سفیر ایران در روسیه گفت: موضع اصولي ما درباره پرونده هسته‌ای این است که با کشورمان به دليل سياست‌هاي دوگانه آمريکا با روش استاندارد دوگانه برخورد نشود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از واحد مركزي خبر، سيد محمودرضا سجادي در نشستي خبري در مسکو با تشريح بخش‌هايي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران، در پاسخ به پرسشي درباره اظهارات معاون رئيس جمهور آمريکا براي مذاکره با ايران گفت: نگاه ما به پيشنهاد آمريکا براي مذاکره مثبت بوده و اگر آمريکا صداقت و حسن نیت خود را ثابت کند، ما بهترين مذاکره‌کننده خواهيم بود و  با اظهارات بايدن به صورت مثبت و مساعد برخورد می‌کنیم.

وي با طرح پرسش‌هایی به عدم صداقت در اظهارات مقامات آمريکايی اشاره کرد و افزود: در سياست‌هاي آمريکا چه قدر صداقت ديده‌ايد، آيا طرح ريسِت (نوسازي روابط مسکو - واشنگتن) واقعي و صادقانه بود؟ آيا روسيه از تلاش‌هايي که براي اعتمادسازي کرد پاسخ مناسب گرفته است؟

سفير ايران در روسيه ادامه داد: با وجود انعطاف روسيه در موضوع سپر موشکي، آيا ناتو و غرب رفتار مناسبي  داشتند؟

سجادی تصریح کرد: اوباما در دور اول رياست جمهوري خود در سفر به قاهره ادعا کرد کشورش دیگر اجازه توسعه شهرک‌هاي صهيونيستي را در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين نمي‌دهد، اما آيا واقعا آمريکا به اين حرف عمل کرد؟

وي افزود:  متاسفانه آمريکا يا در اظهارات خود صداقت نداشته و يا توان پياده‌سازي ادعاهاي خود را ندارد.

سفير ايران در روسيه در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره انتظار ايران از گفتگو  با 1+5 اظهار داشت: موضع اصولي ما درباره پرونده هسته‌ای این است که با  کشورمان به دليل سياست‌هاي دوگانه آمريکا با روش استاندارد دوگانه برخورد نشود.

سجادي افزود: اگر ما مي‌خواستيم زير بار حرف زور و غيرمنطقي برويم انقلاب نمي‌کرديم؛ آمريکا مي‌خواهد با سلب اين حق حقيقي، ما را در جهان ضعيف و شکست خورده جلوه دهد.

وي ادامه داد: همان طور که آمريکايي‌ها به دروغ ادعا کردند در عراق سلاح کشتار جمعي وجود دارد، اکنون  اتهام به ايران نیز با اهدافی دروغین صورت گرفته است.

سفير ايران در روسيه تصریح کرد:  ایران در برابر طرح پنج مرحله‌اي خود که در مسکو ارايه کرد منتظر واکنش منطقي از 1+5 است.

وي درباره مکان مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: جمهوری اسلامی ايران رئيس جنبش عدم تعهد بوده و  برخي کشورهاي عضو برای ميزبانی مذاکرات ايران و 1+5 اظهار علاقه‌مندی کرده‎اند.

سجادي افزود: بعد از نشست مسکو، پنج جلسه متفاوت در سطح کارشناسي، معاونان و دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول برگزار شد و پس از آن اعلام کردیم مذاکرات در مکان دیگری برگزار شود.

وي ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران، کشورهاي مصر، الجزاير و قزاقستان را براي ميزباني مذاکرات پيشنهاد کرد و اصرار بدون دليل 1+5 براي برگزاري مذاکرات در استانبول براي ما قابل قبول نبود.

سفير ايران در روسيه گفت:  تاخير زماني ناشي از رايزني‌هاي 1+5 با يکديگر رخ داد و آنها متوجه شدند دلایل ایران درست بوده و دليلي براي مخالفت وجود ندارد و نهايتا پيشنهاد ايران برای میزبانی قزاقستان را پذيرفتند.

وي درباره روابط ايران و کشورهاي عربي تصریح کرد: انقلاب اسلامي ايران همواره به‌دنبال توسعه روابط با همه کشورها به‌ويژه همسايگان و کشورهاي عربي همسایه بوده است.

سجادي افزود: هر کجا  که سياست‌هاي آمريکايي در آن برجستگي دارد و حاکمان آنها وابسته به آمريکا هستند تلاش مي‌شود تا روابط با ايران تحت‌الشعاع قرار گیرد.

سفير ايران در روسيه گفت: در زمان حکومت  دیکتاتور سابق مصر، ایران در این کشور سفارت نداشت  اما با انقلاب مردم این کشور، روابط میان ايران و مصر و روز به روز توسعه خواهد يافت.

سجادي درباره بازداشت عده اي از خبرنگاران در ايران افزود: خبرنگاري شغل مقدسي است و در ايران براي خبرنگاران احترام زيادي قائل هستند.

وي با بيان اين که شغل خبرنگاري تعريف حدود مشخصي دارد، اظهار داشت: اين‌که شما واقعيت‌هاي کشوري را بيان کنيد وظيفه کار خبرنگاري است، ضمن اینکه خبرنگاری تعریف و حدود مشخص دارد.

سفير ايران در روسيه ادامه داد: اين که در کشوری تشکيلات مخفي وجود داشته باشد و از سوی کشورهاي خارجي مورد حمایت قرار گیرد و این تشکیلات تلاش کنند به اطلاعات محرمانه درون نظام دست يابند در محدوده وظایف خبرنگاري نيست.

