رئيس مرکز بررسي و تحقيق بيماريهاي پوستي تبريز گفت: بيماري جذام در کشور به کلي ريشه کن نشده است ولي با تلاش وزارت بهداشت درحال حذف شدن و ريشه کني است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز، عليرضا فرشي آذري در حاشيه بازديد اعضاي کارگروه حمايت از حقوق بهداشتي شهروندان شمالغرب کشور با بيان اينکه اکنون شمار معدودي در کشور به اين بيماري مبتلا هستند افزود: حذف بيماري جذام از بيست سال قبل در کشور شروع شده و اين بيماري به همت پزشکان حاذق کشور قابل درمان است و بايد بگوييم در حال حاضر بيمارستان باباباغي تنها مرکزي است که در کشور در اين سطح به بيماران جذامي خدمات ارائه مي‌دهد.

وي با بيان اينکه نيازي به جدا شدن جذاميان از محيط کار، خانواده وجامعه وجود ندارد و به محض شروع اوليه درمان، سرايت اين بيماري از بين مي رود ادامه داد: بر خلاف باورهاي اجتماعي افراد به لحاظ ژنتيکي هرگز جذام نمي گيرند و سرايت اين بيماري پايين است.

رياست بيمارستان و آسايشگاه باباباغي با بيان اينکه تنها درصد پاييني از افراد که استعداد ژنتيکي اين بيماري را دارند فقط در صورت تماس آنهم طولاني مدت با بيمارجزامي (درمان نشده) به اين بيماري مبتلا مي شوند افزود: در سالهاي اخير اين بيماري بيش از ده ها برابر کاهش يافته و اکنون به ازاي هر ده هزار نفر ، شيوع يک نفر به جذام گزارش شده است.

وي با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران در زمينه کنترل و حذف اين بيماري در جهان موفق بوده و نسبت به ساير کشورها پيشتاز بوده است ادامه داد: سالهاست كشور جمهوري اسلامي ايران وارد مرحله حذف گرديده و شمار موارد جديد جذام نيز روندي رو به كاهش داشته است.

فرشي آذري با بيان اينکه هم اينک 3 كشور نپال ، تيمور و برزيل داراي ميزان شيوع جذام بالاتر از يك مورد در ده هزار نفر جمعيت هستند افزود: قرار است در سال 2020 ميلادي بيماري جذام در جهان ريشه کن شود که کشورمان در اين زمينه جلوتر از برنامه عمل کرده است.

وي با بيان اينکه در طول سالهاي گذشته بيماري جذام بيشتر در استانهاي خراسان، کردستان، کرمانشاه، آذربايجان و گيلان گزارش شده است افزود: اخيراً يک مورد نيز از تهران گزارش شده بود.

رئيس مرکز بررسي و تحقيق بيماريهاي پوستي تبريز ، آمار فعلي جمعيت ساکن در باباباغي را ۲۹۰ نفر اعلام کرد و افزود: از افراد ساکن در بابا باغي، ۱۰۹ نفر را آقايان و ۱۰۵ را بانوان جذامي تشکيل مي دهند و علاوه بر افراد فوق، بيش از ۸۰ نفر نيز کودکان و فرزندان بيماران جذامي هستند که در اين محل زندگي مي کنند.

وي تعداد تخت هاي فعال در آسايشگاه باباباغي را ۷۰ تخت عنوان نموده و افزود: اين تخت ها به طور متناوب در اختيار بيماران ساکن قرار گرفته و جريان درماني آنها انجام مي گيرد.

فرشي آذري با بيان اينکه تمامي خدمات رفاهي و درماني بيماران و افراد تحت تکفل آنها به صورت رايگان ارائه مي شود ادامه داد: بخش درماني اين مرکز شامل چشم پزشکي، دندانپزشکي، فيزيوتراپي، گوش و حلق و بيني، درمانگاه و ويزيت پزشک عمومي، آزمايشگاه و داروخانه است.

وي با بيان اينکه بيماران شفايافته اين مرکز با خانواده خود در قسمت آسايشگاهي به سر مي برند و فرزندان سالم آنها تا مقطع دبيرستان در آموزشگاه ابوذر واقع در بابا باغي تحصيل نموده و براي ادامه تحصيل به مدارس شهر مراجعت مي کنند افزود: مشکلات مالي ادامه تحصيل فرزندان، اشتغال فرزندان بيکار، تعميرات اساسي ساختمانهاي مسکوني و تامين معاش افراد بيمار را از جمله مشکلات و معضلات اين مرکز بيان کرد.

فرشي آذر، بيکاري فرزندان جذاميان را بزرگترين دغدغه و خواسته ساکنان باباباغي تبريز عنوان نموده و افزود: البته برخي از بيماران شفا يافته در قسمتهاي مختلف اين مرکز در انجام کارهاي روزمره با دريافت مدد معاش همکاري مي نمايند ولي اين کفاف فرزندان بيکار آنان را نداده است.

وي بر فعاليت مجدد شوراي حل اختلاف در اين مرکز به دليل مشکل تردد ، دوري راه و معلوليت هاي مختلف بيماران تاکيد نموده و از مسئولين قضايي استان خواست تا در اين زمينه اقدامات لازم را به انجام رسانند.

گفتني است: در اين بازديد مهندس وحيد کاظم زاده دبير منطقه 7 کميسيون حقوق بشراسلامي و اعضاي کارگروه حمايت از حقوق بهداشتي شهروندان شمالغرب کشور از قسمت هاي مختلف بيمارستان باباباغي تبريز ديدن نموده و از نزديک در جريان مشکلات اين مرکز قرار گرفتند. /س

برچسب ها: بیماری ، جذام ، ریشه کنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.