يك حقوقدان گفت: قانون اساسي اقتصاد سه نوع اقتصاد دولتي، تعاوني و خصوصي پيش بيني شده است، در حال حاضر فقط از اقتصاد دولتي استفاده مي‌شود، در صورتيكه بايد اقتصاد به سوي غيردولتي شدن پيش برود تا از اين طريق نظارت دولت افزايش يابد.

"نعمت احمدي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضائي باشگاه خبرنگاران، درباره مبارزه با مفاسد اقتصادي، اظهار داشت: در حال حاضر مبارزه با جرايم اقتصادي امري پررنگ در جامعه محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: جرايم اقتصادي از پيچيدگي برخوردار است که مبارزه با آن اهتمام ويژه‌اي را مي‌طلبد.

اين حقوقدان افزود: برخي از شعب براي مبارزه با اين جرايم در دادگاه‌ها تشکيل شده است كه اين مساله جاي اميدواري بسياري دارد.

وي تصريح کرد: در حال حاضر در برخي از کشورها علاوه بر وجود سازمان‌هاي مختلف، سازمان خاصي براي مبارزه با جرايم اقتصادي وجود دارد و با همكاري همه دستگاه‌ها  به جرايم رسيدگي مي‌كنند.

احمدي با اشاره به قوانين موجود براي مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: قانون تشديد مجازات ارتشاء، كلاهبرداري و اخلال در سال 76 و قانون مبارزه با مفاسد اقتصادي تمام مصاديق مبارزه با مفاسد اقتصادي را در برمي‌گيرد.

وي افزود: قوانيني همچون قانون مجازات اخلال‌گران نظام اقتصادي، مبارزه با پولشويي، ارتقاي سلامت نظام اداري، قانون الحاق جمهوري اسلامي به کنوانسيون سازمان ملل براي مبارزه با فساد و منع مداخله وزرا، نمايندگان مجلس و کارکنان دولت در معاملات کشوري و قانون مجازات اسلامي و مبارزه با قاچاقچيان از جمله مواردي است که در مجالس گذشته براي مبارزه با جرايم اقتصادي به تصويب رسيده است.

احمدي ادامه داد: البته طرحي براي رسيدگي به دارايي مقامات و کارکنان نظام جمهوري اسلامي در مجلس هشتم نيز به تصويب رسيده که مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفت و اکنون براي رسيدگي به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شده است.

اين حقوقدان با بيان اينكه در قانون اساسي اقتصاد سه نوع اقتصاد دولتي، تعاوني و خصوصي پيش بيني شده است، خاطرنشان كرد: در حال حاضر فقط از اقتصاد دولتي استفاده مي‌شود، در صورتيكه بايد اقتصاد به سمت غيردولتي شدن پيش برود تا از اين طريق نظارت‌هاي دولتي افزايش داشته باشد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مبارزه ، مفاسد ، اقتصادی ، احمدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار