مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور گفت: تا پايان بهمن ماه قطعه 4 آزاد راه تهران-شمال به زير عبور مي رود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ احمد صادقي در نشست خبري با اشاره به اهميت زيرساخت هاي حمل و نقلي در کشور گفت: زيرساخت هاي حمل و نقلي يکي از مهمترين شاخص هاي توسعه در کشور است که تکميل اين زيرساخت ها به رشد و توسعه کشور در بخش هاي مختلف اقتصادي کمک مي کند.

وي در ادامه افزود: صنعت، کشاورزي، بهداشت و آموزش بدون تکميل زيرساخت هاي حمل و نقلي و شبکه هاي مختلف آن توسعه نمي يابند.

صادقي تصريح کرد: هم اکنون 29 هزار کيلومتر انواع شبکه ريلي، آزادراهي و بزرگراهي توسط شرکت ساخت در دست احداث است بطوريکه امسال سال درخشاني از احداث زيربناهاي حمل و نقلي به شمار مي آيد.

 وي گفت: عليرغم محدوديت هايي که در زمينه اعتبارات دولتي وجود داشت خوشبختانه با ايجاد و اجراي طرح مهرماندگار توانستيم بر محدوديت هاي منابع مالي غلبه کنيم.

معاون وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: منابع مهم طرح مهر ماندگار سرمايه هايي است که در اختيار مردم قرار گرفته و يا شامل سرمايه هايي است که دولت از قبل آنها را برنامه ريزي کرده است.

به طوريکه فروش اوراق مشارکت بهترين منابع تأمين کننده اعتبار براي پروژه هاي مهرماندگار محسوب مي شوند.

صادقي با بيان اينکه فروش اوراق مشارکت مردم را در احداث زيرساخت ها سهيم مي کند گفت: خوشبختانه استقبال خوبي از فروش اوراق مشارکت انجام شده است.

وي در ادامه با اشاره به فروش سهام شرکت هاي دولتي گفت: منبع ديگر براي پروژه هاي مهرماندگار فروش سهام شرکت هاي دولتي بود بطوريکه دولت در راستاي واگذاري پس از ديگري و اصل 44 شرکت هاي دولتي اين را به بخش خصوصي واگذار و از محل فروش آنها پروژه هاي عمراني را به بهره برداري مي رساند.

صادقي اظهار داشت: از ابتداي سال جاري تاکنون 54 پروژه ريلي، آزادراهي و بزرگراهي به طول 2 هزار و 638 کيلومتر با اعتباري بالغ بر 30 هزار ميليارد ريال به بهره برداري رسيده است.

وي يادآور شد: از ابتداي سال تاکنون 18 پروژه به طول 733 کيلومتر با اعتباري بالغ بر 7 هزار و 603 ميليارد ريال افتتاح شده است که شامل 17 طرح بزرگراه و راه اصلي و آزادراه به طول 661 کيلومتر و اعتباري بالغ بر 5 هزار و 753 ميليارد ريال بوده است و همچنين يک پروژه آزادراهي به طول 72 کيلومتر با اعتباري بالغ بر 850 ميليارد ريال بوده است.

مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل کشور با اشاره به پروژه هاي شاخص و مهم احداث راه از ابتداي سال تا دهه فجر  گفت: آزاد راه کنارگذر شمالي مشهد به طول 72 کيلومتر و اعتبار 850 ميليارد ريال، بزرگراه بندرعباس - سيرجان به طول 242 کيلومتر که بيش از 70 درصد واردات و صادرات از طريق بنادر استان هرمزگان انجام مي شود و بزرگترين بندر کانتينري ايران يعني بندر شهيد رجايي در اين مهمر نجام مي شودبه بهره برداري رسيده و 60 کيلومتر باقي مانده آن تا قبل از پايان دولت دهم افتتاح مي شود.

وي افزود: بزرگراه هاي مشهد- تربت حيدريه به طول 53 کيلومتر، دزفول-انديمشک به طول 25 کيلومتر، فيروزکوه- قائم شهر 30 کيلومتر، رامسر- تنکابن 15 کيلومتر و بزرگراه اهواز به طول 15 کيلومتر قبل از دهه فجر افتتاح شده اند.

وي گفت : به مناسبت دهه فجر پروژه هاي زيادي را براي افتتاح آماده کرده ايم که شامل 36 طرح و پروژه ريلي ، آزادراهي و بزرگراهي به طول 190 کيلومتر با اعتباري بالغ بر 22هزار و 508 ميليارد ريال افتتاح شده است.

صادقي به تفکيک پروژه هاي افتتاح شده در دهه فجر اشاره کرد و گفت: در بخش پروژه‌هاي ريلي 3 طرح ريلي به طول 197 کيلومتر و اعتباري بالغ بر 3640 ميليارد ريال شامل راه آهن مياندوآب – مهاباد به طول 40 کيلومتر و اعتبار 1751 ميليارد ريال، راه آهن گرگان – اينچه برون به طول 80 کيلومتر و اعتبار 140 ميليارد ريال و راه‌آهن خواف- هرات به طول 77 کيلومتر و اعتباري بالغ بر 1165 ميليارد ريال آماده افتتاح هستند.

معاون وزير راه و شهر سازي به پروژه هاي آزاد راهي در دهه فجر اشاره کرد و گفت: 4 طرح آزاد راهي به طول 175 کيلومتر و اعتباري بالغ بر 5755 ميليارد ريال آماده افتتاح هستند که شامل آزاد راه ساوه -  همدان به طول 85 کيلومتر و اعتبار 1900 ميليارد ريال – آزاده راه زنجان تبريز به طول 20 کيلومتر و اعتبار 1192 ميليارد ريال و قطعه 4 آزاد راه تهران – شمال به طول 20 کيلومتر حد فاصل چالوس تا مرزن آباد تا پايان بهمن ماه افتتاح مي‌شود.

صادقي اضافه کرد: آزادراه حرم تا حرم که 1000 کيلومتر است حد فاصل قم به گرمسار که 150 کيلومتر است تا قبل از پايان دولت دهم افتتاح مي شود.

مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زير بناهاي حمل و نقل کشور اظهار داشت: در بخش پروژه هاي بزرگراهي نيز 19 طرح به طول 904 کيلومتر و اعتبار 927 ميليارد ريال در حال افتتاح هستند که شامل بزرگراه کنار گذر بومهن، بزرگراه استان يزد- فارس به طول 135 کيلومتر، بزرگراه گرگان به بجنورد به طول 63 کيلومتر و بزرگراه تربت حيدريه – گناباد به طول 39 کيلومتر آماده افتتاح هستند.

وي خاطر نشان کرد: در بخش پروژه‌ي راههاي اصلي نيز 9 طرح به طول 625 کيلومتر و اعتبار 2760 ميليارد ريال شامل کنار گذر شمالي اراک به طول 50 کيلومتر، ميانه – مياندوآب به طول 86 کيلومتر، جهرم – لار به طول 230 کيلومتر و بهسازي راه اصلي خلخال- پونل به طول 25 کيلومتر در دست بهره برداري است./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار