همه چیز از رامسر آغاز شد، از همان معاهده‌ای که در فوریه 1971 به امضا رسید و به دنبالش روز تالاب‌ها جهانی شد.جای این روز میان صفحه‌های تقویم خیلی خالی بود، تالاب‌ها هم زنده هستند، زنده هستند چون هم ماهی در آب آنها شنا می‌کند، هم پرنده بر فرازشان پرواز می‌کند و هم گل و گیاه در آن می‌روید.




به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران
،‌ حالا چند سالی هست وقتی بهمن به نیمه‌هایش نزدیک می‌شود بحث تالاب‌ها و روز جهانی آنها داغ می‌شود، روز جهانی که برای بار اول در رامسر ایران به ثبت رسید.

یکی از شگفتی‌های خلقت خداوند است تالاب، چیزی میان خشکی و آب، حتی گاهی می‌تواند خشک خشک باشد اما باز گونه‌های نادر و مهاجر میهمانش شوند.

امروز 95 کشور دنیا در حوزه‌ی روز جهانی تالاب فعال هستند و بریتانیا و کانادا از نظر تعداد و وسعت تالاب‌هایشان صدرنشین فهرستی تالاب‌های دنیا هستتند، فهرستی که با نام فهرست رامسر مشهور است.

انزلی، پریشان، آلاگل و میقان و زردابه و گندمان همه نام تالاب‌های ایران هستند که هر سال پر از آب می‌شوند و گاهی خالی می‌شوند و اما باز زیستگاه‌های هزاران گونه حیات وحشند.

کرمانشاه هم «هشیلان» را دارد، تالابی که حسابی میهمان‌نواز است برای همه پرندگانی که سر راهشان از این زمین آبدار می‌گذرند و یا حتی تصمیم می‌گیرند برای فرار از سرما چندگاهی در این تالاب اقامت کنند.

، «کاظم علیزاده»، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه گفت: تالاب «هشیلان» هم‌اکنون هیچ مشکلی ندارد و آب آن بسیار مناسب است.

وی به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها به ایسنا گفت: تلاش می‌کنیم برای سال آینده تالاب «هشیلان» را به لیست تالاب‌های جهانی اضافه کنیم.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: سال 88 این تالاب به علت خشکسالی‌های موجود صد درصد خشک شده بود، اما اکنون احیا شده و پر از آب است.

علیزاده با اشاره به برنامه‌هایی که برای ساماندهی و احیا این تالاب در نظر گرفته شده است، افزود: حدود یک میلیارد تومان اعتبار برای این تالاب در نظر گرفته شده و احداث سایت پرنده‌نگری از جمله طرح‌هاییست که قرار است در منطقه‌ی تالاب اجرا شود.

وی در خصوص اهمیت تالاب‌ها و حفظ این منابع طبیعی ادامه داد: تالاب به غیر از این‌که زیستگاهی برای گونه‌های مختلف موجودات زنده است، نقش بسزایی در تغذیه‌ی آب‌های زیرزمینی و تلطیف و کاهش آلودگی هوا دارد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است تالاب‌ها، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری هستند و به علاوه برای کارهای تحقیقاتی و پژوهشی کاربرد بسیاری دارند.

علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: تلاش برای حفظ تالاب «هشیلان» و ثبت جهانی آن نیازمند همکاری مردم و مسوولان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: تالاب ، رامسر ، هشیلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.