الحيات در گزارشي با اشاره به تحولات اخير منطقه نوشت: با توجه به آنچه طي سال هاي اخير در منطقه رخ داده است،‌ عربستان بايد در سياست ها و اصول خود تجديدنظر اساسي کند وگرنه در گردباد تغييرات غرق خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه الحيات چاپ لندن در مقاله اي به قلم "خالد الدخيل" نوشت: تغييرات منطقه اي ميطلبد که ملک عبدالله در سياست هاي خارجي و ائتلاف هاي خود تجديد نظر کند. به نظر مي‌آيد حجم تغيير منطقه اي گسترده باشد زيرا برخاسته از مردم است و ساختار حکومتي را هدف قرار داده. تغيير مذکور شرق تا غرب کشورهاي عربي را فراگرفته است و نمي‌دانيم که در نهايت به کجا مي‌رسد اما واقعيت اين است که کشورهاي عربي به آنچه در گذشته بودند بازنخواهند گشت. 

نويسنده با اشاره به اوضاع کشورهاي عربي نوشت تغيير، از همه جهت عربستان را محاصره کرده است. اما نکته جالب توجه اين است که کشوري مانند عربستان که از روابط منطقه اي و بين المللي گسترده اي دارد، چندان در حوادث کشورهاي عربي تاثير گذار نيست. به عنوان نمونه حضور عربستان در عراق ضعيف است. 

خواست مردم مردم عربستان این است که پادشاه از طریق قانونی در کشور انتخاب شود و یا یک دولت مدنی در عربستان روی کار آید و قوای  سه گانه نیز در کشور مستقل شوند.

يك كارشناس مطبوعاتي عربستاني، با تاكيد بر افزايش فقر و نابساماني در این کشور كه به دلیل صادرات نفت يكي از ثروتمندترين كشورهاي جهان به شمار مي رود، خاطر نشان كرد: فقر و نابساماني در اين كشور به سبب عدم توزيع عادلانه ثروت از خط قرمز فراتر رفته است.

" خلف الحربي" تاكيد كرد كه 60 درصد از مردم عربستان زير خط فقر به سر مي برند و در حالي كه درآمد سرانه سالانه عربستان 1500 ميليارد ريال است، و هر كارمند عربستاني به طور متوسط ماهانه 1500 ريال حقوق مي گيرد.

مردم عربستان بر اين باورند كه تلاش هاي دولت براي حل مشكل مسكن سال‌ها طول خواهد كشيد و همين مساله سبب حاكميت فضاي يأس بر مردم شده است.

بر پايه اين گزارش، تقاضاي مسكن غالبا از سوي دارندگان درآمدهاي پايين و متوسط مطرح مي شود اما اين افراد ماهانه كمتر از هشت هزار ريال حقوق مي گيرند؛ و با اين حقوق اندك نمي توانند براي تهيه مسکن از بانك ها وام بگيرند؛ اين در حالي است كه اين افراد بخش اعظم حقوق خود را برای پرداخت اجاره بهاي مسكن صرف مي كنند كه انتظار مي رود در سال جاري شاهد هفت تا 10 درصد افزايش باشد.

در پايان اين مقاله آمده است: با توجه به آنچه گفته شد، آيا نبايد عربستان در سياست ها و اصول خود تجديد نظر اساسي کند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار