همسر رئيس‌جمهوري کشورمان با بيان اينکه تلاش براي حفظ نسل انسان تکليف کساني است که از حق حيات خود بهره مي‌برند، گفت: انقلاب اسلامي و مبارزات مردم ايران در سايه رهنمودهاي امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب براي احياي شخصيت انسان است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "فراهی" همسر رئیس جمهور کشورمان در نشست تخصصي بين‌المللي "نقشه راه احياي حقوق بشر و ميثاق حقوق زن در اسلام" با گراميداشت ياد و نام امام راحل و شهداي 35 بهار انقلاب عظيم اسلامي گفت: اين اجلاس از آن‌جا که به حقوق انسان‌ها به ويژه زنان اختصاص دارد بسيار مهم و تاثيرگذار است.

وي با بيان اين مطلب که انسان مهمترين مخلوق آفرينش بوده و براي کمال و رسيدن به سعادت خلق شده و جاودانه است، اظهار داشت: خداوند استعدادهاي ويژه‌اي در انسان قرار داده است که با شناخت و شکوفا کردن آن‌ها مي‌تواند به بالاترين مراتب هستي نايل شود.

فراهي افزود: انسان مي‌تواند و بايد که جلوه جلال و جمال خداوند و جانشين او در زمين باشد و بايد به خزانه بي‌کران علم، حکمت، لطف خداوند دسترسي پيدا کند و زيباترين زندگي جاودانه را براي خود رقم بزند.

وي تصريح کرد: مسير کمال انسان از يک سوي از راه عبوديت خداوند و از سوي ديگر از راه تعامل و ارتباط با ديگران و طبيعت مي‌گذرد و اين‌ها مکمل، لازم و ملزوم يکديگرند.

فراهي اظهار داشت: اصولا ارزش‌ها و مفاهيم انساني در روابط اجتماعي، معنا و فرصت بروز و عينيت پيدا مي‌کند.

همسر رئيس‌جمهوري کشورمان تصريح کرد: اساس حقوق انسان‌ها از هويت انساني و ماموريت او براي سعادت و کمال ناشي مي‌شود و حقوق انسان بسيار گسترده و نامحدود است.

فراهي افزود: حقوق و تکاليف اجتماعي، يک حقيقت و از يک جنس و لازم و ملزوم يکديگرند، حق بدون تکليف و تکليف بدون حق بي‌معناست.

وي ادامه داد: هر حقي يک تکليف و هر تکليفي يک حق مقابل و متعادل در بر دارد، به طور مثال مي‌توان از حق کرامت انسان سخن گفت.

فراهي تاکيد کرد: انسان بايد عزيز و شرافت‌مند زندگي کند، چرا که حقارت و پستي از شأن انسان به دور و در نقطه مقابل کمال و ماموريت او براي رسيدن به سعادت است.

همسر رئيس‌جمهوري کشورمان اظهار داشت: اگر انسان بايد عزيز و با کرامت زندگي کند از يک سو خودش مکلف است از اقداماتي اين کرامت را مخدوش مي‌کند خودداري و از پذيرش تحميلاتي که به همين نتيجه منجر مي‌شود پرهيز کند و از سوي ديگر بر ديگر افراد جامعه نيز فرض و تکليف است که کرامت او را محترم بشمارد.

فراهي تصريح کرد: حق حيات که اصلي‌ترين حق انسان بوده مستلزم تکاليفي است و هر فرد نسبت به حفظ و تداوم حيات انساني مسئول است.

وي ادامه داد: احترام به جان ديگران و صيانت از آن و تلاش براي حفظ نسل انسان، تکليف کساني است که از حق حيات خود بهره مي‌برند.

همسر رئيس‌جمهوري کشورمان اظهار داشت: آزادي از حقوق اساسي انسان بوده و استفاده از اين حق، مستلزم تکليف رعايت آزادي ديگران است.

وي افزود: تامين همه حقوق انسان‌ها مستلزم تقسيم کار اجتماعي، يعني تقسيم تکاليف اجتماعي بوده، همان‌گونه که تامين نيازهاي مادي انسان مستلزم تقسيم کار است.

فراهي تصريح کرد: اگر همه مردم، کارگر، پزشک يا کارمند باشند نيازهاي عادي تامين نمي‌شود؛ انسان به مواد غذايي، بهداشت، پوشاک، تفريحات، تجهيزات گوناگون و آموزش و فرهنگ و هنر نياز دارد، پس بايد کساني باشند که اين نيازها را تامين کنند. هر کس بايد مسئوليتي را بپذيرد، در غير اين‌صورت حق تامين نيازهاي اوليه انسان ادا نخواهد شد.

وي افزود: اين تقسيم کار به معناي نفي و يا نقض حقوق گروه‌هاي مختلف اجتماعي نيست.

همسر رئيس‌جمهوري کشورمان يکي از زيباترين و بنيادي‌ترين تقسيم کارها در آفرينش را تقسيم کار بين زن و مرد دانست و گفت: زن و مرد هر دو انسان‌اند و به طور اصولي از حقوق کامل و مساوي انساني برخوردار هستند، اما تکليف اجتماعي آن‌ها داراي تفاوت‌هايي بوده که اگر نقش‌ها کاملا يکسان تعريف شود نظام اجتماعي نامتعادل خواهد شد.

وي اظهار داشت: زن و مرد مکمل يکديگرند و بدون يکديگر نمي‌توانند به حيات انساني و اجتماعي ادامه دهند و در مسير کمال هم مکمل يکديگرند.

فراهي ادامه داد: رابطه زن و مرد و حقوق و تکاليف متقابل از دقيق‌ترين، حساس‌ترين و اثرگذارترين روابط حقوق و تکليف است.

وي افزود: اگر اين مجموعه به شکل متعادل تنظيم شود جامعه احساس تعادل و اعتلا مي‌کند هر نوع عدم تعادل در آن به بي‌نظمي اجتماعي و اخلال در نظام حقوق و تکاليف اجتماعي و در نتيجه بروز نابه ساماني‌ها منجر مي‌شود.

فراهي اظهار داشت: از آن جا که اساس پايداري جامعه و بقاي نسل انسان بر محبت و مهرورزي استوار بوده، نقش زن در تنظيم و تعادل حقوق و تکاليف بين زن و مرد حساس‌تر، زيربنايي‌تر، ماندگارتر است.

همسر رئيس‌جمهوري کشورمان ادامه داد: از حقوق اساسي زن بايد به حق کرامت، مهر ورزيدن و دوست داشته شدن حق تاهل، حق مادري، خواهري، امنيت و آرامش اشاره کرد و در نقطه مقابل تکاليفي وجود دارد.

وي افزود: از آن جا که جنس زن از جنس مهرباني بوده پس حفظ روحيه مهرباني، مهرورزي، تقويت و نشر آن در جامعه پاسخگويي به نياز همسر و فرزندان به مهرورزي از تکاليف ويژه زنان است.

فراهي اظهار داشت: هر اقدامي که اين مسئوليت اساسي را مخدوش کند بر هم زدن تعادل جامعه را در پي داشته و نتيجه آن تضييع حقوق آحاد جامعه از جمله همان افرادي است که چنين کرده‌اند.

وي بالاترين ظلم بر زن و مرد بر هم زدن تعادل و معرفي نقش يکسان براي زن و مرد برشمرد و ادامه داد: اولين موجودي که در عدم تعادل حقوق و تکليف آسيب مي‌بيند زن است، چرا که زن از جنس مهرباني است.

فراهي با بيان اينکه اکثريت زنان همواره تحت ظلم بودند، افزود: در صد سال اخير و در تلاش عده‌اي از زنان براي اصلاح وضع متاسفانه به دليل تعريف نادرست از نقش زنان و باور به اين که احياي حقوق زنان در گرو برابري کامل نقش آنان با مردان است، عدم تعادل جديدي در جامعه پديد آمد و اولين قرباني، خود زنان بودند.

وي تصريح کرد: بر هم خوردن نظام خانواده بر هم زدن پايه و اساس استواري حقوق زن است؛ عزت و کمال زن در اين است که يک زن باشد و در حقوق و تکاليف زنانه تعادل ايجاد کند.

همسر رئيس‌جمهوري کشورمان اظهار داشت: تبيين ميثاق حقوق زنان و حقوق بشر و نقشه راه براي نيل به آن کار بسيار مهمي است که در انجام آن بايد مراقب غلطيدن پرتگاه‌ها بود.

فراهي افزود: زيبايي و پايداري زن در آن است که زن باشد و کارکردهاي ويژه و بسيار حياتي و مهم خود را بشناسد و بر آن پافشاري کند.

وي ادامه داد: اين مسيري سخت‌تر ولي دقيق‌تر و ماندگارتر، درست‌تر و به لطف خداوند در مسير کمال انساني بوده و همه پيامبران الهي آمده‌اند تا حقيقت انسان و حقوق و تکاليف متعالي که بستر رشد و کمال و سعادت است را معرفي کنند.

فراهي در پايان خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامي و مبارزات مردم ايران در سايه رهنمودهاي امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب براي احياي شخصيت انسان است.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: انسان ، نشست ، فراهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار