"علی الاحمد" تحلیلگر سیاسی تأکید کرد که ماه آینده تظاهرات صد آل سعود که از استان شیعه نشین قطیف آغاز شده، ماه آینده به پایتخت این کشور یعنی ریاض خواهد رسید.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی، يک تحليلگر دیگر سياسي مي‌گويد حقوق بشر، آزادي بيان، آزادي مذهبي و اصلاحات هيچ‌کدام در عربستان سعودي وجود ندارد؛ زيرا اين رژيم به تسليم شدن، واگذاري قدرت يا حتي سهيم شدن در آن تمايلي ندارد.
 
زيد العيسي، کارشناس مسائل خاورميانه بيان کرد: در واقع هيچ‌نوع حقوق بشر، آزادي بيان، آزادي اظهارنظر، آزادي مذهبي در اين کشور که به عنوان ستون مرکزي سياست امريکا در منطقه به شمار مي‌رود وجود ندارد.
 
وي افزود: رژيم سعودي نه تنها از اين سياست جلوگيري نکرده است بلکه از ديکتاتورهايي نظير ديکتاتور يمن يا حسني مبارک حمايت کرده است و به زين العابدين بن علي، ديکتاتور تونس نيز پناه مي‌دهد و براي دامن زدن به تنش‌هاي قومي و فرقه‌اي در عراق نيز اقدامات زيادي انجام داده است.
 
العيسي خاطر نشان کرد: رژيم سعودي بارها با تظاهرات‌هايي مواجه بوده است و کاملا از اجراي هر گونه اصلاحاتي عاجز است و آن‌چه که اصلاحات مي‌خواند نيز صوري، ظاهري و مشابه سرکوب‌هاي وحشيانه و بي‌رحمانه نيروهاي اين رژيم است که ادامه دارد.
 
اين تحليل‌گر سياسي تاکيد کرد: بنابراين در عربستان سعودي هيچ تغييري اعمال نشده است. سياست‌هاي اصلي اين کشور دقيقا مثل گذشته است. اصلاحاتي در عربستان وجود ندارد زيرا اين رژيم تمايل ندارد تسليم شود يا قدرت را واگذار کند يا در آن سهيم شود.
 
وي همچنين گفت: اين يک ديکتاتوري خودکامه است و تمامي انتصاب‌ها در آن کاملا بي‌ربط و با جايگزيني يک مقام به جاي ديگري صورت مي‌گيرد و تنها کشوري است که مناصب وزارت‌خانه‌اي در آن به ارث مي‌رسد.
 
استان الشرقيه عربستان از فوريه ۲۰۱۱ ميلادي تا کنون صحنه اعتراضات متعددي عليه رژيم آل سعود بوده است. معترضان اصلاحات سياسي را خواستارند.
 
اعتراضات ضد دولتي از نوامبر ۲۰۱۱ و همزمان با تيراندازي نيروهاي امنيتي سعودي به سوي معترضان در قطيف که به کشته شدن ? تن و مجروح شدن ده‌ها تن ديگر انجاميد، شدت گرفته است.
 
به گفته فعالان بيش از ۳۰ هزار زنداني سياسي در زندان‌هاي عربستان سعودي به سر مي‌برند.
 
سازمان عفو بين‌الملل اکتبر ۲۰۱۲ ميلادي، از مقام‌هاي سعودي خواست از توسل به خشونت بر ضد معترضان طرفدار دموکراسي در اين کشور دست بردارند.
 
فيليپ لوتر، مدير برنامه "خاورميانه و شمال آفريقاي سازمان عفو بين‌الملل" ۱۶ اکتبر اعلام کرد: مقام‌هاي سعودي بايد به اقدامات تکراري خود در زمينه سرکوب تلاش‌هاي مردمي که به اعتراض بر ضد بازداشت‌هاي خودسرانه گسترده در اين کشور صورت مي‌گيرد، پايان دهند.
 
وي افزود: به حق مردم براي برگزاري اعتراض مسالمت‌آميز بايد احترام گذاشته شود و نيروهاي امنيتي بايد از بازداشت مردم يا توسل به خشونت بر ضد آن‌ها خودداري کنند.

برچسب ها: تظاهرات ، عربستان ، ریاض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار