نيروي هوايي ارتش آمريکا با انجام سي پرواز به عمليات نظامي فرانسه در کشور مالي کمک کرده است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ، اين مطلب را فرمانده راب فيرمن سخنگوي وزارت دفاع آمريکا شامگاه دوشنبه اعلام کرد.وي گفت : هواپيماهاي سي-هفده نيروي هوايي آمريکا با انجام سي پرواز در روز يکشنبه سوم فوريه حدود ششصد و ده نيرو و هفتصد و شصت تن تجهيزات و آذوقه در اختيار نيروهاي فرانسوي مستقر در مالي قرار دادند.
به گفته سخنگوي وزارت دفاع آمريکا از تاريخ بيست و هفتم ژانويه که عمليات کمک رساني هوايي آغاز شد نيروي هوايي آمريکا با اجراي نه ماموريت يکصد و هشتاد هزار ليتر سوخت در اختيار هواپيماهاي فرانسوي قرار داد.
 جو بايدن معاون رئيس جمهوري آمريکا روز دوشنبه از مداخله سرنوشت ساز فرانسه در مالي ابراز خرسندي کرد.بايدن از شجاعت و توانمندي تاثيرگذار سربازان فرانسوي در کشور مالي قدرداني کرد.
سربازان فرانسوي و ماليايي همچنان در شمال شرقي مالي در تعقيب شورشياني هستند که پس از سقوط شهرهاي گائو ،‌تومبوکتو و کيدال به اين منطقه پناه برده اند.
کارشناسان در خصوص  مداخله نظامي فرانسه در مالي مي گويند لشگر کشي فرانسه و در واقع غرب به مالي، تلاش براي دستيابي به منافع اقتصادي و ثروت عظيم طبيعي اين کشور و به طور کلي قاره آفريقا  است. جنگ فرانسه در مالي در واقع براي سيطره بر معادن اورانيوم است که شركت فرانسوي آره وا  و ديگر شرکتهاي غربي بر سر آن رقابت مي کند. کشور مالي در زمينه منابع مواد اوليه بسيار غني است و قدرتهاي غربي براي تسلط بر بازارهاي مواد اوليه در اين کشور و ديگر کشورهاي آفريقايي با هم رقابت مي کنند. 




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار