نمایش جلوه های زندگی و شب های فرهنگی استان های سراسر کشور، در قالب اولین جشنواره ملی صدای عشایر همراهی 7 میلیون نفر از هموطنان تهرانی و سایر استان های همجوار را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، منوچهر جهانیان معاون گردشگری کشور، با اشاره به اهمیت نقش عشایر در جامعه اسلامی، گفت: برگزاری اولین جشنواره ملی صدای عشایر ایران توانست این قشر زحمتکش وتاثیر گذار را با انعکاس آیین های سنتی، صنایع دستی و هنرهای سنتی، جلوه های زندگی، غذا، پوشش و موسیقی محلی بیش از پیش به معرفی نماید.

وی افزود: برگزاری مراسم زنده کوچ نمادین عشایر و نیز برپایی اولین جشنواره ملی صدای عشایر در قالب بیش از 600 غرفه صنایع دستی و 300 سیاه چادر و 4500 غرفه سوغات، پوشاک و محصولات محلی به همراه  اجرای مراسم های آیینی، موسیقی محلی، نمایش جلوه های زندگی و شب های فرهنگی استان های سراسر کشور، استقبال و همراهی بی نظیر بیش از 7 میلیون نفر از هموطنان تهرانی و سایر استان های همجوار را به دنبال داشت. 

**برگزاری جشنواره ملی صدای عشایر ایران تعامل ملی را به همراه داشته است
 
معاون گردشگری تعامل ارگان های فرابخشی و حضور مسئولان را در برگزاری این جشنواره موثر ارزیابی کرد و اظهار داشت: همراهی وزرا، مدیران و نمایندگان استان ها در بازدید از جشنواره ملی صدای عشایر و تسریع روند برنامه های اجرایی، تعامل، همفکری و حضور ملی را به همراه داشته است. 

جهانیان در راستای ارزیابی نتایج حاصل از جشنواره ملی صدای عشایر، گفت: پس از ساعت ها کار کارشناسی مستمر، داوران اولین جشنواره ملی صدای عشایر با در نظر گرفتن عواملی از جمله نمایش هر چه بیشتر جلوه های زندگی عشایر، انعکاس آداب و رسوم و سنن، فعالیت ها و توانمندی های تولیدی عشایر، پویایی و حضور مستمر آن ها نتایج ارزیابی خود را در شش بخش "معرفی کوچ نمادین عشایر"، " صنایع دستی"، " موسیقی و آیین های بومی"، " فرهنگ و جلوه های زندگی عشایر"، " طبیعت گردی" و "برترین استان ها" را طی مراسم اختتامیه اعلام داشتند.
 
**آذربایجان شرقی در رده نخست برترین های استانی قرار گرفت

جهانیان به ده استان کشور در قالب "برترین های استانی" اشاره کرد و افزود: استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، خوزستان، خراسان رضوی، سمنان، فارس، گیلان، لرستان و مرکزی به عنوان استان های منتخب از سوی هیات داوران معرفی شدند.

معاون گردشگری خاطر نشان کرد: بر این اساس، برترین های "کوچ عشایر" از استان های البرز، سمنان، مرکزی، تهران و لرستان، برترین های "صنایع دستی" از استان های تهران، لرستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، ایلام، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری و همچنین برترین های "موسیقی و آیین های بومی" از استان های لرستان، خراسان شمالی، زنجان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، مازندران و سیستان و بلوچستان انتخاب شدند. 

وی همچنین برگزیدگان بخش "فرهنگ و جلوه های زندگی عشایر" را نیز از استان های البرز، اردبیل، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، گلستان، لرستان و خوزستان عنوان کرد.

بنابراین گزارش، گروه اقامتگاه های بوم گردی "کلبه آقا میر"، انجمن غارنوردان ایران و نیز موسسه توسعه پایدار و محیط زیست نیز موفق به کسب عنوان برترین ها شدند./س
برچسب ها: جشنواره ، عشایر ، کوچ ، برترین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار