سیاره مریخ وعطارد که از شامگاه دیشب با هم مقارنه داشته اند امشب نیز در آسمان خواهند بود و هلال ماه در کنار آنها خواهد درخشید.

علی ابراهیمی سراجی، کارشناس نجوم و رویتگر هلال ماه در گفتگو با  خبرنگار گروه علمي باشگاه خبرنگاران گفت: سیاره مریخ که چهارمین سیاره منظومه خورشیدی است به دلیل رنگ سرخ آن به سیاره سرخ این منظومه معروف شده است و در مواردی طولانی تر از زمین با سرعتی بسیار پایین به دور خورشید در حال چرخش می باشد.

وی افزود: این سیاره خاکی دارای جوی است که مواد تشکیل دهنده آن 95 درصدی اکسید کربن 3 درصد نیتروژن 6/1 درصد آرگون و مقدار کمی اکسیژن و آب است می باشد و گذشتگان به دلیل سرخ بودن سطح آن را دارای جنگ های بسیار که موجب خون ریزی و سرخی آ‌ن شده می دانستند و آن را سیاره جنگ نام گذاری کرده بودند.

ابراهیمی سراجی تاکید کرد: عطارد نزدیک ترین سیاره به خورشید و پرسرعت ترین سیاره منظومه است که در هر ثانیه 48 کیلومتر را طی می کند که به آن سیاره تیر یا گریز می گویند.

وی عنوان کرد: سیاره عطارد با فاصله 57 میلیون و 924 هزار کیلومتری از خورشید به دور آن در حال چرخش می باشد که همانند قمرماه تنها یک روی آن به سمت خورشید و روی دیگر آن پشت به خورشید است.

ابراهیمی سراجی گفت: سیاره عطارد در اطراف خود هیچ قمری ندارد و قسمتی که رو به خورشید است بسیار دمای بالا و سمت تاریک و پشت به خورشید بسیار سرد است.

وی اظهار داشت: شامگاه امشب بیست و یکم بهمن زمانی که جنگ و گریز (سیاره چرخ و عطارد) در مقارنه فاصله ای 8/5 درجه ای قراردارند هلال ماه نیز در  فاصله 7/4 درجه ای سمت راست آن ها قرار خواهد گرفت که مقارنه این سه جرم کهکشانی با چشم غیر مسلح قابل رویت است./ع2
برچسب ها: هلال ، ماه ، عطارد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار