آیین 250 ساله پخت لبو همزمان با فصل برداشت چغندر در شیراز برگزار شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، در این آیین سنتی مردان و زنان به صورت دسته جمعی با چیدن این محصول شکرگزار نعمات خداوند می شوند و پس از برداشت چغندرها را شسته و در کوره های قدیمی به مدت 3 ساعت و در حرارت 150 درجه سانتی گراد می پزند و دم می کنند .
لبوی تولید شده از شیراز از کیفیت مطلوبی برخوردار است و طرفداران زیادی دارد و پخت مراسم سنتی لبو ، موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی نیز می شود .
مدیر عامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری شیراز گفت : کوره های لبو پزی در شیراز سابقه طولانی در امر پخت لبو و عرضه آن به بازار و حتی صادرات لبوی خام به استان های همجوار دارند.
جعفری افزود :10 کوره بزرگ لبو پزی در شیراز فعال است که به طور مستقیم و غیرمستقیم برای 200 نفر اشتغال ایجاد کرده است.
بیشتر مزارع کشت لبو در استان فارس متعلق به مناطق شهرستان کوار و مناطقی از شهرستان سپیدان همچون کوار و لپویی است که در اوایل مهر اقدام به کشت چغندر لبو کرده و تا اسفند برداشت آن ادامه می یابد.
دکتر صالحی متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در خصوص خاصیت های غذایی لبو گفت : چغندر لبو دارای مواد قندی و املاح معدنی فراوان است.
وی افزود : لبو که از آن به عسل گیاهی نام می برند بعد از عسل معجزه آساترین تاثیرات را در سلامت و مقابله با بیماری ها دارا است.
متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه وجود پتاسیم بالا در لبو، نقش موثری در کنترل فشار خون دارد گفت : لبو سرشار از کلسیم و پروتئین است.
خوردن لبو به همراه ماست و یا مصرف آن با سالاد موجب افزایش ارزش غذایی آن نیز می شود ./س

برچسب ها: آیین ، پخت ، لبو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.