اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هرشل، ستاره کهنسالی را شناسایی کرده اند که با وجود اینکه مدت زیادی از عمرش می گذرد همچنان قادر به تولید سیارات جدید است.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛ ستاره ای کهن سال در فاصله 176 سال نوری از زمین واقع شده که دارای عمری حدود 10 میلیون سال را برایش تخمین زده اند و دیسک مواد اطراف آن به اندازه بزرگ است که توانایی تولید سیاراتی بیشتر از سیارات موجود در منظومه شمسی را دارد.

در اطراف این ستاره که tw hydray  نام دارد حجم زیادی از گاز وجود دارد که بسیار تعجب برانگیز است زیرا ستارگان در این سن فاقد مواد در اطراف خود می باشند و دیگر قادر به تولید ستاره نیستند در صورتی که با جرم این ستاره می توان دست کم 50 سیاره در ابعاد مشتری را ساخت.

دانشمندان تاکنون توانسته اند با استفاده از تلسکوپ فضایی هرشل به تجزیه و تحلیل نور ساطع شده از ستاره پیر tw hydrae و جداسازی نشانه های طیفی گاز هیدروژن دو ترید بپردازند و اندازه گیری سطح هیدروژن دو ترید و تعیین وزن دقیق دیسک اطراف ستاره را امکان پذیر کنند و همچنین آنها روش جدید و بسیار دقیقی برای سنجش وزن دیسک های تولید کننده سیاره ابداع کرده اند که می‌تواند به طور مستقیم میزان گاز اطراف یک ستاره را محاسبه کند.

یکی از محققان پروژه تلسکوپ فضایی هرشل تاکید کرد: قبل از اینکه این روش را ابداع کنیم مجبور بودیم مقدار گاز اطراف ستارگان را تخمین بزنیم اما در حال حاضر و با استفاده از قدرت تطبیق پذیری و حساسیت تلسکوپ هرشل می‌توانیم به راحتی، به نتایج مهمی در خصوص شکل گیری ستارگان و سیارات دست یابیم.

نتایج به دست آمده از تحقیقات بر روی این ستاره گام مهم دیگری جهت درک تنوع سیستم های کهکشانی محسوب می شود که رصد سیستم های ابر زمین، سیاراتی در ابعاد مشتری یا نپتون مانند را امکان پذیر میکند و اخترشناسان را در اندازه گیری سیستم ها زمان تولد و شکل گیری، بررسی نحوه شکل گیری و تکامل منظومه شمسی کمک می کند./ح

برچسب ها: ستاره ، سیاره ، زمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار