتصادي و اجتماعي و تقسيم‌شدن جهان به شمال، جنوب، فقير، و غني در جريان جنگ سرد و پس از آن مي‌توان يافت اشغال فلسطين آواره نمودن ميليون‌هاي انسان بي‌گناه از زن و مرد و اخراج آنها از وطن مادري خود، حمله ناجوانمردانه به غزه، و محاصره اقتصادي ضالمانه اين شهر با پيامد‌هاي كشنده بر زنان و كودكان و كشتار بي‌رحمانه آنها توسط رژيم غاصب صهيونيستي از نمونه‌هاي آشكار لگدمال كردن آرمان‌هاي حقوق بشري است در يك تحليل واقعي از وضعيت امروز جهان از دريچه حقوق بشر مي‌توان دريافت كه دو گرايش اكثريت و اقليت در جهان همواره در تلاش بوده است.

گرايش اكثريت كه همواره در پي توسعه حقوق بين‌الملل در قاب حقوق بشر، تبيين مفاهيم ذيربنايي و ايجاد سازو كارهاي موثر در تقويت تثبيت و گسترش احترام به كرامات ذاتي انسان و رعايت تبيين حقوق بشر براي همه مردم دنيا كه همان جهان شمولي است، بوده است.

اين گرايش در ايجاد سازو‌كارها و شبكه نظارت بين‌المللي براي از بين بردن ريشه‌هاي جنگ‌هاي ظالمانه وبي‌حرمتي به انسان‌ها و ريشه‌كني فقر مطلق و توسعه‌نيافتگي تلاش‌هاي بي‌وقفه‌اي را انجام داده است.

حاصل اين تلاش‌ها ارائه يك مجموعه ارزشمند حقوقي، اجتماعي و سياسي به جامعه بين‌المللي براي رعايت هرچه بيشتر حقوق بشر و رفع نابرابري‌هاي ظالمانه در همه مناطق است.

اما در همين اثنا گرايش اقليت با تكيه بر قدرت مادي و توسل به زور و بي‌اعتنايي به انديشه حقوق بين‌الملل و لزوم احترام به همه انسان‌ها به طور جامع در پي تثبيت سلطه خود و تحقق منابع يك جانبه در همه جهان بوده است.

اين گرايش تا آنجا كه در توان داشته در فرآيند‌هاي مختلف پس از جنگ جهاني دوم در مسير تلاش عمومي براي ايجاد سازو‌كارهاي عادلانه و يا اجراي عادلانه سازو‌كارها سنگ‌اندازي كرده است.

از سوي ديگر مناطق مختلف جغرافيايي از جمله آفريقا، آسيا و آمريكاي لاتين و همچنين سازمان‌هايي چون جنبش عدم تعهد و سازمان همكاري ‌هاي اسلامي در جهت ايجاد تركيبات و نظام‌هاي بين‌المللي و مشترك در مبناي تحقق اهداف و اصول منشور و  آرمان هاي اعلاميه حقوق بشر تلاش‌هاي موثري را انجام داده‌اند.

سازمان همكاري‌هاي اسلامي با تدوين اعلاميه اسلامي قاهره رسما فرآيند بزرگي را براي تحقق آرماني‌هاي مبتني بر اسلامي به كرامات انسان و حقوق انساني آباد كرده است. اقداماتي كه يكي پس از ديگري انجام شده كنوانسيون حقوق كودك در اسلام تدوين و تصويب شد.

برنامه ده ساله و برنامه‌هاي ده ساله و برنامه‌هاي متعدد و درون سازماني در اين جهت آغاز به كار كرد اجلاس وزراي مربوط به ارتقاي وضعيت زنان از استامبول تا جاكارتا صفحه جديدي را در پرتو اصول و مباني اسلامي و قرآني در چارچوب موضوع زنان باز كردو كميسيون مستقل و دائمي حقوق بشر در چارچوب وظايف تعيين شده از سوي اجلاس وزراي امور خارجه و با تلاش احسان اوغلو دبيركل سازمان كار خود را از سال گذشته آغاز كرده است در اين مقطع تاريخي، اجلاس سوم وزراي مربوط به زنان در چارچوب تعهدات حقوق بشري در بند 27 اعلامي تهران توصيه كرد كه كشورهاي عضو سازمان همكاري‌هاي اسلامي جهت تدوين يك نقشه راه براي كمك به نهضت جهاني ايحاي حقوق بشر بوه زنان با يكديگر همكاري كنند.

اين اجلاس همچنين در پاراگراف سي اعلاميه تهران از پيشنهاد ارائه شده از سوي جمهوري اسلامي ايران در زمينه تشكيل تيم كارشناسي دولتي در چارچوب سازمان همكاري هاي اسلامي جهت تدوين معاهده حقوق زن در اسلام تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران به عنوان رئيس اجلاس سوم وزراي مربوط به امور زنان در تهران تا كنون اقداماتي را د ر راستاي تعهد به اجراي مصوبات و عملي كردن توصيه‌هاي وزرا انجام داده است. برگزاري اجلاس زنان اديان آسماني درسال گذشته تهران نمونه‌اي از اين اقدامات است همانگونه كه در نتايج پاياني اجلاس‌هاي مربوط به زنان و اعلاميه تهران ذكر شده يكي از مهمترين سازو‌كارهاي تحقق آرمان‌هاي حقوق بشري و اجراي تعهدات نسبت به بشر، برگزاري گردهمايي‌ها و سمينار‌ها، و كنفرانس‌هاي بين‌دولي و غير‌دولتي براي هم انديشي و ايجاد سازو‌كارهاي لازم در اين حوزه است.

بر اين مبنا مركز امور زنان رياست جمهوري در ايران تصميم گرفت در راستاي عملي كردن بخش‌هاي ياد شده از اعلاميه تهران اقدام به برگزاري اين همايش پيرامون موضوع جنبش حقوق انسان‌ها و تدوين نقشه راه و همچنين هم‌انديشي در خصوص ميثاق حقوق زن در اسلام كند.

اين اقدام محملي را فراهم كرده است كه وزرا و نمايندگان كشورها صاحب نظران خبرگان و فعالان غيردولتي از مناطق مختلف ضمن تحليف و بررسي فرآيند‌هاي تاريخي حقوق بشر در زمينه هنجارها و شبكه‌هاي اجرايي، رهيافت‌ها و راهكار‌هاي اجرايي لازم را جهت تحقق و پيشبرد رعايت كرامات انسان و حقوق انساني در قالب نقشه راه پيشنهاد كنند.

از سوي ديگر برنامه عمل سازمان همكاري‌هاي اسلامي در خصوص پيشرفت زنان (OPPAW) به درستي بر لزوم تدوين و تصويب ميثاق حقوق زن در اسلام جهت تسهيل و بومي نمودن راه‌حل‌ها و سازو‌كارهاي احترام بيش از پيش به كرامت و حقوق زنان تأكيد كرده است اين امر مهم مستلزم هم‌انديشي و تبادل نظرات و تجربيات نمايندگان و صاحب نظران كشورهاي مختلف اسلامي است.

بديهي است اين سمينار مي‌تواند با بهره‌گيري از نظرات و كارشناسي گام بزرگي در تحقق اين توصيه (OPPAW) بردارد.

جمهوري اسلامي ايران آماده هرگونه همكاري در جهت اجراي تصميمات اين همايش پيرامون موضوع نقشه راه و ميثاق حقوق زن در اسلام در آينده است.

اميد است كشور‌هاي عضو سازمان همكاري‌هاي اسلامي بتوانند اقداماتي بديعي را در اين دو حوزه انجام دهند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار