مراسم افتتاحیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شب گذشته با حضور مسئولان اجرایی و هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته مراسم افتتاحیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور محمدرضا عباسیان دبیر، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان از جمله بیتا فرهی، فرامرز قریبیان، محمدرضا شریفی نیا، سروش صحت، مصطفی زمانی، نیکی کریمی، الهام حمیدی و روناک یونسی برگزار شد.
در آغاز این مراسم پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران سوره فجر توسط قاری قرآن تلاوت شد و گروه موسیقی سنتی به پیشواز این مراسم رفت.
مجری این مراسم محمد سلوکی پس از تبریک به مناسبت میلاد حضرت محمد مصطفی (ص) و پخش کلیپی با عنوان نغمه‌های محمد با همین مضمون گفت: سینما محل جمع کردن خاطره‌هاست و در سي و يك سال براي‌مان خاطرات بسياري برجا گذاشته است.
در بخش بعدی این مراسم کلیپی پخش شد که با کنار هم قرار دادن فیلم های ماندگار سینمای ایران همچون "مادر"، "لیلی با من است"، "بید مجنون"،" جدایی نادر از سیمین"، "اخراجی ها" و "لیلا "؛ هنرمندان و حاضران این مراسم را به یاد خاطرات خوش روزهای گذشته انداخت.
محمدرضا عباسیان دبیر سی و یکیمن جشنواره فیلم فجر ضمن خیر مقدم به مهمانان حاضر در این مراسم گفت: قرار بر مبارکی ایامی است که مردمانش تاج شاهی به زمین افکند و دل در گرو انقلاب اسلامی دادند.
وي ادامه داد: سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اجماع هفت هنر است و من که روزگاری کودک انقلاب بودم در میانسالی دبیرش شدم، پوست اندازی زیبایی است.
وی در ادامه گفت: من در ایام جشنواره به اندازه عمرم گفتم و نوشتم انقلاب هوشیارمان کرد که آمار و شمارگان کم می‌آورند، در مقابل فجر هنر هر چه کردیم به اندازه قد بلند انقلاب و سینمای ایران کم است بلندی قد انقلاب کوچکی ما را مینماید، امیدوارم در افتتامیه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

*سینما حاصل پیام متعالی است

در ادامه این مراسم جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی ضمن خیر مقدم به سینماگران گفت: همزمان با میلاد پیامبر سی و چهارمین دهه فجر را آغاز می کنیم و اولین سال پس از سه دهه سینما را پشت سر می‌گذاریم باید برای آینده و رسیدن به افق بلند سینمای ایران پایه گذاری کنیم فارغ از افت و خیزها، چالش ها و رویش ها را ارزیابی می‌کنیم.
وی در ادامه گفت: سینمای ایران چهار ویژگی دارد، پدیده قابل اعتنا و شگفت انگیزی است که در عرصه داخلی و خارجی جایگاه موثری دارد ظرفیت فکری و محتوایی و مهارت های سرشاری در اختیار سینما است.ایران پیشرفته  برای حضور در رقابت های جهانی به شدت محتاج سینمای پیشرو، موثر و کارآمد است.
وی در ادامه افزود: سینما اهمیت خاصی دارد به جای انکار باید آن را شناخت و روش درست آن را آموخت، سرگرمی ماهیت اصلی سینما است و نیاز به جذب اعتبار و پول دارد، سینما اثرگذار و حامل پیام متعالی است و باید راه آینده آن را مهندسی کرد، اختلافات صنفی، اجرایی و بحران هایی که یاد می شوند ناشی از ضعف های عدم توجه به ماهیت سینما است.
شمقدری با اظهار امیدواری نسبت به دوره های بد جشنواره فجر گفت: امیدوارم همان طور که سیمرغ پس از سه دهه قاب نشینی از سطر عبور کرد و در فضا بال گشود سینما هم با اتکا به آرمان های بلند اسلامی در فضای اندیشه متعالی اوج گیرد.
سید محمد حسینی در آیين افتتاحیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر پس از قرائت شعری با محتوای هنر گفت: سینمای پس از انقلاب کوشیده به سمت ابتذال نرود، اما برخی هم در این میان تلاش کردند آن را به سمت انفعال پیش ببرند که هنرمندان نباید بگذارند چنین اتفاقی بیفتد.
وی در ادامه گفت: کاروان بی توقف سینما 30 منزل را پشت سر گذاشت و در حیات رباط بار افکند و جاده دهه چهارم را آغاز کرد و اکنون تاجران معرفت و هنر و هنرمندان عرصه تفکر بار زحمت یکساله و گاه بیش از آن را بر زمین قضاوت پیاده کردند.
وی گفت: در پایان سی و یکمین جشنواره فیلم فجر با تمایزی محسوس نسبت به سال های گذشته از نقد سالم اجتماعی، دفاع مقدس و حضور چشمگیر فیلم اولی ها و استقبال بین المللی به چراغ راهنما مجهز شده است.
همچنين؛ در این مراسم از افرادی که در عرصه تبلیغات تلاش کردند، تقدیر به  عمل آمد و از میان نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم كه شامل  مانی لطفی زاده برای مجموعه عکس های "آیینه های روبرو"، ساتیار امامی برای مجموعه عکس های "بغض"، امید صالحی برای مجموعه عکس ها ی" روزهای زندگی" و رضا عباسی برای مجموعه عکس های "زمانی برای دوست داشتن" و امیر حسین شجاعی برای مجموعه عکس های "زندگی خصوصی آقا و خانم میم "بود، اين سیمرغ بلورین  به امید صالحی برای مجموعه عکس های "روزهای زندگی" اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین پوستر فیلم از میان نامزدها شامل فرشته طائرپور برای "آیینه های روبرو"، احسان برآبادی برای "ندگی خصوصی آقا و خانم میم"،‌عرفان بهکار مهربانی برای "همه چی آرومه" و آرش صادقی برای "شیرین" و محمد روح الامین برای "وزهای زندگی" به فرشته طائرپور تعلق گرفت.
فرشته طائرپور پس از اینکه از هنرمندانی از جمله مسعود بهنام که امروز در جمع سینمای ایران نیستند، یاد کرد، سیمرغ بلورین خود را به محمد باقر قالیباف شهردار تهران اهدا کرد و گفت: من این سیمرغ را به قالیباف اهدا می کنم نه به خاطر خدمات شهری بلکه به این دلیل که شاید سببی شود كه به این مساله توجه کنند که زمانی که در سطح شهر عبور می‌کنند، سطح صفر تبلیغات سینما را در مقایسه با اقلام دیگر ببینند.
سیمرغ بلورین بهترین آنوس فیلم به فرشته طائرپور و نگار آذربایجانی برای آنونس فیلم "آیینه های روبرو" اهدا شد در بخش دیگری از این مراسم از علی عطشانی برای ساخت اولین فیلم سه بعدی ایرانی تقدیر به عمل آمد.
علی عطشانی در این مراسم گفت: خیلی خوشحالم که آقای شمقدری را از نزدیک دیدم، من بارها و بارها درخواست کردم که ایشان را ببینم اما متاسفانه فرصتی پیش نمی‌آمد.
وی در پایان گفت: از تمامی هنرمندان و هنر دوستان دعوت می‌کنم که این فیلم را تماشا کنند.
در ادامه این مراسم کلیپی با مضمون یادآوری هنرمندانی که در بین ما نیستند از جمله پرويندخت یزدانیان، فاطمه طاهری، نادیا دلدار گلچین، حسین حسینی، حمید سمندریان، مسعود بهنام، ایرج قادری و امید بهکار پخش شد.
مجری برنامه که از مسعود بهنام با  عنوان سپید موی صدری سینمای ایران یاد کرد، مهمانان را به تماشای کلیپی در خصوص این هنرمند دعوت کرد که در این کلیپ مسعود بهنام دیالوگ های ماندگاری را در ذهن حاضران و دوستدارانش حک کرد، مسعود بهنام در این کلیپ گفت: از خداونتد می‌خواهم همه ما را در برابر آفت بکر و دروغ حفظ بفرمایید.
در ادامه این مراسم بزرگداشت و نکوداشت هنرمندان و شخصیت هایی که در سینما هستند و اعتبار سینما مدیون حضور آن هاست صورت گرفت.
اولین بزرگداشت به نادر طالب زاده تعلق داشت که فیلم بزرگداشت این هنرمند توسط یوسفعلی میرشکاک ساخته شده بود.
یوسفعلی میرشکاک با بیان یک خاطره از شهید آوینی و نادر طالب زاده، کم‌ترین فضیلت این هنرمند را ساخت فیلم مستند عنوان کرد.
نادر طالب زاده در این مراسم گفت: چقدر جای آوینی خالی است کاش در زمان حیاتش از او تقدیر می‌شد در حقیقت بهترین هنرمند زمان آوینی است.
بزرگداشت بعدی متعلق به جهانگیر الماسی بود که فرامرز قریبیان عهده دار ساخت فیلم بزرگداشت او بود.
در این مستند مروری بر فیلم های ماندگار کارنامه هنری جهانگیر الماسی همچون "نار و نی"، ن"انی چاو"، "شوره دیو" صورت گرفت.
جهانگیر الماسی در ادامه گفت: از استادان بزرگی همچون مشایخی و قریبیان و همه کسانی که در طول این سال ها نکته‌ای را به من آموختند و راه آینده را برای من فراهم کردند تشکر می کنم.
 
وی با اشاره به اینکه واژه های رسمی بازگوی احساسات نیست گفت: من به یاد دارم زمانی که جوان بودم فرامرز قریبیان چطور از من استقبال کرد و همیشه یادم هست که اين بزرگوار چطور باید رفتار کند.
فرامرز قریبیان در این مراسم افزود: من تصور نمی کنم که در سینما کار مهمی انجام داده باشم اگر از جهانگیر الماسی در آن زمان استقبال کردم تنها وظیفه ام را انجام دادم.
اما مراسم بزرگداشت مهری شیرازی، چهره پرداز سینمای ایران حال و هوای دیگری داشت، مریلا زارعی که عهده دارد ساخت فیلم مستند بزرگداشت این هنرمند بود پس از ابراز خوشحالی فراوان گفت: بسیار خوشحالم که امشب در این جمع هستم  از بازیگرانی هستم که دلیل حضورم در بازیگری وجود طراحان چهره پردازی بود که حضور مرا استمرار بخشیدند، مهین نویدی مرا به عرصه بازیگری معرفی کرد و با دستان پر مهر مهری شیرازی این مسیر را طی کردم.
وی در ادامه گفت: برای این استادی قصد ندارم زانو بزنم و دست استاد را ببوسم و دیپلم افتخار راتقدیم ایشان کنم.
گفتنی است، مریلا زارعی در حرکتی هنرمندانه زانو زده و دست مهری شیرازی را بوسید و دیپلم افتخار را به مهری شیرازی هدیه کرد.
در ادامه این مراسم کلیپ دیگری پخش شد که نام آثار پخش شده در آن حاضران را به یاد هنرمند توانا و دوست داشتنی سینمای ایران و یا بهتر بگویم کمال الملک سینمای ایران انداخت.
خشت و آیینه، گاو، قیصر، سوته دلان، کمال الملک، پدربزرگ، کاغذ بی خط، خانه ای روی آ‌ب ، شمعی روی آب آثار ماندگار کارنامه هنری جمشید مشایخی به قدری حاضران این مراسم را به وجد آورد که به مدت چند دقیقه این هنرمند را مورد تشویق قرار دادند.
و در نهایت چند تن از هنرمندان جوان از جمله امین حیایی، کوروش تهامی، رضا ناجی، پویا امینی و همچنین دبیر جشنواره محمدرضا عباسیان و جواد شمقدری به دعوت مجری برنامه به روی سن آمدند و در کنار این هنرمند قرار گرفتند.
جمشید مشایخی در این مراسم گفت: این اولین بار است که یک شاگرد مورد تشویق بزرگان قرار می گیرند و من افتخار می کنم که همیشه شاگردم.
گفتنی است؛ در پایان این مراسم گروه موسیقی سنتی در حالی به اجرای یک قطعه موسیقی پرداختند که سالن برگزاری مراسم خالی از جمعیت شده بود و تنها تعداد اندکی حاضر بودند .
مراسم افتتاحیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر که شب گذشته در تالار وحدت با حضور هنرمندان برگزار شد با  اجرای مراسم نورافشانی در محوطه بیرونی تالار به پایان رسید.

براي ديدن آخرين خبر ها،عکسها و فيلم هاي جشنواره فجر اينجا را کليک کنيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.