درگذشت «سید علی نصر» بنیانگذار تئاتر ایران، موفقیت اولین پیوند کلیه انسان در انگلیس، تولد «کریستوفر شولز» مخترع ماشین تحریر و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 26 بهمن 1391 خورشیدی برابر با 3 ربیع الثانی 1434 هجری و 14 فوریه 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

درگذشت «سید علی نصر» بنیانگذار تئاتر ایران (1340 ش)
سید علی نصر فرزند سید احمد نصر الاطّباء، در سال 1270 ش در تهران به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات و فراگیری زبان فرانسه، به تدریس زبان فرانسوی و ریاضیات پرداخت. سید علی نصر بعدها وارد کارهای دولتی گردید؛ و وزیر پست و تلگراف، سفیر کبیر ایران در چین و هند و نیز نماینده ایران در سازمان ملل متحد شد. وی در آغاز مشروطیت به کار نمایش و تئاتر روی آورد و اقدام به تأسیس تئاتر ملی کرد. نصر برای آموختن فن تئاتر به اروپا رفت و پس از بازگشت، کمدی ایران را به سبک تئاتر اروپایی تأسیس نمود.

او در راستای گسترش این فن، هنرستان هنرپیشگی را بنا نهاد و خود به تدریس تاریخ هنر پرداخت. سید علی نصر را به سبب تلاش‌های فراوانی که در عرصه تئاتر و نمایش به انجام رسانده است به عنوان پدر تئاتر ایران می‌دانند. علم الاشیاء در شش جلد، تاریخ ایران و دنیا، تاریخ عمومی و تاریخ مختصر ایران از جمله تألیفات، سیروس و اشتباه لُپّی از نمایشنامه‌ها و تاریخ یونان و انقلاب فرانسه از جمله ترجمه‌های اوست. سید علی نصر سرانجام در هفتاد سالگی در تهران درگذشت و در امامزاده عبداللَّه به خاک سپرده شد.

تصویب اولین برنامه هفت ساله ایران توسط مجلس شورای ملی (1327 ش)
لایحه برنامه هفت ساله در 26 بهمن ماه 1327 با عنوان «برنامه عمرانی ایران» به تصویب مجلس شورای ملی رسید و به قانون تبدیل شد. پس از تصویب لایحه برنامه، دوران فعالیت سازمان موقت برنامه خاتمه یافت و شخصیت حقوقی «سازمان برنامه» رسمیت یافت و متولی اولین برنامه برای رشد و توسعه اقتصاد کشور که در آن زمان به «برنامه هفت ساله عمرانی ایران» شهرت یافته بود، شد.

نمایندگان ایران و عراق در سازمان ملل هنگام طرح برخوردهای مرزی دو کشور در شورای امنیت نظریات کشورهای خود را ابراز نمودند. (1352 ش)
عراق مدعی شد تانکهای ایران 5 کیلومتر در خاک عراق پیش رفته‌اند

کشف شبکه جعل اوراق نظام وظیفه با 431 عضو (1354 ش)
سرلشکر دولو قاجار رئیس اداره نظام وظیفه عمومی در گزارشی تأکید کرد که 39 شبکه جعل اوراق نظام وظیفه با 431 عضو کشف شده است. از این عده که 32 نفر افسر و درجه دار بوده‌اند.

رحلت «میرزا ابوالقاسم کلانتری» فقیه و اصولی (1292 ق)
میرزا ابوالقاسم بن حاج محمدعلی‌بن حاج هادی در تهران به دنیا آمد. وی نوری الاصل و از علمای قرن سیزدهم هجری است. شهرت وی به کلانتری به جهت انتساب به دایی خود محمودخان کلانتر بوده است. ایشان پس از شاگردی نزد سیدابراهیم و شیخ مرتضی انصاری به تهران بازگشت و با اجازهٔ اجتهاد شیخ انصاری، به مدت هفت سال در مدرسهٔ فخریهٔ تهران به تدریس فقه و اصول مشغول شد. وی دربارهٔ موضوعات مختلفی از جمله: اجتهاد و تقلید، اجاره، حُسن و قُبح شرعی و عقلی، رَهن، زکات و... تألیفاتی دارد. آیت‌اللَّه کلانتری پس از وفات، در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی در ری به خاک سپرده شد.

موفقیت اولین پیوند کلیه انسان در انگلیس (1963 م)

در 14 فوریه 1963 م پروفسور مارتین اسکات، جراح انگلیسی، در بیمارستان شهر لیدز انگلستان کلیه فردی را که تازه فوت کرده بود، برداشت و طی یک عمل جراحی به یکی از بیماران خود پیوند زد. این پیوند با موفقیت روبرو شد.

آغاز سفر «بارتولو دیاز» دریانورد و مکتشف نامی پرتغالی (1487 م)
بارتولو میو دیاز دریانورد و کاشف پرتغالی در سیزدهم ژانویه 1450 م در پرتغال به دنیا آمد. به سبب استقبال فراوان جوانان آن زمان از نیروی دریایی، او نیز که اجدادش دریانورد بودند به این کار پرداخت و پس از سالیانی به مقام ناخدایی رسید. دیاز از آن زمان سفرهای دریایی فراوانی انجام داد، هرچند این سفرها مقدمه‌ای برای حضور استعمار پرتغال در نقاط مختلف جهان را فراهم می‌کرد. وی در یکی از این سفرها، که از 14 فوریه 1487 م آغاز شد، قصد داشت تا با دور زدن قاره افریقا راهی را به طرف هندوستان بیابد. به این منظور، دیاز پس از پیمودنِ اقیانوس اطلس به سوی جنوب، در 28 اوت سال 1488 م دماغه امیدنیک را در جنوبی‌ترین قسمت از قاره افریقا کشف کرد. دیاز پس از این کشف به شهرت فراوان رسید و سرانجام در 27 ژوئیه 1500 م در 50 سالگی درگذشت.

قتل عام اهالی روستای فلسطینی سَعسَع توسط تروریست‌های صهیونیست (1938 م)
سال‌ها قبل از آنکه رژیم صهیونیستی، موجودیت خود را اعلام کند، گروه‌های تروریستی صهیونیستی برای ایجاد جوّ وحشت و ارعاب، به مناطق گوناگون فلسطینیان بی‌دفاع حمله می‌کردند و مردم بی‌گناه را قتل‌عام می‌نمودند. هدف اصلی این عملیات‌های تروریستی این بود که محیط فلسطین را برای مردم آن ناامن کنند و اهالی این مناطق را به ترک شهرها و روستاهای خود وادار سازند. در این راستا، در تاریخ 14 فوریه 1938 م صهیونیست‌های مسلح عضو گروه تروریستی پالْماخْ در ادامه قتل‌عام فلسطینی‌ها، عملیات کشتار اهالی روستای سَعسَع در فلسطین اشغالی را آغاز کردند. در این عملیات که تا روز بعد طول کشید، 20 خانه بر سر ساکنان آن‌ها خراب شد و 60 فلسطینی که اکثراً زن وکودک بودند، کشته شدند. صهیونیست‌ها تا مدت‌ها، از قتل عام روستای سَعسَع به عنوان الگویی برای کشتار فلسطینی‌ها یاد می‌کردند و خوی وحشیگری خود را به رخ هم می‌کشیدند.

تولد «کریستوفر شولز» مخترع ماشین تحریر (1815 م)
کریستوفر لاتِم شولْزْ، مبتکر امریکایی در چهاردهم فوریه 1815 م در امریکا به دنیا آمد. وی در ابتدا مدتی کارگر چاپ‌خانه بود و لذا با شوق و علاقه، درباره پدید آوردن دستگاهی کوچک که کار نوشتن را به جای دست انجام دهد، به تفکر پرداخت. با این حال پس از چندی به این نتیجه رسید که اگر کلید ماشین تحریرش دارای محوری باشد که بر آن حرفی حک شود می‌تواند روی کاغذ نقش بیاندازد و هر گاه ماشینْ چندین کلید داشته باشد و هر کلید برای یک حرف، دیگر به استوانه گردان نیز احتیاجی نیست.

او نمونه‌ای از این دستگاه را ساخت که فقط دارای یک کلید بود، ولی مدتی بعد در سال 1868 م شولز اختراع خود را که تمام حروف الفبا را دربرداشت به ثبت رساند. با این حال چون در تنگنای مالی بود لذا امتیاز آن را به بهایی اندک به یک شرکت فروخت و بدین ترتیب ماشین تحریر رواج پیدا کرد. بعدها این شرکت، ماشین تحریرهای کامل‌تری از روی مدل شولز ساخت و دنیا را با این اختراع آشنا نمود. کریستوفر شولز سرانجام در سال 1890 م در 75 سالگی درگذشت.

برخی از رخدادهای امروز
1349: گروهی از مردم استراسبورگ (شهری در شمال شرقی فرانسه، در منطقه آلزاس و نزدیک به مرز آلمان) به جان یهودیان شهر افتادند، جمعی از آنان را سوزاندند و بقیه را اخراج کردند. یک روزنگار مسیحی شمار یهودیان مقتول در این رویدادرا دو هزار تن نوشته است.
1876: «گراهام بل» اختراع خود - تلفن را به ثبت داد تا به نام او باقی بماند.
1895: «ماکس هرکایمر» فیلسوف و جامعه شناس آلمانی به دنیا آمد.
1941: آلمان برای حمایت از ایتالیائی‌ها در شمال آفریقا که مورد تعرض انگلیسی‌ها قرار گرفته بودند در لیبی و تونس نیرو پیاده کرد و جنگ شمال آفریقا شدت گرفت.
1942: چتربازان ژاپنی در سوماترا (اندونزی) فرود آمدند و ضمن جنگ با هلندیها به تصرف این منطقه پرداختند که جزیره ای بزرگ است.
1956: خروشچف رهبر وقت شوروی در آخرین جلسه کنگره بیستم حزب کمونیست این کشور برخی از اقدامات خشونت آمیز استالین رهبر متوفای شوروی را محکوم و تقبیح کرد. به باور برخی از مورخان، خروشچف با این اقدام طلسمی را شکست که مآلا به فروپاشی شوروی انجامید.
1958: سلاطین ساخت انگلستان اردن و عراق که موجودیت خود را در برابر گسترش ناصریسم در خطر می‌دیدند تصمیم به تاسیس فدراسیون اردن و عراق گرفتند که پنج ماه بعد کودتای ژنرال قاسم به عمر سلطنت در عراق پایان داد.
1991: در حمله موشکی آمریکا به بغداد 300 تن کشته شدند.
2005: رفیق حریری میلیاردر لبنانی و قبلا پنج بار (متناوبا از سال 1992 تا سال 2004) نخست وزیر این کشور بر اثر انفجار کشته شد. هنگام عبور خودرو حامل او از یک خیابان بیروت، این انفجار به قدرت هزار کیلوگرمتی انتی به وقوع پیوست. انفجار به رهگذران و ساختمانهای اطراف آسیب رسانید و جمعا 21 تن کشته شدند. وی یک دولتمرد مخالف مداخله سوریه در امور لبنان بود.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.