رییس اداره ی محیط زیست تایباد گفت: کارشناسان محیط زیست امسال در سرشماری زمستانه 15 گونه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی را در این شهرستان شناسایی کردند.

 


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد؛ محمد مظلوم پناه با اشاره به این که سرشماری گونه های پرنده مهاجر در تایباد همزمان با سرشماری سراسر کشور انجام شده افزود: پرندگان مهاجر تایباد بیش تر از گونه های زمستان گذر هستند که همزمان با سرد شدن هوا از نواحی شمالی دریای خزر و سیبری به این شهرستان وارد می شوند و اوایل بهار این منطقه را ترک می کنند.

وی با بیان این که در این سرشماری از تلسکوپ و دوربین های چشمی استفاده شده افزود: در این سرشماری گونه های درنای خاکستری، غاز پیشانی سفید، غاز خاکستری، زنگوله بال،آنقوت ، سرسبز ، گیلار ، خوتکا، سنقر خاکستری، شاه باز، عقاب صحرایی، پاشلک معمولی،آبچلیک پاسرخ،آبچلیک تک زی و ترمتای، شناسایی شده است.

به گفته ی وی : بعضی از این پرندگان مانند درنای خاکستری، غاز پیشانی سفید، غاز خاکستری و پرندگان شکاری از گونه های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیستند که شکار آن ها ممنوع است.

مظلوم پناه بر کسب اطلاعات بیش تر در باره ی این پرندگان و زیستگاهشان به منظور برنامه ریزی مناسب تر برای حفاظت از این گونه ها تأکید و هدف از سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر تایباد را شناسایی گونه ها، تعیین جمعیت و وضعیت زیستگاه پرندگان عنوان کرد.

رییس اداره ی محیط زیست تایباد با اشاره به این که دشت ها و گندم زارهای اطراف رودخانه هریرود هر سال میزبان این پرندگان مهاجراست گفت: زیستگاه اصلی درنای خاکستری و غاز پیشانی سفید در خراسان رضوی و در شهرستان تایباد است.

یادآوری می شود: شهرستان تایباد در غرب خراسان رضوی و در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع شده است./ع


برچسب ها: محیط ، زیست ، تایباد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.