سجادي افزود:  وزير سابق امور خارجه آمريکا چندي قبل اعتراف کرد که در شلوغي‌هاي سه سال قبل تهران آمريکا دست داشته و ابراز اميدواري کرد که در انتخابات ژوئن 2013 هم اين روند را در ايران ادامه خواهد داد.

وي  تصریح کرد: در واقع مي‌توان گفت سرويس اطلاعات خارجي از عنوان خبرنگاري سوء استفاده کرده و قطعا در آينده اظهارات بازداشت شدگان را خواهيد شنيد و خواهيد ديد دستگاه اطلاعاتي ما مانند 34 سال گذشته درست عمل کرده است.

سفير ايران در روسيه درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به مسکو گفت:  سفر وزير خارجه ايران به مسکو در راستاي دهمين اجلاس کميسيون اقتصادي ايران و روسيه انجام خواهد شد.

وي با بيان اين‌که سال قبل اين اجلاس در تهران تشکيل شد، افزود:  هدف از برگزاری مجدد این اجلاس این  است که همکاري‌هاي گذشته مرور شده و همکاري‌هاي آتي مورد تبادل نظر قرار گيرد.

سجادي ادامه داد:  همکاري در زمينه‌هاي انرژي، محيط زيست، کشاورزي، حمل و نقل و ساير موضوعات اقتصادي در دستور کار اجلاس قرار دارد.

وي افزود روسيه با نپذيرفتن تحريم‌هاي يکجانبه غرب و تنها با پذيرش تحريم‌هاي سازمان ملل علیه ايران محدوديتي براي کار اقتصادي با کشورمان ندارد.

سفير ايران در روسيه تصریح کرد: تحريم سازمان ملل تنها به تحريم‌هاي هسته‌اي و نظامي مربوط بوده و حتي نيروگاه هسته‌اي ما به کار خود ادامه مي‌دهد.

سجادي ادامه داد:  همکاري‌هاي اقتصادي ايران و روسيه کاملا قانوني بوده و نيازي به دور زدن تحريم‌ها نداشته و چنين مسئله‌ای نه در ذهن ما بوده  و نه روسيه حاضر به انجام کار غيرقانوني با ايران است.

وي در پاسخ به سوال دیگری درباره تجاوز رژيم جعلی صهيونيستي به سوريه گفت: چنين حمله‌اي نشانگر این است که موضع 34 سال پیش از این ايران درباره اين رژيم غاصب کاملا درست بوده است.

سفير ايران در روسيه افزود: رژيم اشغالگر صهيونيستي، رژيمي است که به هيچ‌‌يک از اصول جهاني پایبند نبوده و در همين سال‌هاي اخير نيز به عراق، سوريه و سودان حمله کرده  و حق حاکميت کشورهاي مستقل را زير پا گذاشته است.

سجادي با اشاره به حمله رژیم غاصب صهیونیستی به سوریه اظهار داشت: اين تجاوز سبب اتحاد بيشتر مردم سوریه شده و ملت سوريه به خوبی می‌دانند که تمامی مخالفان نظام در این کشور با این رژیم جنایتکار هم پیمان هستند.

وي ادامه داد: براساس اطلاعات به‌دست آمده مشخص شده که اين حملات ارتباط بين مردم و دولت سوريه و اتحاد میان جهانیان و مسلمانان را بیشتر کرده است.
 
سفير ايران در روسيه افزود: جهان اسلام  به خوبی می‌داندکه کدام رهبر کشور اسلامي صادق و کدام حاکم در مسير خواست رژیم غاصب صهیونیستی است.

وي با مقايسه انقلاب مصر و تحولات سوريه گفت: پيام مردم سوريه به دنيا پيام روشني بوده و در مقايسه با وضعيت مصر به نتيجه جالبي می‌رسیم چرا که در مصر، غرب و برخي کشورهاي عرب از حسنی مبارک حمايت مي‌کردند، اما چون مردم او را نمي‌خواستند از حکومت برکنار شد.

سفير ايران در روسيه ادامه داد: بيش از دو سال است که  آمریکا، غرب و برخی کشورهای عربی برای برکناری بشار اسد تلاش می‌کنند اما این ملت سوریه است که اجازه برکناری وی را نمی‌دهد.

وي افزود: غرب بايد بداند که دیگر نمی‌‎تواند با دخالت‌های خارجی، اراده خود را به مردم تحميل کند.

سجادی ادامه داد: اگر ملتي سرنوشت خود را تعيين کند خوشبخت خواهد شد و اگر تسليم اراده دخالت‌های خارجي شود بدبخت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از زمان انقلاب اسلامي ايران تا کنون شاهد این بودیم که ملت‌ها از تحميل اراده دخالت‌های خارجي خسته شد‌ه‌اند.

سفیر ایران در روسیه درباره دروغ‌پراکني رسانه‌هاي غربي پیرامون ميمون فضانورد ایران گفت: زماني هم که ما ادعا کرديم اورانيوم 20 درصد را ساختيم آمريکايي‌ها این فعالیت را غيرممکن خواندند، بنابراین امروز هم تعجب نمي‌کنیم که آمريکايي‌ها بگويند ما مي‌خواهيم با ميمون مصاحبه کنيم و این اقدام را تکذیب کنند.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: روسیه ، سفیر ، مذاکرات ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار