مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سقز گفت: در شهرستان سقز طی شش فصل بررسی باستان شناسی350 اثر تاریخی شناسایی شده که 145 مورد آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و 20 پرونده دیگر جهت ثبت آثار در دست اقدام است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، گلالی‌پور اظهار کرد: این شهرستان تنها شهرستانی است که بررسی باستان شناسی تمام بخش‌های آن انجام شده است.
وی افزود: از آثار شاخص شهرستان سقز می‌توان به قلعه زیویه اشاره کرد، که در شمال شرق سقز در جوار روستایی به همین نام واقع شده است، که تا کنون 12 فصل کاوش باستان شناسی در آن انجام شده و اخیراً نیز در خرداد ماه سال 91 این قلعه تعیین حریم شده است. آثار بدست آمده در این قلعه زینت بخش موزه‌های متروپولیتن، لوور آرمیتاژ، برلین، توکیو، تهران و سنندج است.
وی بیان کرد: در داخل شهر سقز هم می‌توان به بناهایی چون مسجد دومناره که در بافت تاریخی شهر و خیابان امام واقع شده اشاره کرد، که متعلق به دوره افشاریه است و در سال 1378 به شماره 2600 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تاکنون 7 فصل کار مرمتی در این بنای تاریخی انجام شده، که آخرین آن در تابستان امسال با هزینه ای بالغ بر 730 میلیون ریال بوده است.
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سقز عنوان کرد: دومین بنای تاریخی داخل شهر حمام حاج صالح می باشد که در بافت تاریخی شهر در خیابان فخر رازی واقع شده و مربوط به دوره صفویه می باشد که در سال 79 به شماره 2830در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و در همان سال توسط اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان تملک شده است و تاکنون چندین برنامه مرمتی در آن انجام شده که آخرین مورد آن مربوط به تابستان سال جاری برای رفع رطوبت بنای مذکور بوده است.
وی خاطرنشان کرد: بعنوان سومین بنا می توان به مسجد شیخ مظهر اشاره کرد که این بنا به شماره 12672 در تاریخ 11 مرداد ماه سال 85 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این بنا مربوط به دوره قاجاریه است و تاکنون چندین مرحله کار مرمتی در این مکان انجام شده است.
گلابی پور در پایا به بناهای شاخص این شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: این بناهای تاریخی در خارج از شهر سقز قرار گرفته‌اند که می‌توان به مسجد ترجان، مسجد تمبربگ، مسجد سرا، خانه اربابی و حمام روستای قلندر اشاره کرد./س
برچسب ها: شناسایی ، اثرتاریخی ، سقز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.