معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه جمهوری اسلامی به منظور دیدار با مقامات اردنی به این کشور سفر کرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، معاون وزیر امور خارجه با رئیس مجلس سنای (اعیان) اردن طاهر المصری درباره روابط دو جانبه و موضوعات منطقه ای دیدار و گفتگو کرد.
 
در این دیدار دو طرف ضمن بررسی راههای گسترش روابط دو جانبه، تحولات مهم منطقه‌ای از جمله تحولات سوریه، فلسطین و عراق را مورد بررسی قرار دادند.
 
در این دیدار رئیس مجلس سنای اردن ضمن اشاره به نقش موثر منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری مهم و قدرتمند از نظر سیاسی و اقتصادی در منطقه است و باید در کلیه زمینه ها رابطه اردن با جمهوری اسلامی ایران گسترش یابد.
 
امیر عبداللهیان سپس در ادامه ملاقاتهای خود با وزیر خارجه اردن ناصر جوده دیدار کرد و در این دیدار دو طرف در خصوص روابط دو جانبه و تحولات منطقه ای به خصوص تحولات فلسطین، سوریه و عراق گفتگو کردند و راههای گسترش روابط در کلیه زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و پارلمانی بین دو کشور را مورد بررسی قرار دادند و بر گسترش این روابط تاکید کردند.
 
معاون وزیر امور خارجه در دیدار با وزیر خارجه اردن ابراز امیدواری کرد که روابط پارلمانی دو کشور با توجه به انتخابات اخیر اردن گسترش یابد.
 
وی درباره تحولات منطقه ای و سوریه، ضمن تمجید از مواضع اردن در موضوع سوریه، آن را ناشی از تدبیر مقامات اردن و شناخت منطقه دانست و افزود: دلیل اصلی پیچیده شدن اوضاع سوریه دخالت کشورهای خارجی در امور این کشور است. در حالی که کشورهای غربی و آمریکا و برخی کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم هستند ، خود مهمترین حامی گروههای تروریستی در سوریه شده اند. این کشورها با حمایت مستمر از گروههای تروریستی و افراطی و بی مسئولیت و ارسال تجهیزات و سلاح برای این گروهها در حال تخریب زیربناهای کشور سوریه هستند.
 
امیر عبدالهیان با اشاره به حضور بعضی از آوارگان سوری در اردن، آمادگی کشورمان را برای ارسال کمک از طریق هلال احمر به این آوارگان اعلام کرد.
 
در ادامه این دیدار، معاون وزیر خارجه با اشاره به رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای روسیه ، چین و نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه و تمامی طرفها گفت: ایران با قدرت از مردم سوریه و هر طرحی که به بازگشت آرامش به این کشور کمک نماید به خصوص طرح سیاسی بشار اسد حمایت می کند.
 
وی ضمن تشریح مواضع کشورمان درباره سوریه راه حل جمهوری اسلامی ایران برای پایان بحران سوریه را برای ایشان تبیین کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد به راه حل سیاسی برای حل مسئله سوریه است و طرح جمهوری اسلامی ایران و برنامه سیاسی بشار اسد که اخیرا اعلام شده می تواند پایه اساسی حل بحران سوریه قرار گیرد.
 
وی در ادامه با اشاره به مسئله فلسطین اظهار کرد: تجربه شش دهه گذشته ثابت کرد که موضوع حقوق مردم فلسطین جز از مسیر وحدت گروههای مختلف فلسطین محقق نمی شود.
 
این مقام مسئول در خصوص مسائل عراق نیز اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد برخی طرف ها برای جبران عدم موفقیت خود در بعضی مناطق آرامش و همدلی موجود در عراق را بر هم زنند جمهوری اسلامی ایران از همه مردم عراق اعم از سنی، کرد، مسیحی و شیعه حمایت می کند و پیشرفت دموکراسی در عراق را ارج می نهد.
 
وی ضمن رد ادعای دخالت ایران در بحرین افزود: اگر ما در بحرین کمترین دخالتی داشتیم وضع به گونه ای دیگر می بود.
 
وزیر خارجه اردن ناصر جوده نیز ضمن تشریح اصول سیاست خارجی کشورش در خصوص گسترش رابطه با کشورهای منطقه، بر آمادگی اردن برای گسترش روابط دو جانبه تاکید کرد.
 
وی افزود: رفت و آمدهای مقامات دو کشور موجب رفع سوء تفاهمات می شود و کمک فراونی به گسترش روابط دو جانبه خواهد کرد.
 
وزیر امور خارجه اردن با اشاره به نقش منطقه ای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه و فلسطین مورد توجه ماست و همچنان مسئله فلسطین اولویت اول سیاست خارجه اردن می باشد و دامن زدن به مباحث فرقه ای و مذهبی تنها به دشمنان کمک خواهد کرد.
 
وی در خصوص سوریه اظهار کرد که اردن از اول نیز به راه حل سیاسی در این کشور معتقد بود.
 
ناصر جوده ضمن ابراز نگرانی از وضع موجود سوریه ضمن تشکر از طرح جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: از کشورهای دوست انتظار می رود برای مهار این بحران و جلوگیری از خونریزی بیشتر در این کشور بیش از پیش همکاری کنند.
 
امیر عبداللهیان در ادامه برنامه‌های سفر خود در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران کنفرانس مطبوعاتی با شرکت روزنامه‌ها و رادیو تلویزیون اردن و نیز شبکه‌های خبری اردنی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. همچنین عبداللهیان در ادامه دیدارهای رسمی خود با مقامات اردنی با امیر حسن بن طلال، ملاقات و گفتگو کرد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار